Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #1 Skrevet 8. januar 2011 jeg er i permisjon nå,ferdig om 3 uker ..har hatt en legetime og skal tilbake slutten av mnd igjen ,blir nok sykemeldt.. men har ikke jobb lenger etter perm. Hva må jeg gjøre da? si til legen ? Har det noe å si for sykepenger? Er det kun evn dette med oppfølgings samtaler så blir det nav jeg må ha det hos istedenfor arbeidsgiver hvis jeg hadde hatt jobben..?? Må jeg melde meg arbedsledig og levere sykemelding rett til nav?? jeg aner ikke.. veldig takknemlig for svar for hører mye forskjellig
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #2 Skrevet 8. januar 2011 Du gir beskjed til fastlegen at du står uten arbeid (slik at han stiler sykemeldingen direkte til NAV) og så leverer du sykemeldingen på NAV.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #3 Skrevet 8. januar 2011 Ok, men må nav ha noe slutt grunn??? siden jeg har fått permisjons penger utifra en jobb liksom?? Jeg har vært timehjelp ,men 3 mnd før perm jobbet jeg mer.. Får jeg det beløpet jeg har nå i permisjonen?? Og da må sykemeldingen være fra dagen etter perm slutt?? Håper dere kan hjelpe meg
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #5 Skrevet 8. januar 2011 Det enkleste er at du tar kontakt med ditt lokale NAV-kontor. Litt synd om jeg, eller noen andre, sier noe som ikke stemmer og så blir du sittende med skjegget i postkassa. 22:12
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #6 Skrevet 8. januar 2011 Du har vel ikke rett på sykepenger som arbeidstaker. Selv om foreldrepenger i utgangspunktet gir rett til sykepenger har du ikke noe jobb å være sykemeldt fra.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #7 Skrevet 8. januar 2011 Man må likevel ha sykemelding som skal leveres NAV for å få sykepenger 22:12
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #8 Skrevet 8. januar 2011 Dersom du skal ha krav på sykepenger etter endt permisjon må sykemeldingen gå fra dagen etter permisjonen gikk ut. F.eks går den ut 12.02 så må sykemeldingen dateres fra 13.02. Du vil få det du har i dagsats for foreldrepenger i sykepengesats og du trenger ikke registrere deg som dagpengemottaker før du er friskemeldt, dvs når behovet for sykemelding ikke lenger er tilstede. Oppfølgingsamtale med nav etter 8 ukers sykemelding dersom du ikke er gått over på aktiv, men i ditt tilfelle har du jo ingen jobb og gå tilbake til.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #9 Skrevet 8. januar 2011 Tviler på at HI har rett på sykepenger. Har hun ingen jobb å gå tilbake til har hun heller ikke noen jobb å være sykemeldt fra.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #10 Skrevet 8. januar 2011 men hvorfor sier mange at hvis jeg blir sykemeldt dagen etter perm slutt så er det sammenhengende periode og da vil jeg få det samme som i permisjonstiden ???? Har jo jobbet før perm men er blitt nedskjæringer så har ikke noe å gå tilbake til.. Men jeg er syk nå,og legen igjen slutten av mnd .. og vet ikke om jeg skal si jeg er arbeidsledig eller hva?? vil jo ikke miste den summen jeg har nå pga jeg har vært uheldig å blitt syk
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #11 Skrevet 8. januar 2011 Bare tull dette som de andre sier, jeg ble sykemeldt rett etter at fødselspermisjonen min gitt ut, bedriften jeg jobbet for la ned virksomheten og jeg ble skadet i en ulykke og var ikke arbeidsufør på flere måneder, hvorfor skulle man ikke ha krav på sykepenger da? Man kan jo til og med bli sykemeldt når man mottar dagpenger så!
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #12 Skrevet 8. januar 2011 Jeg har vært sykemeldt mellom to jobber og fikk sykepenger. Så det vil hun nok få. En kan være sykemeldt fra skole, jobb, fra permisjon og fra å være arbeidssøker. Og da regnes sykepengene utfra det man har tjent før. 22:12
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #13 Skrevet 8. januar 2011 Dette er ikke riktig 22.40. Dersom hun skal ha rett på sykepenger må den dateres på en dato hun har et arbeidsforhold eller mottar en ytelse. Hvis hun har foreldrepenger 1202 må hun ha sykemelding fra 1202. Dateres sykemeldingen 1302 mister hun retten til sykepenger. Hun har da ikke arbeidsforhold og ikke en ytelse og kan da ikke vise til inntektstap. Dette kommer tydelig frem i rundskrivet til nav.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #14 Skrevet 8. januar 2011 Ja håper at de tar feil.. Jeg må jo ha rett på det når jeg garantert får sykemelding av legen er jeg skal slutten av mnd og permen er ferdig begynnelsen på feb.. Men hva er forskjellen på at det står arbeidsledig eller arbeidstaker på sykemeldingen????
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #15 Skrevet 8. januar 2011 Du må selvfølgelig kontakte Nav og spørre. Jeg spurte NAV og fikk beskjed om at sykemeldingen måtte dateres fra dagen etter permisjonsslutt. Jeg hadde 80% lønn i permisjon, men fikk utbetalt 100% sykepenger.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #16 Skrevet 8. januar 2011 jeg var sykemeldt og uten jobb etter min morspermisjon i 2009. Du sier du er arbeidsledig til legen siden du ikke har arbeidsgiver. Det gjorde jeg. Jeg jobbet for adecco, men ble syk i permisjon og fikk sykepenger. Du har rett å være sykemeldt i 1 år etter morspermisjon. Slik er reglene. God bedring og lykke til med sykemeldingperioden og jobb når du skal ut igjen :-)
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #18 Skrevet 8. januar 2011 NB NB Veldig viktig for deg HI at du før sykemeldingen FØR permisjonen din er over. Og JA om du får det har du rett på sykepenger i inntil 1 år. Håper virkelig du klarer å sile ut det som er rett her for det vil få store konsekvenser for deg om du ikke gjør det.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #19 Skrevet 8. januar 2011 til 23:03. jeg skal til legen 28/1 og perm er ferdig 3 /2.. regner med han skriver sykemelding fra 3/3.. blir ikke det riktig da?? Og hav mener du er riktig og galt i innleggene da?
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #20 Skrevet 9. januar 2011 Nei det blir ikke riktig. Legen må skrive sykemelding fra den 28/1 som er den dagen du er hos legen og ikke datere den frem i tid. Får du han til å skrive 3/2 på sykemeldingen har du ikke rett på sykepenger om du er arbeidsledig.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #21 Skrevet 9. januar 2011 Åååå, nå blir jeg forvirret .. mange forskjellige svar.. jeg har ikke sagt opp jobben jeg hadde meg har ikke noen afste vakter der lenger .. Må jeg ha slutt attest og levere til nav eller holder det med sykemeldingen jeg får?? Håper noen som virkelig vet som leser =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå