Gå til innhold

En oversikt over begreper og hva de betyr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at det ikke er så mange som vet forskjellen på en del begreper når det kommer til foreldreansvar, omsorg osv. Her er en oversikt:

Foreldreansvar: Dette er noe begge foreldrene får HVIS de bor sammen når barnet er født. Mor kan også gi dette til far hvis de ikke bor sammen, da må han hake av for dette når han erkjenner seg farskapet på sykehuset. Hvis foreldrene bor sammen, får far og mor automatisk delt foreldreansvar. Dette vil si at begge må skrive under på endring av adresse på barnet, skifte av navn, pass søknad. Den som barnet bor sammen med kan heller ikke flytte uten å gi beskjed til samværs foreldre med en frist på 6 uker. Hvis mor/far har foreldreansvar alene, kan vedkommende flytte, ta med seg barnet utenlands uten at den andre parten har noe å si.

Omsorg: Hvis man er alene om omsorgen for et barn, er barnet mer en 50% hos den ene parten. Man har da krav på dobbel barnetrygd, bidrag og skatteklasse 2

Delt omsorg: Her har man like mye samvær med barnet, altså 50/50.

Delt bosted: Barnet skifter bostedsadresse annethvert år, og foreldrene skifter på å ha skatteklasse 2 og å få barnetrygden.

Bostedsforeldre: Der hvor barnet har folkeregistert adresse.

Samværsforeldre: Den av foreldrene som har samvær, f.eks annenhver helg og en dag i uken

Den som barnet bor hos, og hvis man har mer enn 50% av omsorgen, kan den bestemme hvilken skole barnet skal gå på, evt bhg, om barnet skal gå på SFO, hvor barnet skal bo (man har varslingsplikt hvis man skal flytte). Som det heter i barneloven: Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet.

Det var det jeg kom på nå, jeg har vært igjennom rettsak, så jeg har fått en grundig innføring i hva man har krav på, plikt til. Er bare å tilføye noe hvis jeg har glemt noe :-)

Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...