Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #1 Skrevet 8. januar 2011 Det heter blant annet at bidraget skal dekke utgifter som mat og drikke, klær og sko osv. Det dekker ikke dyre fritidsaktiviterer som krever spesielt utstyr, bursdager og andre begivenheter, lommepenger m.m. Noen som vet hva dette betyr? Gjelder det barnets brusdager og begivenheter?Er det f.eks slik at konfirmasjoner skal deles på to?Hva med klær til bursdager, barnedåp, konfirmasjoner osv?Noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2011 #2 Skrevet 11. januar 2011 Ja, konfirmasjonsselskapet er det vanlig at begge foreldre skal spleise på. Men klær til bursdager, barnedåp osv: mener du da det tøyet barna har på når de er gjester i andres selskap? Det tror jeg bidraget skal dekke og at det skal gå inn i alle andre klesutgifter man har. Begivenheter og dyre aktiviteter som krever dyrt utstyr: driver datteren din med sprangridning, så går det neppe an å forlange at bidraget dekker utstyr til denne hobbyen og utgifter til reiser og stevner osv. Da må nok begge parter sammen og regne litt på nytt igjen, og betale inn noe mer etter evne. Men dersom det bare er en hobby som f eks elevplass i kulturskolen eller medlemskap i et idrettslag ville jeg tenke at det går av bidragspengene. Sånn gjør jeg i alle fall med mitt barn.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2011 #3 Skrevet 11. januar 2011 Jeg får bidrag på 2300,- i mnd. Jeg regner at dette dekker far sin del av fritidsaktiviteter, skolemateriell(skolemelk/blyanter/farger/linjaler/viskelær/kalkulator osv) klær (inne og utetøy) og skotøy. Jeg regner ikke at det gjelder mat. Da regnes det jo at det skal sendes med matpakke ved samvær føler jeg. Jeg betaler maten her, han betaler maten der. Når det gjelder pentøy og burdagsgaver osv.. Jeg betaler dette også. Alt av gaver til venninner og far og besteforeldre på farsiden betaler jeg.Alt yttertøy betaler jeg. Han betaler mat og evt om det er en bursdag hos noen jeg ikke kjenner. Da legger jeg det ansvaret på han. Når det gjelder fritidsaktiviteter så betaler jeg disse også. Jeg bestemmer hva hun får delta på og da må jeg betale for det i og med at bidraget skal dekke fars del (etter min måte å tenke). Nå er jeg så heldig å ha en datter som satser på sang, dans og hest. Koret hun går i er gratis, dans koster 1300 per semester og heldigvis har jeg en søster som eier hest og et annet familiemedlem som eier 2 hester, så der er opplæringen gratis, så hun trenger bare klær og hjelm og de varer jo et års tid eller mer om man kjøper litt stort og billig. Dressur får hun ikke lov til ennå. Når det gjelder stesønnen min betaler mannen min 2100 i bidrag og må i tillegg betale 50% av barnehageplass, pentøy og klær ved samvær. Barnet går i barnehage og har ikke begynt med fritidsaktiviteter ennå. Da vi giftet oss, trengte vi smoking til han og betalte selvfølgelig denne selv. Kunne ikke be mor betale 600,- for klær vi trengte at han hadde. Men hun har heller ikke fått nytte av den i ettertid. Den ligger hos oss og er "vår" Det samme er bunaden vi kjøpte da han var 2 år, dressen han fikk da han var 3 og dressen han fikk i anledning jul. Alle de andre klærne vi har kjøpt ligger også her. Disse får ikke mor uansett hvor mye hun maser (det er mye). Vi har en liten sønn, hun har ikke flere barn, så å sende de til henne når vi har en som arver blir lite aktuelt. Det går vel litt på hva den forelderen barnet bor sammen med velger å kreve penger for som setter i gang disse spørsmålene tror jeg. Til konfirmasjonen kommer vi til å dele 50/50 tror jeg. Men hvis jeg ønsker å be gjester utenom familie eller han ønsker det, så får den forelderen betale for ekstra gjester. Og om jeg vil ha noe spesielt som han ikke ser som nødvendig (eks servietter/lys/blomster/kake) så skal jeg gladelig betale for det selv. Det er jo barnet alle pengene går til. Hvis det sånn at stebarnet ditt ikke har dress eller det pentøyet dere ønsker det skal ha til en spesiell anledning, så synes jeg dere skal betale for det, men også beholde det hos dere. Det virker jo lite logisk for meg også at jeg skal måtte ut og handle en dyr kjole fordi faren til datteren min skal døpe et barn som ikke har noe med meg å gjøre. Vil de ikke ha de kjolene jeg har (jeg har MANGE virkelig pene kjoler/skjørt), så får de skaffe det selv. Men dette problemet har foreløpig ikke kommet her. Dette er sånn det fungerer for oss. Har ei venninne som har det annerledes. Far betaler 1500 i mnd i bidrag. Utetøy/aktiviteter/skolemateriell/pentøy deler de likt, men mor MÅ vise kvittering på det som er kjøpt for at far skal betale. Kjøper mor feks 2 utedresser, 2 ytterjakker og 3 par sko en vinter, kan far nekte å betale deler av det fordi det strengt tatt ikke er nødvendig. Dette har de skrevet avtale med fvk om og det fungerer for de. Hva bidraget egentlig skal dekke vet jeg ikke 100%, men tror konfirmasjon kan det kreves tilleggsbidrag for. Tror heller ikke samværsforelder kan kreve at den med daglig omsorg skal kjøpe noe spesielt av klær hvis det ikke dreier seg om at barnet ikke har nødvendige klær som dress og regtøy osv. Selv om bidraget ikke dekker dyre fritidsaktiviteter så er det den med daglig omsorg som velger at barnet skal delta. Hvis jeg velger å la datteren min begynne med dressur, så blir det dyrt, men det er jeg som velger å si ja til dette og kan ikke kreve pengene av far dersom han ikke på forhånd går med på dette. Dersom hun fortsetter med dans, kommer det også til å bli dyrt med klær, fremvisninger, turer osv og det samme med kor når det gjelder turer. Disse turene går ofte utenlands når de blir tenåringer og de kommer jeg til å betale selv da det er jeg som velger at det er ok å være med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå