Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #1 Skrevet 9. januar 2011 At barna dine har nye klær, masse leker og alt som "alle andre" har, eller at de vil slippe å kjempe for å overleve når de blir eldre pga at jorda er ødelagt av forurensing og oppbrukte ressurser?
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #2 Skrevet 9. januar 2011 Jeg prøver å lære ungene mine grønne verdier. Jeg liker ikke sløs, og jeg liker ikke bruk og kast. Kjøper mye brukt, kjøper kun nytt ved behov. Å spare penger er ikke motivasjonen, men er jo en grei bonus.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #3 Skrevet 9. januar 2011 Jeg tenker nok ganske likt som anonym 11:12. Jeg er veldig glad i gjenbruk for jeg føler at jeg kan være mye mer kreativ med klær, møbler og pyntegjenstander jeg kjøper brukt. Slike ting har større verdi for meg, enn nye ting man kjøper i butikken. (det kan jo alle skaffe seg, nitrist). Når det gjelder jordas fremtid, så tror jeg ikke at forurensing kommer til å bli det største problemet. Men at vi bruker opp alle ressursene våres i rekordfart kommer til å skape store problemer for alle som lever på jorda. Vi er alt for mange mennesker, og jeg tror jorda er snart overbelastet av bruken våres. Havet tømmes for fisk, all skog hogges for dyrking av mere mat til mennesker, vi må masseprodusere og "trikse" litt med maten for at vi skal opprettholde den mengden med mat vi har i dag (ennå sulter millioner av mennesker hver dag). Sykdommer har lenge prøvd å få "bukt" med at det blir for store mengder av enkelte arter (for mange mennesker, masseproduksjon av matvarer og dyr). men vi stapper dyr, planter og oss selv med så mye stoffer, at vi til slutt ikke kommer til å ha noe botmiddel mot sykdommer. F.eks antibiotika begynner stadig å virke dårligere mot sykdommer, men det er jo kanskje ikke så rart siden vi også tilsetter mye antibiotika i dyrene vi spiser. Det "komiske" er at vi bruker tre ganger så mye penger på å finne bedre potensmidler og hvordan man skal unngå å miste håret, enn på å finne en løsning på antibiotika-problemet. Jorda kommer nok til å overleve, det er nok litt verre med oss menneskene. Det er først og fremt den bruk-og kast mentaliteten som har ført oss hit.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #4 Skrevet 9. januar 2011 Mener du at disse to er motpoler? Kan man ikke kjøpe nye klær og leker og likevel være opptatt av gjenbruk, klima, kildesortering og forurensing?
Pengetreet Skrevet 9. januar 2011 #5 Skrevet 9. januar 2011 Bruk og kast mentalitet tærer på jordens ressurser. I en fersk rapport fastslår WWF at overforbruk av verdens ressurser gjør at vi står overfor en «økologisk gjeldskrise» som er langt større enn finanskrisen. Ifølge rapporten bruker vi nå 30 prosent mer naturressurser i året enn det jorden kan erstatte. Hvis vi fortsetter på samme måte som nå, trenger vi to kloder innen 2030 for å opprettholde vår livsstil. Jeg kjøper så og si alt av møbler på bruktbutikker eller finn. Klær er det litt værre med, kjøper nok mest nytt, hmmm... Utvilsomt et forbedringspotensiale der. Jeg drømmer om en symaskin og sy klær selv. På tide å gjøre alvor av planene nå tror jeg. Likevel forbruker nok min lille familie et stykke under gjennomsnittet. På den annen side, dersom alle var som meg ville ikke den økonomiske veksten vært på 2,5% pr år..Det ville blitt en økonomisk krise av dimensjoner.... Det jeg synes er rart er at dette paradokset ikke diskuteres mer i det offentlige rom.
Gjest Skrevet 9. januar 2011 #6 Skrevet 9. januar 2011 Jeg synes det er paradoksalt at man snakker varmt om miljøhensyn samtidig som man syter over at økonomien på verdensbasis går dårlig og folks forbruk er redusert. Sistnevnte er gode nyheter for kloden. Økonomisk vekst er nok ikke forenlig med bærekraftig utvikling. Sannheten er nok at folk flest ikke er villige til å fire ned på levestandarden for miljøets skyld og for politikere er tanken på å håndtere økonomisk stagnasjon for skremmende. Altså velger vi å ikke snakke om forbruket vårt men fokuserer heller på småtterier som at vi må kildesortere søpla.
Pengetreet Skrevet 9. januar 2011 #7 Skrevet 9. januar 2011 Ja, jeg tror du er inne på noe der. Saken er at hele verdensøkonomien, all nasjonal og internasjonal handel, er vevd sammen i et så komplekst mønster at revner det et sted så blir det store ringvirkninger. Denne veven en avhengig av en evig forbruksvekst. Det kommer stadig nye varer på markedet og både klær og annet forbruksmateriell produseres ut fra at de skal skiftes ut hyppig. Hele verdensøkonomien er avhengig av rask vekst for ikke kollapse. Problemet er bare at jorden er et "lukket system". med begrensede ressurser.
Gjest Skrevet 9. januar 2011 #8 Skrevet 9. januar 2011 Ikke sant. Før eller siden vil systemet kollapse, men jeg tror ikke det skjer før vesentlige råvarer blir så dyre at økt vekst er plent umulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå