Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #1 Skrevet 9. januar 2011 Vurderer å ta tegn til tale kurs og hvis det er veldig interessant så gå videre å ta årsenhet eller bachelor på universitetet. Da er spørsmålet: Hvilken jobbmuligheter har man? Er det bra med jobb muligheter? Hva kan man forvente seg i lønn?
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #2 Skrevet 9. januar 2011 Jeg er ikke døv og ikke tolk, men har en døv datter. Jeg vil egentlig fraråde deg å ta "tegn til tale" kurs. Gå rett på tegnspråk med en gang. Det er ikke det samme nemlig! Om du kan TS kan du bruke det i tegn til tale. Kan du "tegn til tale" må du allikevel gå hen og lære TS fra bunnen allikevel... Om du skal jobbe med døve som tolk fx er det TS, fortrinnsvis Norsk TS du trenger. Jeg ville heller anbefalt deg et år på Ål folkehøyskole og tatt TS-linja der og deretter gått videre på Universitetet i Oslo eller Bergen på tolkeutdanningen der. Som døvetolk vil du ikke bli arbeidsledig med det første tror jeg... Det er et stort udekket behov for tolker. Døvetolker er med i alle mulige sammenhenger fordi man har rett på tolk ved behov! Vi har brukt tolk i barnehagen, på skolen, i familieselskaper... Vet en del bruker dem hos legen, på møter, konfirmasjoner, bryllup, forelesninger... ...i alle situasjoner der den døve skal snakke med eller få med seg tale. Det er kke slik at slekt og venner kan så mye TS desverre, de fleste kan omtrent ingenting!
Gjest Skrevet 9. januar 2011 #3 Skrevet 9. januar 2011 Tegn til tale er et ikke så mye bruk for. Barnehager og skole kutter det de kan på støttetimer til barn med behov for den slags. Jeg er enig med annie. Gå heller for utdannelse som døvetolk. Ikke at det ikke er bruk for tegn til tale, men arbeidsmuligheten er ikke de samme. Men hvis du helst vil jobbe, for eksempel, med barn med Downs, så bør du gå på kurs i tegn til tale. Snakker man tegnspråk flytende blir det fort frustrerende å jobbe med tegn til tale metodikke
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #4 Skrevet 9. januar 2011 Så det er altså forskjell på t-t-t kurs og ts som du kaller det... Trodde det bare var ett "språk" jeg. Jeg er utdannet førskolelærer så vil jo først ta dette med i min jobb også tenkte jeg at på sikt kunne jeg ta høyere utdannelse! (er bare 28år). Så hvis jeg har forstått 18:02 riktig så passer det bra å ta t-t-t kurset hvis man evnt vil jobbe med dette i bhg! Takk for svar begge to!!
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #5 Skrevet 9. januar 2011 Jeg har ei venninne med multihandicappet bror. Alle i familien kan tegnspråk og hun vil utdanne seg til tolk for døve. Hun sa til meg at hun gjør det fordi hun interesserer seg for det og for den gode lønnen. Aner ikke hva lønnen er, men den er tydeligvis god:)
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #6 Skrevet 9. januar 2011 Tegn til tale blir brukt i banehagene ja,men vil du døvetolk så må du kunne tegnspråk.
Gjest Skrevet 9. januar 2011 #7 Skrevet 9. januar 2011 Tegn til tale baserer seg på standard norsk tegnspråk. Men man lærer gjerne ikke noe særlig grammatikk eller lignende og dessuten er det noe helt annet å bruke tegnspråk som støtte for talespråk enn å bruke det sammen med døve personer. Man kan nok fint starte med et tegn til tale kurs. Jeg har vært på det og da lærer man det helt grunnleggende ved tegnspråk Men fokuset er jo først og fremst på hvordan man skal bruke tegnene som støtte for talespråket og ikke på tegnspråk som eget språk. For ordens skyld. Jeg er tolk i noe helt annet en tegnspråk, men kan tegn til tale, he he.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå