Gå til innhold

Fødselsdepresjoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg orker snart ikke. Jeg føler at ungen har det mye bedre uten meg, og nå virker det som om h*n ikke vil til meg lenger. Bare til pappa. Ble henvist til lokale DPS i Juni, var der på intro time i september. Har ikke hørt noe siden. Jeg har totalt mangel på motivasjon. Totalt mangel på energi. Det har blitt altfor mye. Og i tilegg så sa dumme dama på helsestasjonen da baby var 4 mnd(nå 11mnd), at hvis jeg er deprimert, så kom de til å koble inn barnevernet. Jeg er helt utafor, for jeg vil ikke det heller. Så nå vet jeg snart ikke hva jeg skal gjøre....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du noen du kan snakke fortrolig med? Din kjæreste/samboer/mann, en venninne, din mor etc.?

Ikke bra å stenge slike tanker inne.

Klarer du å sette fingeren på hva som plager deg? Litt mer konkret enn det du skriver om mangel på motivasjon og energi?

Skrevet

HI her

Nei, har ingen å snakke med som jeg føler at tar meg seriøst. Noe av grunnen til dette er at de eneste gangene jeg føler for å prate om ting er rundt da jeg får mensen,for da tar det skikkelig av.

Jeg føler det alt er vanskelig. Alt fra å rydde, mate baby, leke med baby, stå opp om morran. (Jeg er heldigvis ikke alene da) Alt er så fryktelig tungt. Og selvfølgelig gjør jeg disse tingene for det, men jeg sitter ikke igjen med noe når kvelden kommer. Kun dårlig energi og dårlige tanker. jeg føler at jeg aldri gjør noe bra nok, altså..

Er så utrolig redd for å miste ungen også. H*n er livet mitt. Men det er såååååå tungt!

Skrevet

For mange er det en utrolig stor omveltning å bli mamma (og pappa) og mange sliter med å finne sin plass i sin nye rolle. Man blir som en robot og gjør det man må, men følelsene er ikke på plass og man vet ikke helt hvor man passer inn.

Du er nok flink og du gjør det sikkert bra, men så lenge du selv føler noe annet så hjelper det ikke så mye hva vi andre sier og vi kan ikke få deg til å føle deg bedre. Om du skjønner?

Det er ganske så normalt å bli deprimert etter fødsel, føle seg tappet for energi og føle seg nedstemt fordi man ikke føler det man burde. Men når det varer lenge så burde man oppsøke hjelp og det ser jeg at du har gjort og ikke fått noe særlig respons på det. Det er dårlig av helsevesenet, men det er en annen debatt.

Hva med fastlegen? Hva sier hun/han? Er det noen andre du kan snakke litt med?

(og jeg betviler ikke at du er glad i barnet ditt. fødselsdepresjon handler ofte om andre ting og de aller fleste elsker sine barn på link linje med dem som ikke opplever depresjon etter fødsel)

01:28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...