Gå til innhold

Et keisersnittspørsmål:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sist keisersnitt jeg hadde, fikk jeg ikke dra hjem før dag 5, selvom jeg ville hjem dagen etter. Jeg fikk en sprøyte i magen to ganger om dagen. Var det derfor jeg ikke fikk dra hjem de første dagene? Jeg ser at det er mange her som skriver at de drar hjem etter dag 2 osv. Hvorfor fikk ikke jeg det? Tror keisersnittet gikk fint, bortsett fra at jeg mistet litt mye blod, men jeg fikk ikke noe mer info om noe mer alvorlig iallefall.

Skal ta ks 10. februar, og vil gjerne hjem så fort jeg kan. Men vil jo ikke dra hjem om det er uforsvarlig. Så spm mitt er vel egentlig, hvorfor fikk dere dra hjem etter 2-3 dager? Og er det noen som vet hvorfor jeg ikke fikk dra hjem 2-3 dager etter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri før hørt om noen som har fått en sprøyte i magen etter ks. Men mulig du fikk noe som skulle trekke livmor raskere sammen da du hadde hatt mye blødninger.

Jeg hadde et planlagt ks i Stavanger. Jeg fikk ikke reise hjem før etter 5 dager. Jeg var helt frisk - ingen problem. Så mulig det er litt forskjell på sykehus også. Man får heller ikke reise hjem før amming er på plass. Fødselsvekt på barnet har også noe å si. Babyen skal ha stbil vekt før hjemreise.

Skrevet

Er ikke vanlig å få dra hjem så tidlig, for du skal ha sprøyter som skal forhindre blodpropp de følgene 3-4 dagene! Jeg to ks i vinter, ingenting i veien for å kunne dra hjem før men da måtte jeg komme tilbake på sykehuset for sprøyte hver dag.. så sant ikke noen kan sette sprøyta på deg da..

Skrevet

"Man får heller ikke reise hjem før amming er på plass"

Det er ikke påbudt å amme og selvfølgelig kan man reise hjem uten at "ammingen er på plass"

Skrevet

jeg skal også ta ks på mandag;)

men har ikke fått noen info om sprøyter i magen.. jeg fikk beskjed om at jeg kan dra hjem så fort ammingen er ordentlig i gang;) men at det kan ta 4-5 dager.. men det gjenstår å se;)

Skrevet

Beklager. Skal formulere meg annerledes:

"Man får heller ikke reise hjem før matproduksjoenen er på plass".

Neida, man trenger ikke amme - det er ikke påbudt. Men det er ikke lov å reise før man viser at babyen får nok mat. For de aller fleste betyr dette amming.

Håper at du som ville ha det inn med bokstavkjeks forstår meg riktig nå.

Skrevet

De sprøytene du fikk var blodfortynnende. Fikk de samme etter mitt føre ks da jeg lå mye iro. Ved mitt andre fikk jeg ikke de sprøytene en eneste gang siden jeg var mye oppe og rørte meg.

Dra hjem kan du gjøre når du vil, men de kan anbegale sterkt å bli lenger. Jeg dro når jeg ville til tross for alle råd.

Skrevet

Jeg tok planlagt ks for år siden og dro hjem etter 2 dager. Jeg dro hjem med dosett lagt med smertestillende og sprøyter(blodfortynnende) som jeg selv skulle sette i magen eller låret. Min mor som er hjelpepleier satte sprøytene da jeg ikke fikk meg til å gjøre det selv. Det var sykehuset som oppfordret meg til å reise hjem da jeg var i fin form og det var full trøkk på sykehuset. Helt kaos.

Babyen var i faresonen for å bli lagt i lys og jeg fikk heller ikke i han noe særlig med mat d ahan var slapp og sovnet ved puppen,men allikevel anbefalte de meg å reise hjem. Hvorfor du ikke fikk aner jeg ikke.

Jeg måtte ned 6 ganger på to uker og måle verdiene hans og gutten la ikke på seg føre etter 4 uker så kunne egentlig tenkt meg å vært på sykehuset lenger.

Skrevet

Følte du deg bedre etter 2. ks, Frokostquiz?

Skrevet

jeg var inne på onsdag og fikk beskjed om at det var ikke slik lenger at de som tok ks måtte ligge der lenger enn de som hadde vanlig fødsel, ang blodpropp fikk jeg beskjed om og opp å gå - ingen sprøyter. det eneste hjemreisen sto på var ang. amming..

Skrevet

Jeg reiste hjem dagen etter. Var der 24 timer ganske nøyaktig :) Det du er avhengig av (vedsiden av at alt har gått bra selvfølgelig), er at pleierne har tid til å ta deg opp ganske snart etter operasjonen. Kommer du deg ikke på bena og beviser at du klarer deg litt selv, får i gang tissing/bæsjing, steller baby osv selv, må man nok bli til de føler seg trygge på at du er frisk og har kontroll :) Masse lykke til!

Og forresten, jeg hadde innvendige blødninger etter inngrepet, så måtte ha en sånn pose som samlet opp litt blod over natta, men det var ingen hindring for å kunne reise tidlig det heller!

Skrevet

Bor bare 5 min fra sykehuset, så jeg håper jeg får reise hjem før denne gangen, så kan jeg heller reise inn for sprøytene.....Må jo gagne både meg og de, mtp plass.

Skrevet

? jeg fikk også sprøyter i ca en uke, og det var fordi jeg har en annen blodtype en babyen, SB rsus minus, og må ha sprøyte for å danne motstoff etter fødsel (måtte ha en sprøyte etter en spontanabort også en gang tidligere).

Fant dette på lommelegen, se andre avsnitt:

"Tidligere var det et stort problem om mor var Rh -, far Rh + og barnet ble Rh +. I mors blod kan det da dannes motstoff mot fosterets røde blodceller. Dette vil kunne føre til nedbryting av de røde blodcellene hos fosteret. For at dette skal skje må mor ha blitt immunisert (dannet motstoff) i et tidligere svangerskap. De røde blodcellene er nødvendige for transport av oksygen i kroppen og spiller en rolle ved dannelse av gallefargestoff. Sykdommen kan variere fra lett grad med redusert blodprosent og gulsott til død av fosteret.

På 1960-tallet ble det utviklet en behandlig som gjør at en nærmest ikke ser slike problemer i dag. En gir en vaksine (immunoglobulin) til Rh – mødre kort tid etter fødsel eller abort, og dermed vil det i de aller fleste tilfeller ikke utvikle seg motstoffer mot et Rh + foster i neste svangerskap. I tillegg følges Rh – mødre med måling av motstoffer i blodet svangerskapet, og om dette blir påvist blir det iverksatt spesiell oppfølging.

Skrevet

18:52 her igjen, jeg har hørt om de som får sprøyte mot blodpropp etter ks, hos meg var ikke det aktuelt da jeg var oppe å gikk samme dag..

Skrevet

Er du annengangs/tredje/fjerde osv fødende bryr de seg ikke om det. De stolte i hvertfall på meg hver eneste gang etter nr 1 :)

Skrevet

Følte meg bedre i den form at jeg viste at jeg bare ble stiv av å ligge dagen lang. At den beste medisinen var å røre litt på seg.

Var ikke lett i starten og trengte masse hjelp, men kom meg i tv-stua og så Hotell Cæsar samme kvelden, he he.

Så etter det var det en del gå-turer om dagen.

Tilslutt hadde jeg bevegd meg for mye og slet med både smerter i beina og intens hodepine. Burde vel ha skjønt det da alle sa jeg var uvanlig sprek til å ha hatt ks....

Så en gyllen mellomvei er nok best.

Skrevet

jeg har hatt to keisersnitt og var på sykehuset (barsel to dager, sykehushotell 2 dager) med nr 1 og tre dager på sykehuset med nr 2. fikk både rhesus-sprøyter og blodfortynnende og de anbefalte meg ikke å reise hjem tidligere. ingen problemer med hverken amming eller med babyen(e), men glad for at jeg var der i de dagene jeg var.

med nr 2 vurderte jeg å reise en dag tidligere, men fikk beskjed om at det ikke ville være en god idé, da jeg kom til å "få igjen" senere. skal tillegges at jeg fødte 22/12 og ville hjem til julaften - men ble til at jeg var der på julaften (sukk...)

konklusjonen min er vel at så lenge du enten kan sette sprøytene selv, komme inn på sykehuset for å få de, alt er bra med babyen og deg, så er det du selv som velger når du vil hjem.

lykke til med keisersnittet:)

Skrevet

Sprøyte i magen er blodfortynnende. Kanskje derfor?

Gjest Kira ønsker seg en til ♥
Skrevet

Jeg hadde ks en fredag ettermiddag, og reiste hjem tidlig mandag morgen. Så var der i ca 2,5 døgn, og dette var min førstefødte.

Grunnen til at jeg dro hjem er at jeg fikk beskjed søndag kveld om at jeg måtte bytte fra enerom til firemanns rom. Og orket ikke tanken på å ligge på rom med så mange akkurat da.

Hos meg var det ingen som forsøkte å overtale meg til å bli lengre. Ammingen gikk greit fra første stund, og formen var også helt grei. Husker at jeg fikk sprøyte i magen de dagene jeg var på sykehuset (altså lørdag og søndag), men var ikke snakk om noe mer enn det. Fikk ihvertfall ikke beskjed om at jeg måtte ta det etter at jeg kom hjem, men var raskt oppe etter selve operasjonen (bare noen timer senere).

Men når jeg skal ha et barn til, så tror jeg at jeg skal være der litt lengre. Så kan mannen ta seg av hus, barn og bikkja, mens mor og den nyfødte blir vartet opp på sykehuset;)

Lykke til den 10.:)

Skrevet

Disse blodfortynnende spørytene dere prater om er ikke nødvendig om man er mye i bevegelse, dessuten kan man sette de selv også, så det er i grunnen ingen sak :)

Skrevet

Etter andre ks dro jeg hjem 3. dagen. Var redusert, men visste jo hva jeg kunne forvente ettersom jeg hadde hatt ks før. Fikk med resept på engangssprøyter med blodfortynnende, og satte dem selv i en uke etter jeg kom hjem. Fikk med små desinfiserende "lapper" som jeg skulle vaske stikkstedet med først. Var ikke vanskelig :)

Ville sett an formen, og snakket med de på barsel. Burde jo ordne seg, så lenge du er i ok form og babyen viser interesse for mat (pupp eller flaske).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...