LilleMalin♀♂♂ Skrevet 8. januar 2011 #1 Skrevet 8. januar 2011 Jeg har noen spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med. Hvordan var fremgangsmåten? Var dere modne før det startet? Hvordan opplevde du fødselen? Klarte barnet seg bra? Ville du gjort det igjen? På forhånd takk, damer!
renateda Skrevet 8. januar 2011 #2 Skrevet 8. januar 2011 ble indusert i sv uke 37. Var ikke moden. Var inne onsdag og satte ballong kateter i "ja du vet" hadde "rier" hele dagen, kvelden til ballong kateteret løsnet. Var inne neste dag å ble lagt inn på barsel. da dro de ut kateteret som hadde løsnet og åpningen var 3 cm. Ingen rier da. Fikk først 1 pille i " ja du vet". kl 11. neste pille skulle settes kl 17. Riene begynte 16:45. men ble satt pille kl 17 for det. Hadde storm rier med kun 2-3 min mellomrom Uten noen form for mere åpning. kl 22 sa jordmor " enei dette går jo ikke. du har så ekstreme rier men åpningen blir ikke større så vi setter morfin så kanskje du får sove litt så fortsetter vi i morgen" YEAH RIGHT! kroppen min reagerte ikke i det hele tatt på morfinen. fredeles like ille. Legene sa de måtte dette epidural for å lette smerten selvom det egentlig var for tidlig i forhold til åpningen. HALLELUJA! epiduralen funket bare på venstre halvside av kroppen, men sier bare takk jeg for det hjalp veldig. Etter litt tøying var åpningen 5 cm. og da tok de vannet mitt. DA TOK KROPPEN MIN OVER FOR FULLT! Fikk press rier med en gang og barnet var ute på 20 min. Barnet klarte seg veldig bra. Og jeg da når alt var over. Nå var det medisinske grunner til at jeg ble satt i gang. Men ville ALDRI gjort det igjen. Med mindre mye taler for det. Har ett keisersnitt fra før av og var veldig opptatt av å født på vanlig måte denne gangen. Noe jeg er glad jeg gjorde, for det er mye bedre opplevelse enn keisersnitt. Men disse stormriene kommer KUN av disse igangsettings pillene så ble utrolig intenst. Neste gang ( hvis det noen gang blir noe neste gang) skal jeg gå ut hele tiden. IKKE bli satt igang. ALdri mer. Føde normalt
Babyønske �� Skrevet 8. januar 2011 #3 Skrevet 8. januar 2011 - Fikk modningstabletter(Holdt med 2 stk, satt 1 gang) - Var ikke moden - Fødselen var helt grei, hyppige, men helt overkommelige rier. Varte 9 timer fra første rie til vakuumforløsning. - Babyen hadde litt "startproblemer", hadde svelget en del fostervann, så ble tatt til side og "jobbet" med en 1/2 times tid. Men kom seg raskt, og fikk ingen videre problemer. Hadde også litt vond nakke de første 2 døgnene, trolig pga vakuumet. - Håper på helt naturlig fødsel neste gang. Men er forberedt på ny igangsettelse også. Håper da det kan gjøres på samme måte som sist, og at det går like raskt og greit. Men det er selvsagt ingen garanti.
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 8. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 8. januar 2011 Tusen takk for svar dere to! Jeg vil gjerne ha flere tilbakemeldinger! Jeg venter min 3 nå og min kropp synes det er helt ok å gå 42 uker uten å bli moden. Førstemann endte i tang og vakum og hun var ganske dårlig, andremann ble et planlagt KS et par dager i forveien. Nå undrer jeg på om det vil være bedre å settes i gang i uke 41, enn å ta KS...
It's all about me Skrevet 8. januar 2011 #5 Skrevet 8. januar 2011 - Fikk modningstablett to uker på overtid. Var da helt umoden og lukket. - Tok noen timer før jeg merket noe, men da det først startet sa det pang. Riene ble sterke utrolig raskt, og etter å ha blitt strippet var de veldig virkningsfulle også. Fra første stund og til hun var ute varte riene i et minutt og hadde på det mest et minutt imellom også. Dette var mildt sakt hva man kalle intenst, og jeg tror jeg satte hylerekord på sykehuset, he he. - Barnet hadde bæsjet i fostervannet, men var ellers frisk og rask fra første øyeblikk. - Om jeg ville gjort det igjen? Nei. Alt gikk etter boka, og mange her inne hadde beskrevet det som en drømmefødsel siden hun også var ute under 8 timer etter første tegn. Men for meg var det litt for mye. Så nestemann kom med planlagt ks.
maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 8. januar 2011 #6 Skrevet 8. januar 2011 Ble satt igang uke 42+3 med modningstablett. Var ikke moden, fikk beskjed om at det kunne gå dagevis før det ble fødsel. En time etter jeg fikk satt inn tabletten begynte det jeg trodde var rier. Men gav ikke utslag på ctg'en, og jordmor kjente på magen min og mente det bare var modningsrier. Modningsrier my ass.. Halvannen time etter riene startet var det vaktskifte,og jeg fikk tryglet meg til å sjekke fremgangen. 8 cm og epiduralen ble bestillt med en gang! (hadde fødselsangst og var blitt lovd epidural tidlig i fødselsforløpet). Nesten to timer etter var det tid for å presse. Tok litt tid siden hun var stjernekikker, nesten to timer. Ble litt lav fosterlyd på slutten under riene,men hun kom ut i "grevens tid". De stod klar med sugekoppen for å si det sånn,men klarte det for egen maskin. Jenta var i topp form! Hadde gulsott og måtte ligge og sole seg litt men ellers ingenting :-)
maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 8. januar 2011 #7 Skrevet 8. januar 2011 Og ja, jeg gjør det gjerne igjen! :-)
ariel78 Skrevet 8. januar 2011 #8 Skrevet 8. januar 2011 Blitt satt i gang før tiden 2 ganger pga medisinske årsaker. Første gang litt moden og andre gang helt moden, begge ganger med drypp. Første gang var fødselen forholdsvis lang og intens, men alt gikk etter planen og ikke noe problem med barnet. 2 gang gikk det mye raskere ettersom jeg var moden.
Hvalrosskreppa Skrevet 8. januar 2011 #9 Skrevet 8. januar 2011 Hvordan var fremgangsmåten? - Fikk satt ballongkateter en onsdags formiddag, dette tror vi var fire dager over termindato. Falt ut på kvelden, avtalte med føden å komme inn dagen etter på morningen. Torsdag ble første modningspille satt klokken 11. To til utover dagen og kvelden, ingenting skjedde. Fredag det samme som torsdag, ingenting skjedde. Lørdag ble de to siste pillene satt, skjedde ikke så veldig mye da heller. Fikk beskjed om å vente til søndag med å ta vannet. Det gjorde de søndag klokken 10, misfarget så var på tide. Ble liggende med drypp etter det og fikk satt epidural i 17-tiden. Baby var ute 23:45. Var dere modne før det startet? - Nei, det var så lukket og låst som det kunne vært før det startet. Modnet underveis, men ingen åpning før siste par timene søndags kveld. Siste timen åpnet de siste 7 cm seg. Hvordan opplevde du fødselen? - Fryktelig lang, kanskje siden jeg ble liggende på sykehuset tre døgn før det skjedde noe som helst. Ble forberedt på at det kunne ta lang tid og at den kunne være hard, siden den var igangsatt. Hard om i rier som tok pusten fra meg og at de hadde problemer med å holde på fosterlyden til babyen og bekymringer rundt det... De sjekket meg en siste gang før de skulle trille meg inn til keisersnitt, og da var det full åpning og fødsel. Men når gutten bestemte seg for å komme, brukte han bare et kvarter på å komme også da:) Veldig glad for at jeg fikk en normal fødsel. Klarte barnet seg bra? - Under selve fødselen så klarte han seg ikke så veldig bra. Hjerteslagene gikk ned og han "hang ikke med" på riene. Fikk lov til å ligge på høyreside bare, for han likte seg ikke på venstre. Kom ut frisk og fin, men siden han hadde ligget å stanget sånn mot bekkenet så hadde en ei stor fødselssvulst i bakhodet. Pluss at han var utkjørt etter å ha vært stresset så lenge + at han hadde svelget endel misfarget fostervann. Men etter et par dager så var han som han skulle være, og vi dro hjem:) Ville du gjort det igjen? - Ja, jeg kan jo si at det var dritvondt, at det tok laaaang tid og alt det der. Men jeg regner med alle fødsler er det sånn... egentlig:) Jeg ble godt ivaretatt og ble fortalt alt hva som skulle skje. Så sånn sett ser jeg ikke noen grunn til å skulle la være neste gang. Om det er nødvendig:)
Underveis --> Skrevet 8. januar 2011 #10 Skrevet 8. januar 2011 Ble satt i gang etter 3 dager med maserier og jeg begynte å bli sliten. -Hvordan var fremgangsmåten? Fikk drypp (oxytocin). Var dere modne før det startet? Ja. Hadde hatt knappe to cm åpning i flere uker. Hverken fødsel som nærmet seg eller stripping hjalp på å få ting i gang. Hvordan opplevde du fødselen? Det var ekstremt smertefullt fordi det gikk så fort. Gutten var ute på 3 1/2 time. Ble tatt med vakuum. Klarte barnet seg bra? Utmerket! Selv om fostervannet var misfarget og han antakelig hadde gått litt ned i vekt de siste ukene før fødsel. Dette har jeg tenkt litt på i etterkant og vil nevne det ved ny graviditet. Ville du gjort det igjen? Absolutt. Ville helst at det skulle skjedd litt før enn etter 3 dager da jeg var veldig sliten etter ikke å ha sovet eller spist noe særlig. Heldigvis gikk det fort, selv om det var traumatisk vondt ;-)
renateda Skrevet 8. januar 2011 #11 Skrevet 8. januar 2011 LilleMalin. Har skrevet lengre opp her, men så hva du skrev tilbake og må bare si noe ang det. Du sier du har ett keisersnitt bak deg, samme som som meg når jeg ble satt igang. De type modnings tablettene som de gir til oss som har keisersnitt bak seg. er en annen type enn for vanlige gravide. Disse har hyppigere tendenser til å gi storm rier. Noe jeg uten tvil fikk.. off var ikke noe særlig. hadde vært helt greit om disse storm riene liksom hadde noen effekt på åpningen noe de ikke hadde. så ble ganske så intenst for meg. Hadde jeg vært deg hadde jeg nok ikke gjort dette frivilig med mindre du går alt for langt over tiden da. Er mange som har positive opplevelser med i gangsetting, og flott er det. men var en utholdelig situasjon for meg.
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 8. januar 2011 #12 Skrevet 8. januar 2011 Dette er jo helt individuelt og kommer an på hva en tåler av smerter. Jeg hadde også rier uten pauser den siste timen, uten å ha blitt satt igang men med liten åpning. Så kan nok skje de som ikke blir satt igang også. Men jeg kom meg fint gjennom det uten smertestillende, selv om jeg var sikker på at jeg skulle dø der og da. Lykke til med fødsel!!
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 8. januar 2011 Forfatter #13 Skrevet 8. januar 2011 Hjertelig tusen takk for så mange svar, jeg blir helt rørt over at dere tar dere tid:) Jeg har litt å tenke på nå frem mot fødsel, og å konferere med en forhåpentigvis empatisk gynekolig...
CAT77 Skrevet 8. januar 2011 #14 Skrevet 8. januar 2011 Hei! Jeg hadde ks med min første 2 uker på overtid etter nesten 2 døgn med rier og tilslutt ble babyen så stresset at KS var nødvendig. Når jeg skulle ha nr 2, var jeg veldig opptatt å få en "vanlig" fødsel, for jeg følte meg egentlig litt snytt sist. Ble satt igang 41 + 2 og fikk først et ballongkateter, som jeg gikk med et døgn. Gav ingen resultater. Fikk så en modningstablett, og merket egentlig ingenting. Fikk en tablett til og merket ikke noe mer. Men da merket legen forskjell og jeg hadde fått 4 cm åpning uten å merke noe til det. Legen strippet meg og tok vannet og fra da av var det helt "texas". Tok 20 minutter og så haglet riene på med maks halvannen minutts mellomrom. Halvannen time senere hadde jeg 9 cm åpning, og det hadde jeg i 7 1/2 timer før barnet endelig kom med vakum. Jeg må innrømme at jeg synes det var helt jævlig...Det var så utrolig intenst fra første stund og i 9 timer gikk det aldri mer enn 1 1/2 minutt mellom riene og jeg følte at jeg aldri fikk tid til å puste. Fikk forholdsvis raskt epidural, men i motsetning til første fødsel, merket jeg liten virkning av denne. Jeg ville aldri valgt dette igjen, så fremt jeg ikke måtte. Ville mye heller hatt et KS igjen! Men alikevel har jeg ihvertfall opplevd en vanlig fødsel, og det er jeg glad for. Barnet klarte seg bra og var i form med en gang, så det var bra! Men når kroppen ikke er klar, tror jeg faktisk at det er best å la naturen gå sin gang og heller vente de ekstra dagene ihvertfall. Lykke til med valget ditt ihvertfall!
Surfinia Skrevet 8. januar 2011 #15 Skrevet 8. januar 2011 Hvordan var fremgangsmåten? Fikk satt inn ballongkateter tirsdag formiddag. Overnattet på sykehuset etter eget ønske. Ballongen falt ut i løpet av natta. Fikk satt en stikkpille på onsdag morgen. Fikk en del kynnere og det hadde visstnok modes litt før de satte ny stikkpille på kvelden. Litt kynnere eller rier i hytt og pine på kvelden og natta, før alt tok seg skikkelig opp fra kl 04-05 på morran. Ble ganske tette og intense rier. Ble flyttet på fødestue kl 06.40 og snuppa var ute kl 07.20. Den vesle tida jeg lå på fødestua var riene vanvittig intense. Hadde 4 cm åpning, så en eneste ri og så pressrier og full åpning, så den siste rien ville jeg ALDRI hatt opp igjen. De som ikke hørte det hylet på sykehuset måtte rett og slett være døve! Var dere modne før det startet? Ble satt i gang 10 dg før termin og ikke spes moden. Hvordan opplevde du fødselen? Helt greit, bortsett fra den siste åpningsria. Ganske intense rier når fødselen er satt i gang og iflg jordmor kunne jeg nok klart meg uten den siste stikkpillen. Klarte barnet seg bra? Ja, takket være at fødselen gikk så raskt på slutten. Hun hadde nemlig navlestrengen rundt halsen. Hun lå med sånn elektrode på hodet for å følge med pulsen, så hadde hun ikke kommet på den neste ria hadde det blitt hastesnitt, så selvom det var helt hinnsides vondt så var det raske tempoet på slutten til det beste for oss begge. Ville du gjort det igjen? Ville nok foretrukket å slippe indusering om jeg skulle hatt flere barn, men absolutt overkommelig når jeg glemmer den ene åpningsria fra helvete. Fødselen til storebroren ble også indusert. Veldig moden, 10 dager over termin. Kun med drypp. Fikk epidural som ikke virket annet enn at jeg ikke kjente trykketrang under pressriene. Han ble tilslutt tatt med tang etter 2 timer pressrier (ca 12 timer etter dryppet ble satt i gang). Gikk veldig bra med han, men jeg revnet veldig mye og ble sydd i 2 timer på operasjonsstua etterpå. Opplevdes som en veldig langdryg og smertefull fødsel og mye styr og uro med tanke på at jeg revnet såpass. Etter denne opplevelsen var jeg ikke veldig fornøyd når det ble bestemt at fødselen til lillesøster også måtte settes igang......
balse Skrevet 8. januar 2011 #16 Skrevet 8. januar 2011 Min fødsel ble indusert i uke 36, av medisinske grunner. Livmormunnen var helt flat, så jeg var nok moden. Èn tablett ble satt klokka 17.00, (hadde 2 cm åpning) og deretter ble jeg sendt til pasienthotellet. Første ria kom halv ti, og jeg rakk såvidt frem til fødestua før pressriene startet. Ti på elleve var frøkna ute, og hun hadde det helt fint; ti av ti på apgar-scoren. Ja, jeg ville gjort det igjen.
Mamman til ♥ og ♥ Skrevet 9. januar 2011 #17 Skrevet 9. januar 2011 Fødselen til minsta ble satt igang 14 dager på overtid,. Var ikke moden. Fikk først en modningstabelett uten at noe skjedde, så en til, men det skjedde fortsatt ingenting. Da måtte jeg overnatte på fødestua i tilfelle det skulle skje noe. Morgenen etter fikk jeg nok en pille, etter en stund begynte jeg å merke noe, og etter riene startet tok det da 1 time og 45 min før hun var ute. Det var en hard fødsel!
Karma! Skrevet 9. januar 2011 #18 Skrevet 9. januar 2011 Hadde ks første gang og ble igangsatt denne. Satte inn ballongkateter på kvelden- gikk å la oss. Kl 11 dagen etter tok de ut katetetc datt ikke ut hos meg. Hadde 4 cm åpning uten å merke det. Tok vannet 11.15 første ri halv 12 kom ut m hjelp av tang kl13.50 Fort å greit. Hadde gått med 2cm åpning en stund. Bl satt i gang en uke før termin
Karma! Skrevet 9. januar 2011 #19 Skrevet 9. januar 2011 Hadde ks første gang og ble igangsatt denne. Satte inn ballongkateter på kvelden- gikk å la oss. Kl 11 dagen etter tok de ut katetetc datt ikke ut hos meg. Hadde 4 cm åpning uten å merke det. Tok vannet 11.15 første ri halv 12 kom ut m hjelp av tang kl13.50 Fort å greit. Hadde gått med 2cm åpning en stund. Bl satt i gang en uke før termin
Brenda med 2 ute Skrevet 9. januar 2011 #20 Skrevet 9. januar 2011 Var på sjekk dagen før, legen mente det var best å sette det igang dagen etter grunnet stor baby, lite fostervann og 5 dager over og jeg var ikke moden i det hele tatt. Så det var ikke så mye å tenke på egentlig. Lagt inn 0930, fikk første modningspille 1200, kjente ingenting da egentlig. Spottet litt, men det var for at jeg ble strippet dagen før tenker jeg. 1530 Sjekk, ny pille. Hadde åpnet meg litt heldigvis! murringer ca 1700. inn på fødestua 1800 med rier. 2145 var gutten ute etter en flott fødsel! Skulle absolutt ha gjort det igjen, men jeg hadde ikke så mye valg da. Kun lystgas og dusj, akkurat som med jenta som startet av seg selv noen år tidligere. Gutten var velskapt (4098 gr) ,men fikk en lett infeksjon etter fødsel som ble tatt på en gang. Lå på barneintensiv i 2 døgn sendt hjem etter en 3 dagers kur med antibiotika, men det var nok ikke på grunn av at jeg ble igangsatt. men det gikk også bra. de er veldig flinke på uus =) Good luck!
Brenda med 2 ute Skrevet 9. januar 2011 #21 Skrevet 9. januar 2011 Glemte en ting... Riene stoppet opp på slutten så jeg måtte presse han ut selv, men det gikk det og. Litt støl i arma etterpå no prob ;o) Så var han stjernekikker og superman, men jeg revnet ikke noe... jepp thats it
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå