dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 8. januar 2011 #1 Skrevet 8. januar 2011 Noen som kan fortelle meg hvordan disse funker? Noen som har brukt engangsbleier til første og tøybleier senere?
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 8. januar 2011 #2 Skrevet 8. januar 2011 Jeg brukte formsydde tøybleier fra Nøstebarn fra minsten var 1 år og det var supert! Ulltruse utenpå som sperrelag. Plast-sperrelag utenpå funket dårlig. Hun var veldig sår av engangsbleier og det var årsaken til byttet. Hun ble mye bedre og hun ble tørr på dagtid da hun var 2 år og 1 mnd. Lillebror på 2 år har ikke brukt tøybleier og vil knapt sitte på do. Bør vurdere å dra frem tøybleiene igjen! Jeg hadde de skitne bleiene i en vanlig bleiebøtte. (Bæsj fanges opp av rispapiret og det kaster man i do). Kjørte en vask og trommel med bleier ca hver 2. dag. Et aber er at du må gå opp en strørrelse i bukser siden tøybleien tar mer plass. Det er jo ikke noe spesielt stort problem da, når barnet blir bleietørr så er det mer plass i tøyet og det varer lengre igjen. Lykke til, jeg tror nok du kommer til å bli veldig fornøyd!
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 8. januar 2011 #3 Skrevet 8. januar 2011 Vi bruker BumGeniuns lommebleier til snuppa. Kort forklart er det ei bleien der du legger inn innlegg etter behov. På disse bleiene følger det med to innlegg, et lite og et stort. I begynnelsen er det nok med det lille, så bytter man til det store og til slutt bruker man begge. Fine bleier i mange ulike farger. Gir ikke stor bleiebak, og man kan lett bruke klære fra cubus, HM osv.. Anbefaler disse med borrelås: http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=789
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 8. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 8. januar 2011 Men det jeg ikke skjønner er...hvis man legger innlegget inni en lomme så blir det fult av klin over lommen... Vasker man hele bleien etter bruk? Eller er det meningen at man bare bytter papir/innlegg?
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 8. januar 2011 #5 Skrevet 8. januar 2011 Bleien har et yttertrekk som skal hinde lekasje, innsiden (på disse bleiene) er laget av et stoff som ikke føles kliss våt selv om barnet har tisset. Innleggene skal suge til seg det våte. Vi pleier å bruke rispapir eller flispapir inni bleien, da forsvinner papir og avføringen i do før bleia blir lagt i bleiebøtta. og ja, vi vasker hele bleien. Noen velger å droppe rispapir, men synes avføingen er lettere å få bort med papir + at jeg føler det blir mindre flekker om man bruker papir...
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 8. januar 2011 #6 Skrevet 8. januar 2011 Foressten, er du interessert i tøybleier kan du se på tettinntil.no Der er det mange erfarne tøybleiedamer som kan gi tips og råd. Der er det også mulig å kjøpe og selge bleier. Er mange som må prøve flere typer før de finner sin favoritt. Og da er det kanskje greit å kunne selge videre de man ikke liker, og evt kjøpe brukt av andre..da blir det mye billigere å teste litt forskjellige...
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 8. januar 2011 Forfatter #7 Skrevet 8. januar 2011 Ok, så da har man papir over og innlegg inni lommen. Man kaster papiret og vasker innleggen og bleien ved hvert skift? Da må man ha en god del av dette da, hvertfall i begynnelsen. Skyller man innleggene først eller hiver man de i maskinen fulle av tiss...!?? Må bare få med meg hvordan dette funker..hehe. Synes det virker litt tungvindt, men skal ikke slå det fra meg før jeg har forstått det helt..
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 9. januar 2011 #8 Skrevet 9. januar 2011 Stemmer det. Du trenger en del bleier ja, mellom 18 og 24 tenker jeg, avgengig av hvor ofte du vil vaske bleiene. Om du vil bruke tøybleier på natta trenger du mer innlegg.. Jed bruker vanlige papirbleier på natta for å være sikker på å ungå lekasje. Men mange bruker tøy også på natta uten at det er noen problemer... Jeg liker å skylle bleiene og innleggene etter bruk for å ungå lukt (men nå ligger de gjerne flere dager i bøtta før de vaskes). Men jeg vet at flere dropper dette.. Noen velger å kjøre et ekstra skylleprogram, andre ikke. Her må man bare prøve seg fram.. I tillegg kan bleiene "strippes", dvs at man her litt natron i forvaskkammeret, vaskepulver i hovedvask, og eddikk til skylling.. Men dette bør ikke gjøres for ofte da det sliter på bleiene, men hjepler å holde bleiene "friske" og luktfrie. Synes egentlig ikke det er så mye mer tungvindt med tøy egentlig. I stedet for å gå ut med bleiesøpla hele tiden (har to bleiebarn), hiver jeg bleiene i maskinen av og til... Så kommer jo det å putte innleggene tilbake i bleia etter vask (jeg tar altid ut innleggene ved vask, tørker fortere d), men det er jo fort gjort
gumo Skrevet 9. januar 2011 #9 Skrevet 9. januar 2011 Vi bruker tøybleier som kalles AIO (All-in-one), og de fungerer som engangsbleier bare at de vaskes i stedet for å kastes etter bruk. Vi har 15 stk, og det holder fint, da vasker vi ca. annenhver dag. Sammen med håndklær, kluter, osv blir det ikke så mange ekstra vask heller. Inni bleia bruker vi ris- eller fleecepapir, som kastes rett i do med eventuell bæsj på. Det er kjempegreit, og til og med mannen min synes de er helt supre. Vi bruker Bum Genius AIO økologiske bleier, de er nette og fint, og passer fint for slanke babyer/barn. Det er likevel individuelt hvilken type som passer ditt barn. Det vi gjorde var å kjøpe en av hver av noen forskjellige, og deretter kjøpte vi flere av de vi likte best. De som ikke ble favorittene bruker vi å ha i stellebagen, klare til tur. Håper du gir det en sjanse, det er utrolig enkelt, og du kommer til å være så fornøyd med å gjøre det for miljøet og deg selv! Lykke til:)
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 9. januar 2011 Forfatter #10 Skrevet 9. januar 2011 Det blir nok å prøve dette ja! Men hvordan funker det i bhg? Ser for meg at de griner litt på nesa der..?!
gumo Skrevet 9. januar 2011 #11 Skrevet 9. januar 2011 Vi har ikke begynt i barnehage ennå, men de burde ikke sette seg på bakbeina. Bleiene vi bruker er akkurat like enkle som engangsbleier, bare at de legges i en vaskepose i stedet for i søpla.
Ranveig R Skrevet 9. januar 2011 #12 Skrevet 9. januar 2011 Dersom det er offentleg barnehage har dei visstnok ikkje lov til å nekte pga miljøhensyn. Private barnehagar KAN vel nekte viss dei vil. Du får snakke med dei. Det hadde ikkje gjort meg noko å skifte tøybleier i "min" barnehage, reknar med vi hadde godtatt det om vi hadde fått spørsmålet. Privat bhg.
Gjest Skrevet 10. januar 2011 #13 Skrevet 10. januar 2011 Ein brukar av Tøybleieforumet på tettintil har prøvd å få i stand ei slags oversikt over barnehagar og deira syn på tøybleier. Den er ikkje fullstendig, men kanskje finn du den barnehagen som er aktuell for deg. Og så kan ein legge inn eigne erfaringar. Sjølv har eg gitt "statusrapport" på to barnehagar. http://folk.ntnu.no/christja/barnehager/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå