Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #1 Skrevet 8. januar 2011 Jeg har to gutter i nær alder. De sliter ut sko og klær i utakt og jeg kjøper inn etter behov. Guttene er fornøyd med den ordningen. Denne gangen fikk du, neste gang får jeg. Men nå har det seg slik at min eldste har begynt på fotball. Det har blitt drakt, sko, leggbesekyttere, vannflaske, og fotballstrømper. Nå er minsten så veldig lei seg. Han vil jo også ha, men han trenger det jo ikke. Han er for liten til å begynne på fotball. Hva gjør dere andre i slike situasjoner? Jeg behandler dem jo likt mener jeg. Jeg gjør det bare ikke samtidig. Småen skal jo få fotballsko han også når den tid kommer. Men å forklare han det nytter jo ikke. Han mener jeg er urettferdig og at jeg ikke dele likt (slik han alltid må). Er det slik at man får etter behov bare opp til en viss sum? Kan et barn få for mye på en gang? Er det greit å gi et barn en ting, men ikke fem ting uten at broren også får noe?
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #2 Skrevet 8. januar 2011 Vi gjør sånn som deg. Men om den ene får noe, slik som du sier nå med fotball tingene, så kjøper vi en annen ting til den som ikke får, men forklarer at fotball utstyret må vente, slik at det er nytt og fint til han skal begynne på fotball. Ville nok kjøpt noe, men ikke kjøpt fotball utstyr. De har jo ikke begrep om penger så det trenger ikke være noe dyrt.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #3 Skrevet 8. januar 2011 Ja det er helt greit at det ikke blir likt her. Vi ga veldig likt lenge fordi guttene våre er lik i alder. Nå har vi det problemet at det blir storstyr om den ene får noe og den andre ikke. Blir veldig dyrt i lengden. Lillebror må bare bli sur mener jeg. De lærer til slutt. Vi har satt ned foten og behandler ikke likt lenger, for det blir likt til slutt.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #5 Skrevet 8. januar 2011 De får stort sett etter behov. Men i denne situasjonen hadde jeg vurdert å kjøpe noe av det til minsten også, noe som fremdeles kan brukes når han skl begynne på fotball. F,eks litt for store fotballsokker, leggbeskyttere og vannflaske. Kan jo spille fotball sammen med broren selv om han ikke har begynt på organisert fotball.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #6 Skrevet 8. januar 2011 Jeg har det på akkurat samme måte som deg, men med 3 tette. De får ulikt, men i slike tilfeller som f.eks forballutstyr har vi gitt de yngste også vannflaske, leggbeskyttere og fotballstrømper selv om de ikke ennå har begynt på fotballtrening. Disse tingene er holdbare, og da treger de ikke disse tingene når de begynner. Da får de fotballsko og drakt.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #7 Skrevet 8. januar 2011 De får veldig likt, men utifra sine egne behov og alder. Om eldste hos meg hadde begynt på fotball og vi måtte ordne alt det der til henne, så hadde jeg kjøpt en fotballtrøye til minsten i samme slengen.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #8 Skrevet 8. januar 2011 Vi har tre gutter tett i alder. Her får de ikke likt. Kan jo ikke kjøpt til de to minste hver gang storebror vokser ut av noe. Det ville blitt veldig dyrt og unødvendig. Her får barna det de trenger, når de trenger det. Storebror har fått trommesett, fordi han spiller trommer. Kan jo ikke kjøpe det til de andre også. Lillebror fikk ny sykkel, han trengte det. De andre fikk ikke, fordi de trengte det ikke. I løpet av livet går det nok opp i opp. Heldigvis har guttene mine lært at man ikke alltid må få. De sier aldri noe på dette.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #9 Skrevet 8. januar 2011 Barna må bare lære seg at de ikke alltid skal få noe. Hvordan skal det bli i samfunnet med barn som er vant til å få noe hele tiden. Minstemann tar ikke skade av å vente til det blir hans tur til å starte på fotball. Hva når eldste begynte på skolen, da finn han penal og skolesekk, skulle jeg da kjøpt det til den yngste også bare fr at det skulle bli likt akkurat da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå