Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #1 Skrevet 8. januar 2011 Vil gjerne ha tilbakemelding på julegaveproblemet vårt, hvis noen kan se en løsning! Vi har tre barn, to hver og én felles. Alle bor fast hos oss, den eldste har ingen kontakt med sin mor, uten at jeg vil gå videre inn på det her. "Problemet" er at det eldste barnet har en veldig stor morsslekt, som da gjerne vil gi julegaver. Denne slekten kjøper bare til det eldste barnet, og vi snakker kanskje 20 julegaver samlet fra dem. Min familie og min manns familie kjøper likt til alle tre barna. Dette resulterer i at det eldste barnet får 20 julegaver mer enn de andre to, og de er mer enn gamle nok til å få med seg dette. Hadde det bare vært f.eks. TO ekstra gaver så hadde det vel vært overkommelig, men det blir så utrolig stor forskjell...spesielt barnet som bare er to år yngre synes dette er blodig urettferdig (de er 9, 7 og 5). Så hva gjør vi? Synes det blir litt "frekt" av meg å pålegge denne slekten å kjøpe likt til alle tre, da de ikke kjenner de to andre barna, (og de burde kanskje forstått dette selv). Men så vidt jeg kan se så finnes vel ikke noe annet alternativ heller, for vi kan jo ikke kjøpe 20 ekstra julegaver til de to minste og skrive "fra julenissen" eller faktisk konfiskere gavene til det eldste barnet? Hva ville andre gjort i dette tilfellet?
*-* Skrevet 8. januar 2011 #2 Skrevet 8. januar 2011 Jeg skjønner at det er vanskelig, og spesielt hvis det betyr at eldste sitter og pakker ut dobbelt så mange gaver som de andre på julaften. Men får ikke det andre særkullsbarnet også litt ekstra gaver av sin fars familie? I så fall blir det jo fellesbarnet som får minst gaver. Men man kan jo ikke nekte familien å kjøpe gaver til barnet, de kjøper kanskje ekstra mye for å kompensere for at mor ikke er tilstede også. Hvis man hadde hatt kontakt med alle barna som i din familie, så er det jo naturlig å kjøpe noe til alle tre, men syns kanskje ikke det er noe du kan be familien til moren til stesønnen din om. Jeg tenker at i dette tilfellet så må dere bare forklare de andre barna at den eldste får gaver av familien til mor, og at det er spesielt hyggelig for ham og viktig siden han ikke har noe særlig kontakt med sin mor. Og det er det jo faktisk! Men dere kan jo passe på at alle barna har forholdsvis lik mengde gaver å pakke ut på julaften, slik at den eldste åpner noe gaver før eller etter julaften, og kanskje ikke nødvendigvis når de andre barna er der? Hos oss vil mine stebarn nok alltid få mer gaver enn fellesen, men det er ikke noe vi kan gjøre noe med. Heldigvis er det så stor aldersforskjell at det forhåpentligvis aldri vil bli noe problem. Ellers er det jo sånn at visse ting trenger barn, utstyr, bøker, leker osv, så sannsynligvis vil fellesen måtte få mer av oss i lengden fordi han ikke har så mange å få gaver av.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #3 Skrevet 8. januar 2011 La eldstebarnet ha disse ekstra presangene. 7 åringen bør få forklart situasjonen. Si at 7 åringen din (antar den er din), at du har andre ting som ikke x har, du har en mamma i livet ditt hver eneste dag. Si at 7 åringens mormor også kjenner x, og derfor gir gave til x også. Men at 9 åringens mormor ikke kjenner deg, og derfor ikke gir gave der. Forklar at x sin morsslekt synest det er viktig å holde kontakten med x, fordi om det ikke skjer mellom mammaen, og at de bruker julen til ¨å gjøre det. Dere kan også snakke med 9 åringen og be henne åpne litt av pakkene utover i jula, eller ikke nødvendigvis fremfor lillesøskenene, som synest det er urettferdig og ikke forstår så ye siden de er små,
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2011 #4 Skrevet 10. januar 2011 Takk for svar...Det er sånn at 7-åringen kun får én gave fra farsslekten sin, simpelthen fordi far er enebarn og har mistet foreldrene sine i sykdom i årenes løp. Men sånn er nå det! Jeg er enig i at det kan være en fornuftig løsning at eldstebarnet pakker opp noen av disse ekstrapakkene alene. Det er vel snakk om hvem som skal ta hensyn til hvem her, og det er nå ikke alltid så lett å avgjøre (synes jeg ihvertfall). Og så var jeg vel litt irritert fordi denne store slekten kan finne på å sende 20 gaver til det ene barnet uten tanke på hvordan det blir for de andre på julaften. De vet at de feirer sammen under samme tre, og at de vokser opp som søsken og oppfatter seg som det, noe vi prøver å legge til rette så godt vi kan for at de skal kunne gjøre. Synes i hvertfall slekten kunne, når de vet de er så mange, samle seg litt og gi noen gaver sammen, slik at antallet ikke blir så overveldende, for det er jo gjerne det som betyr noe når de er så små, ikke nødvendigvis innholdet.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2011 #5 Skrevet 11. januar 2011 Går det an å appellere til morsslekten og si at det er veldig fint at de ikke glemmer 9-åringen deres, men at det blir veldig rart for de 2 andre. Foreslå at hun kan bli invitert til en tante eller mormor f eks på lillejulaften og åpne en del av gavene fra den siden, og at hvis noen av dem har møtt deg og dine barn, at de godt kan sette "til X, Y og Z fra tante Maja" på kortet hvis pakken f eks inneholder et brettspill eller noe annet som alle barna kan leke med sammen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå