Gå til innhold

Falsk krupp, noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag tidlig var vi på legevakta etter en lang natt med mye slit. Lille gutten vår har falsk krupp.

Dette hørte legevakta på tlf i går kveld, men det ble så ille på morgenen at vi tok han med ned.

Hverken han eller vi har sovet noe i natt så nå endelig ligger han på sofaen med pappaen sin å sover.

Noen som har erfaringer med falsk krupp? Vet vi skal være ute med han om det blir for ille... de vi møtte på må jo lure på om vi er gale siden vi var ute å trillet barnevogn kl 0100 i natt :P

Senga hans er tatt inn på rommet vårt, men der har han ikke vært stort i natt. Han har sittet på fanget til pappa og sovet litt stakkar.

Hvordan er det med mat nå? Hvordan og hva kan vi få i han? Han er ikke glad i vann, spytter det ut. Prøvd med eplejuice,det har han drukket litt av før. Men ingen suksess nå..

Noen som vil dele erfaringer? Tips mottas med takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

uff, stakkars, jeg føler med han....

vi hadde en periode når minsten var rundt året, og slike falsk krupp hadde han rundt 1 uke, så ga det seg.

etter det jeg husker så holdt vi feber nede med stikkpiller.

hevet sengeenden så han lå mere opp med hodet.Da var stor samling av lekiskon god å ha.

vinduet sto på vidt gap om natten, så kaldt som mulig, kledde heller mere på han om natten.

og av mat så spiste han vanlig, men jeg prøvde å unngå melkeprodukter, da det blir slimete og verre av falsk krupp....

ellers er det ikke så mye mere å gjøre tror jeg.

(vi var ute å gikk tur rundt 3 på natta,med barnevogn,natt til søndag, og følte meg ikke så veldig lur, men...)

var også på legevakten, prøvde å gi han medisiner der, men det gikk ikke, han var livredd dette apparatet som bråka, så vi fikk vel egentlig ikke så mye medisiner til han.

god bedring til gutten, håper det gir seg snart :-))

Skrevet

Huff ikke noe morro når det står på.

Gjorde slik som hun over har skrevet. Sov med vinduet på vidt gap, hevet senga, unngikk mat og drikke som kan gi mer slim.

Samt at vi fikk effederin også.

Skrevet

Falsk krupp har jeg vært mye borti!

Det som hjelper er damp, du kan åpne kjøleskapet/fryseren/verandadøren/vinduet og sitte forran der med dyne og lue. Du trenger ikke kjøle ned hele familien, bare innåndingsluften:)

Mange synes også det hjelper med damp fra en dusj.

Hevet sengeende er fint, rhinox nesedråper for å motvirke hevelse i neseslimhinnen.

Jeg vet ikke hvor gammel barnet er, men gi det akkurat hva det vil spise, yoghurt, gele is osv. Det er uansett for noen få dager, så kommer nok matlysten tilbake.

Inhalasjonsmedisin er det ingen som liker de første gangene, men om man klarer å holde barnet på fanget og synge rolig så er min erfaring at etter noen få ganger skjønner barnet at det hjelper og synes masken er ok. Steroider som stikkpille funker kjempebra, man bør jo ikke stappe ungen full av steroider, men trengs det for å puste så er det viktig. Er barnet over et år eller to får det betapred som er små steriodepiller man løser i litt saft. Dette er det legen som bestemmer så klart.

Effedrin fikk vi også, men har ikke brukt det. Etter oppslaget i Aftenposten virker det ikke så aktuelt å bruke til små barn...

Skrevet

takk for svar.

Gutten min er bare 9mnd. Han har kun fått fruktpure og husholdningssaft i dag. Det er det eneste vi får i han så da får det bare være at det er sukkerholdig saft. Han vil ikke ha noe annet, hverken vann,babysaft eller noe.

Han har vært på legevakten to ganger å fått adrenalin i maske over munn/nese. Det har hjulpet litt i en kort periode. Han har sovet litt mer i dag, både på fangene våre og i bilsetet sitt i bilen. Har kjørt tur med vinduet oppe. Det hjalp.

Han fikk prednosilon i går, som stikkpille. Syns ikke dette fungerte sånn kjempebra,men... Steroider som stikkpille skal jeg spørre legen om.. Er villig til å prøve. Syns så synd på gutten min som ikke får sove noe:(

Skrevet

Alle våre 4 barn har hatt falsk krupp, og det absolutt beste tipset vi har fått og brukt er å gi barnet noe kaldt å drikke eller spise. Slimhinnene i øvre deler av luftveiene og rundt stemmebåndene hovner opp, og gir denne grusomme gøyende hosten. Noe kaldt er med på å dempe hevelsen. Is har vært god medisin her i huset (aldersavhengig da)

God bedring!

Skrevet

Mange gode tips over her!

Men jeg har et til på lur. Legevakten her vi kommer fra, sa at kald og fuktig luft er bra! Hun anbefalte å henge inn et skikkelig vått håndkle på rommet (gjerne med en balje under hvis det drypper).

Dette i tillegg til effedrin hjalp på snuppa vår når hun var et år.

Effedrin er på den annen side ikke noe jeg vil anbefale nå, etter å ha lest noen skumle artikler. God bedring!

Skrevet

han fikk litt fruktpure som har stått i kjøleskapet og nå sover han. kanskje det hjalp det da:) Men takk for mange gode tips, skal prøves ut om han ikke blir bedre! takk!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...