*Lissi* Skrevet 8. januar 2011 #1 Skrevet 8. januar 2011 Noen som vet? Har far rett på å vere hjemme når jeg er hjemme i permisjon. Tenker om barnet er sykt. Jeg er jo hjemme, men viss jeg feks. er syk eller skal noe med feks. vår nyfødte. Jeg skal på sykehuset neste mnd. (få svar på noen prøver) Må jo ha med vesla på da 2 mnd. Er en tur på 3,5 timer (en vei) så vil gjerne ha med sambo. Greit at han kan passe henne når jeg er inne til legen. Har han rett på perm med lønn? Eller må han ta ferie? Han har en ny sjef, som er ganske vanskelig når det gjelder fri. Ikke er han inne i disse reglene heller. Sambo vil ta ferie, men jeg mener at om har rett på fri så gjør han jo det.
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 8. januar 2011 #2 Skrevet 8. januar 2011 vist du er syk kan han hvertfall være hjemme pga sykt barnepass, tror det er samme dager som sykt barn.
ellen-propellen Skrevet 8. januar 2011 #3 Skrevet 8. januar 2011 Han har sine sykt barn dager uavhengig av hvor du er.(permisjon,på jobb,på ferie,sover ).
Guttemamma75 Skrevet 8. januar 2011 #4 Skrevet 8. januar 2011 Har dere 1 eller 2 barn? Om dere har 1 barn så må du være syk for at han skal kunne ta ut sykt barn dager da det er meningen at du skal ta deg av barnet mens du er i permisjon. Har dere 2 barn kan pappaen ta ut sykt barn dager for det eldste barnet selv om du er hjemme med det yngste barnet....
ellen-propellen Skrevet 8. januar 2011 #5 Skrevet 8. januar 2011 Vet du hvor det står skrevet lille M? Jeg har aldri hørt om det,og jeg jobber med lønn/personal.Men jeg er i perm nå og da går man ofte glipp av noe:-S
Guttemamma75 Skrevet 8. januar 2011 #6 Skrevet 8. januar 2011 Det sier seg vel selv at det ikke er behov for at pappaen tar ut sykt barn dager for en baby som mor er i permisjon for å passe så lenge mor er frisk???? Er mor imidlertid syk kan pappaen ta ut sykt barnepasser dag.. Dersom du må være borte fra arbeidet på grunn av nødvendig tilsyn og pleie når barnet er sykt, har du rett til omsorgspenger. Det samme gjelder dersom du må være borte fra arbeidet fordi: ■den som har det daglige barnetilsynet enten er syk eller er forhindret fra å ha tilsyn med barnet. ■den som har det daglige barnetilsynet er forhindret fra å ha tilsyn med barnet fordi vedkommende følger et annet barn til utredning eller til innleggelse i helseinstitusjon. ■barnet trenger oppfølging i form av legebesøk mv selv om barnet ikke er sykt eller pleietrengende den aktuelle dagen. Dette er teksten som gir far rett til å ta ut sykt barn dag for eldste barn (såfremst dette barnet går i barnehage eller har noen andre som har daglig tilsyn jfr regelen over) selv om mor er hjemme i permisjon med yngre barn.. Hvis den av foreldrene som ikke er yrkesaktiv er forhindret fra å ha tilsyn og pleie av det syke barnet på grunn av egen sykdom eller er opptatt med omsorg for andre barn, skole etc. skal arbeidsgiveren likevel yte omsorgspenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå