Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bror har fått akutt blodkreft, og vi søskenene har blitt innkalt for å ta blodprøve i tilfelle han trenger beinmargstransplantasjon.

Jeg har lest at man ikke kan bli blodgiver om man har cøliaki, noen som vet om dette har noe å si for det å gi beinmarg? Både jeg og de to andre søskenene mine har cøliali(!), men ikke min bror som har blitt syk.

Er så nervøs for om dette har noe å si. Tør ikke nevne det en gang for de andre, ingen av de som har sagt noe. Men jeg må jo si det på sykehuset om de spør.

Spør dere her, skjønner jo at det ikke er så mange her som kan svare på dette, men håper kanskje det er noen som jobber som sykepleiere bioingeniører eller noe her?? Noen som vet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det med cøliaki og blodgivning mener jeg bare er en myte. I hvert fall sier mannen min som er biokjemiker det, men nå er det jo også snart ti år siden han jobbet på blodbank sist. Jeg synes ikke du skal bekymre deg jeg. Dessuten er det ganske sjeldent at man er nødt til å transplantere beinmarg, det er undersøkelser de gjør med en gang fordi det tar litt tid å få svarene.

God bedring til broren din!

Skrevet

Tusen takk for svar! Nå ble jeg veldig lettet! :-)

Skrevet

Jeg er ikke 100 % sikker på det, ring til rikshospitalet og spør. Bedre å få svar nå enn å vente. Svogeren min fikk akutt myelogen leukemi sommeren for 1,5 år siden. Har vært heftige runder, mange opp og nedturer, men nå ser det heldigvis ut til å gå så bra som det kan gå.

Mannen min gav beinmarg i november for litt over ett år siden. Han har 2 kroniske sykdommer, men det var ikke noe sprøsmål. Det er kun stamceller de tar, alt av antistoffer ol. blir sentrifugert ut. Gikk kjempefint. Svogeren min var så heldig at to av hans søsken hadde match på blodprøven, mannen min ligna mest, så da ble det han.

Vil bare ønske hele familien lykke til, og god bedring til din bror. Det blir tøffe tider, men heldigvis kan man klare det utroligste:)

Klem!