Mamman til Sofia:-) Skrevet 9. januar 2011 #1 Skrevet 9. januar 2011 Hei Jeg skal på ul 25.januar og er da 19 uker. Lurer på hva som skjer på ul? Er det innvendig? Tar de prøver? Får man med bilder? Film? Setter pris på svar:)
Mini84 Skrevet 9. januar 2011 #2 Skrevet 9. januar 2011 Den er utvendig! De tok ikke noen prøver når vi var, i alle fall. Bilder fikk vi med, men ikke film. Det må du nok på privat UL for å få. Tror vi betalte 20 kr for 10 bilder. Vår ordinære UL tok ca 30 min, og vi ble vist og forklart alt mulig. Helt utrolig hva de kan se, synes jeg:) Det var veldig, veldig fin opplevelse. Masse lykke til!
appelsin Skrevet 9. januar 2011 #3 Skrevet 9. januar 2011 God søndag:) Vi var på ordinær UL på Ullevål i romjulen. Undersøkelsen tar ca 45-60 minutter, og er utvendig UL. De sjekker måler gjennomsnittet av ulike størrelser (midje, hode, CRL, lårben) og legger disse sammen for å finne så nøyaktig alder på fosteret som mulig. På bakgrunn av dette regnes termin ut. Noen opplever at UL-termin varierer en del fra menstermin, mens andre samsvarer de neste helt med. Vi fikk en dags endring:) Dersom det ikke samsvarer er det som regel UL-termin man skal forholde seg til. Videre sjekker de etter eventuelle avvik; sjekker at alt som skal være på plass er på plass - fire hjertekamre, to hjernehalvdeler, hos oss kunne hun se to nyrer og en urinblære osv. Hvor mye de kan se avhenger av hvordan fosteret ligger og beveger på seg, men som regel flytter det på seg underveis, så det man ikke kunne se i starten kan man kanskje lettere se etterhvert. De sjekker ikke automatisk kjønn, kun hvis dere ber om det... Bilder kan du be om, på Ullevål koster det 50 kroner. Vi fikk med seks-åtte bilder, men ikke alle var like gode. Fikk dog ett hvor forsteret suttet på tommelen og ett hvor det viste honnørhilsen - det var stas... Ellers er det en fantastisk opplevelse å se det lille krevet ligge der inne, med et bankende hjerte og full av bevegelse, så du kan virkelig glede deg! Tror det var det meste av det som skjer:)
Mamman til Sofia:-) Skrevet 9. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 9. januar 2011 Takk for svar:) Spør de om du vil vite kjønn? Eller må du si ifra selv?
Mini84 Skrevet 9. januar 2011 #5 Skrevet 9. januar 2011 Vi var også på Ullevål, snodig. Kanskje vi var heldige med prisen og kvalitet på bilder da? Og uheldige på hvor lang tid undersøkelsen tok? Hun vi hadde spurte om vi ville vite kjønn, og så tok hun det til slutt. Det er nok lurt å si fra, dersom dere vil vite det.
Mamman til Sofia:-) Skrevet 9. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 9. januar 2011 Tusen takk for svar begge to:) Det var virkelig nyttig lesing og godt å lese når man skal ut i det ukjente:) Lykke til resten av svangerskapet:)
Moonfreckle Skrevet 9. januar 2011 #7 Skrevet 9. januar 2011 Måtte dere betale for bilder?? Jøss Det har jeg aldri opplevd, ei heller nå sist. Men de er kanskje greiere på Rikshospitalet? Neste uke skal jeg på den ordinære ultralyden, her hjemme i Hamar, så da er jeg spent på om de også vil be om penger for bilder.
SuperMoM <3 Skrevet 9. januar 2011 #8 Skrevet 9. januar 2011 Det er utvendig ultralyd. Du får bilder,men noen tar betalt for de. Du må spørre selv om de kan se kjønnet. Er ikke alle som spør om du vil vite det. De tar ikke prøver.
<3 Felicia og Jonathan <3 Skrevet 9. januar 2011 #9 Skrevet 9. januar 2011 Jeg var på riksen og måtte ikke betale noe for bilder.. Jordmor sjekker at alt ser bra ut og tar mål for å beregne termin.. Kjønn må man som regel spørre om. De tar undersøkelsen utvendig.
appelsin Skrevet 10. januar 2011 #10 Skrevet 10. januar 2011 Oki, jeg moderer meg:) På infobrevet vi fikk før UL sto det at bilder koster 50 kroner. Men da vi kom fikk vi beskjed om at vi ikke behøvde å betale... Tenkte bare det var greit å forberede på at det kostet litt, visste ikke at alle fikk "special price:)"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå