Gå til innhold

Noen hundepersoner her? Råd til håndtering av engstelig hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har selv vokst opp med hund og vil si jeg har mye erfaring, men akkurat på dette området er jeg litt blank.

Situasjonen er slik at vi skal mer eller mindre overta en hund av kompis til samboeren min. Skal iallefall bo hos oss en stund pga komplisert bosituasjon til kompis og samboeren hans. Uansett grunn så har vi gladelig takket ja pga vi vil hjelpe i situasjonen og vi er veldig glad i hunder. Vi har passet henne noen ganger før og hun er kjempegod og snill.

De spurte om vi kunne hjelpe for hun kjenner oss litt og er trygg på oss. Hun er nemlig utrolig engstelig og redd fremmede folk. Jeg har jobbet en del med henne da hun har vært på besøk for å få henne tryggere og det har hjulpet litt. Har bare gitt henne tid, latt henne komme til meg, gitt godbiter, og bare vist at jeg ikke er farlig. Men utover det så vet jeg ikke helt hva jeg kan gjøre. Ønsker å jobbe en del med henne, sosialisere henne og få henne til å bli en trygg hund.

Noen med erfaringer som vil dele disse, eller noen som har råd generelt?

Vet forøvrig ikke om en grunn for hvorfor hun er slik. Eierne har hatt henne siden hun var valp(hun er ca 1 år nå). De er rolige, ikke voldelige mennesker og hun har ikke blitt behandlet dårlig på noen måte. Hun trekker seg fort unna, går i et annet rom hvis du kommer for nærme. Ser ikke ut som hun er redd for å bli slått eller noe sånt. Med en gang hun blir litt knyttet til en person, fotfølger hun personen hele tiden samtidig som hun virker redd...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har visst hatt henne på hundekurs uten at dette har hjulpet mye..

Skrevet

Vi har en engstelig hund. Hvorfor hun er det vet vi ikke siden det er en omplasseringshund.

Det vi gjør med vår er å bruke mye godbiter pluss en favorittleke.Hvis hun er redd mennesker, så skal du vennlig forklare "fremmede" dette og oppmuntre dem til ikke å gå rett på hunden. Hunden skal selv bestemme hvor nærme de fremmede skal gå. Du kan videre utstyre dem med godis og leker, og la dem gi henne dette (kaste det utover gulvet forann seg). Fortell dem også at de bør unngå øyenkontakt med hunden, og ikke snakke for høyt. Hunden har også godt av å ha et "trygt" sted som den kan trekke seg tilbake til. Dette kan være et teppe eller et bur som står inne og som er hennes plass der ingen "invaderer" henne. Her får ikke fremmede lov til å klappe henne, for dette skal være et 100% trygt sted. Når det kommer besøk, så kan hun godt få beskjed om å ligge på plassen sin, så kan hun sakte men sikkert få lov til å komme inn og hilse.

Utendørs er det ikke noe behov for henne å hilse på fremmede. Hverken hunder eller mennesker.

Dette fungerer på vår hund, til dels...engstelige hunder er noe av det vanskeligste å jobbe med. Vi har selv hatt mange privattimer med hundetrener..og stikkord er: masse ros, masse godbiter og MASSE tolmodighet :)

(det viktigste er å "oppdra" menneskene rundet henne ;)) de må forstå at de ikke kan brase på henne, men gi henne tid til å bli fortrolig)

Lykke til! Dette er nemlig vanskelige saker :)

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Masse nyttig informasjon. Skal definitivt prøve ut disse, takk!

HI

Skrevet

Hadde tenkt å svare deg, men ser at du har fått godt og fornuftig svar fra 23:53 :)

Stikkordene må være å bruke mye godbiter og la alt skje på hundens premisser, ikke la fremmede feks ta hunden oppå hodet eller "tvinge" seg innpå den.

Ikke nøl med å ta kontakt med en hundetrener dersom du har noen spørsmål utover det du lurer på her :)

Ofte kan vi gi deg gode råd utifra det du beskriver, ikke nødvendig med privattimer med mindre det er noe helt spesielt.

Masse lykke til med treningen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...