Gå til innhold

Til deg som vil amme barnet ditt, her kommer et lite råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil gjerne dele min erfaring, skulle så gjerne ønske at noen hadde fortalt dette til meg før jeg fikk jenta mi.

Da jenta ble født en fredag morgen, tok det flere timer før jeg fikk lagt henne til brystet, siden det tok en stund å sy meg. Da var hun ikke så veldig interessert, og veldig trøtt. Tips 1: Siden barna er mest våken rett etter at de er født, prøv å legge det til snarest mulig. Hun tok ikke puppen i det hele tatt da vi prøvde etter fødselen.

Hun sovna, og sov så å si i 3 dager. Jordmødrene prøvde å vekke henne, men hver gang hun kom borti puppen, sovna hun igjen - eller så begynte hun å hylskrike siden hun var sulten, og hadde lite tålmodighet (hun hade også trøbbel med å få ordentlig tak på puppen). Resultatet var ingen amming på mange dager, ikke før mandag ettermiddag, da det kom er jordmor på vakt som hadde ammekompetanse.

Jeg fikk ikke pumpe før lørdagskveld, og da var det alt for sent. Om barnet ditt ikke vil ta puppen med det første, så kommer man også sent i gang med produksjonen, og risikerer å ikke ha melk når barnet finner ut at det vil ta pupp. Tips 2: Begynn å pumpe med en gang det er tegn til at barnet ikke tar pupp. Ammehjelpen anbefaler å begynne med pumping seinest 6 timer etter fødsel.

Her resulterte det en fly forbanna unge, siden det ikke kom melk når hun våkna og var sulten, og at jeg aldri fikk nok melk. Nå har jeg måtte gi opp, siden jenta gikk ned masse, masse i vekt og vi var nødt til å gi mme. Nå er det ikke sjangs i havet til å få henne til å ta puppen.

Håper det kan hjelpe, som sagt skulle jeg ønske at jeg hadde visst dette på forhånd, hvor viktig det er å starte tidlig med å pumpe for å få melka i gang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tusen takk for tipset! har virkelig lyst til å amme :) Gratulerer så mye med jenta di :)

Skrevet

takk får tipset ja:-) skal virkeli ta d m meg!!:)) Gratulerer så mye dn lille!:o)

Skrevet

Uff, det hørtes ut som en vaskelig start på barseltiden, godt å høre at ting går bedre nå med mme!

Jeg tenkte jeg skulle dele min erfaring også

Jeg fikk heller ikke begynt ammingen tidlig på grunn av litt komplikasjoner, og var selv så trøtt etter fødsel at vi sov allesammen etterpå. Fikk beskjed om å ringe på jordmor etter noen timer da, og i løpet av den dagen og natten prøvde jeg mange ganger, men trodde ikke at hun ville ta puppen, og det kom ingenting ut når jeg prøvde å trykke ut litt... Neste dag måtte lille Lisa legges inn pga infeksjon, og jeg ble bedt om å pumpe meg. Da kom det litt råmelk, og på kvelden da hadde melka kommet og puppene var veeeldig hovne ( jeg hadde pumpet 30 min på hvert bryst) hadde ikke noen problemer etter det, bortsett fra feber og innmari vondt i puppene og sopp og såre brystvorter, men det hører liksom med ;)

Men det som jeg fant ut i ettertid, var at Lisa faktisk hadde fått i seg melk før jeg pumpet meg, for på et bilde hadde hun jammen råmelksbart :) og jeg som trodde hun ikke fikk tak og jeg ikke hadde noe melk og hun bare sov ;)

Skrevet

Hadde noe av de samme problemene sist selv. Utrolig slitsomt og frustrerende.

Min datter kom rett til brystet etter fødsel, men så sov og sov og sov hun i over ett døgn...uten å ammes...ingen som sa til meg at jeg burde vekke henne og legge henne til brystet. Jeg var førstegangs og tenkte som så at "ja da er hun vel trøtt da...våkner vel når hun er sulten", men neida....dette blir visstnok en "ond sirkel", jo lenger tid det går mellom amming jo verre blir det. For jeg produserte ikke nok melk, lillejenta sovnet ved brystet etter 2 min hver eneste gang og resultatet ble at hennes blodsukker falt og hun måtte få mme på sykehuset.

Alt kunne kanskje vært unngått dersom noen "våkne" jordmødre på barsel hadde skjønt lunta litt før......

Denne gangen vet jeg hva jeg skal og ikke skal gjøre. Jeg gleder meg til nytt forsøk på amming, og håper det går bra. Men jeg legger ikke press på meg selv, det blir som det blir. Min lille datter er oppvokst på mme og hun er frisk og rask som bare det:)))))))

Skrevet

Enig, det er rart at de ikke er flinkere til å følge opp amming minst hver 3 time! Man husker jo så utrolig dårlig etter en fødsel, og erjo selv ganske sliten..

Så bare still alarmene deres jenter! Prøv og prøv minst hver 3time natt og dag, så er det større sjanse for å lykkes!

(dessuten har jeg hørt at babyer godt kan amme selvom de sover, da er liggestillingen god, så baby bare kan ligge sammen med deg og stimulere produksjonen. Og husk bar hud mot hud!)

Skrevet

For meg ble nok pumping redningen!

-Lillegutt sov og sov og sov (hadde gulsot). Jeg "nektet" han så godt jeg kunne å sove ved puppen, men fordi han måtte vekkes hele tiden når han spiste tok det jo 2timer før han hadde fått nok mat (jeg er nok "tregmelka og").

Så en gang om dagen pumpet jeg meg og gav flaske (han gav med sprøyte de første dagene) og unge til pappa'n og gikk å la meg. Disse to ekstra timene med søvn om dagen er jeg ganske sikker på at var det som gjorde at jeg hadde overskudd til å få til amminga!

Skrevet

Tipper mange kjenner seg igjen i denne historien fra barsel.

Jeg fikk heller ikke smell på amminga før en kompetent person tok seg tid til å forklare og vise meg. Det var 3 dager etter fødsel og jeg var helt fortvilt.

Merkelig at man ikke kan informere og mye av dette FØR fødsel hos jordmor. Det burde være et informasjonskurs om dette i forkant slik at man ikke blir prisgitt håpløse "barnepleiere" med splittede meninger om hvordan dette best kan gjøres.

Denne gangen skal jeg ta med meg min egen pumpe, ammeskjold og alt av utstyr for såre brystvorter.

Lykke til alle sammen!!!

Skrevet

Ja der sa du noe Mr & Mrs Smith...jeg skal definitivt ta med en manuell pumpe i fødebagen:))) Selv om man får låne der, så er det jo enklere med en som er din, en du kanskje allerede er litt dreven på.

Skrevet

Jeg blir nesten sint av å lese dette! Dette SKULLE noen ha fortalt deg! Dette er jo en av de viktikste oppgavene på barsel! Og at mange kjenner seg igjen i historien gjør ikke ting bedre!

Som andregangsfødende fikk jeg lite hjelp med amming denne gangen, men sist fikk jeg MASSE hjelp. Barnet ble lagt til brystet mitt med en gang, og jordmor hjalp meg så barnet fikk tak. Dette var innen ti minutter etter fødselen!

Gutten min sugde litt for kort tid på brystene, så da fikk jeg låne elektrisk brystpumpe, og personalet hjelp til med mating fra lite beger i tillegg til ammingen. Jeg fikk masse hjelp,og lærte meg mange ulike ammestillinger før jeg dro hjem fra barsel. Sånn bør det jo være for alle! Kanskje fikk jeg ekstra hjelp siden gutten min var prematur, men barn født til termin trenger da virkelig morsmelk de også!

Skrevet

Tror det er ganske vanlig å ikke tenke lengere enn til fødselen, igjennom svangerskapet - det gjorde hvertfall ikke jeg. Det at amming kunne vise seg å være vanskelig streifa ikke meg i det hele tatt, det står jo ingenting om amme-problemer i bøker man leser mens man er gravid.

Så det var et skikkelig slag i trynet når jeg gjorde alt rett i følge bøkene jeg hadde lest, men så fikk vi enda ikke til. Dette er et stort problem som mange sliter med, som jeg skulle ønske noen tok tak i. Heldigvis er ammehjelpen godt på vei, men tar nok til før man får nok ammekyndig personale på fødestedene rundt om i landet.

I mitt tilfelle gjorde det bare vondt verre når det strømmet inn jordmødre som ville hjelpe, og vi ble mer og mer stressa, og endte opp med å reise hjem 5 dager etter fødsel uten å ha fått til amming.

Det kan man kreve, å få bli helt til ammingen er etablert. Det verste man gjør er nok å dra hjem for tidlig, for da kan man ende opp med å ikke komme noen vei, og heller bare ødelegge mer for hver gang man ammer.

Skrevet

herreguid, det er som om jeg skulle skrevet det sjøl. akkurat sånn jeg hadde det og... jeg fikk aldri dreisen på denne amminga og måtte gi meg etter et evig slit i tre mnd med heroisk innsats og pumping. det var INGEN som sa til meg at jeg måtte starte å pumpe før jeg hadde vært på sjukehuset i 4 døgn... jeg som førstegangs visste ikke at man skulle det, eller hvordan disse pumpene funket...eller hvor de var. jenta mi var fornøyd hun, for hun fikk nan av kopp på sykehuset pga hun trengte ekstra næring. ALLE jordmødrene og pleierne sa forskjellige ting om amming og de kom inn i et hast og dytta hodet til jenta mi mot puppen og løp ut igjen, og etter to sek så datt hun av igjen. også tvang de meg til å ligge å amme først før jeg kunne sitte - men amme liggende fikk jeg ikke til før det hadde gått et par mnd....

Nei, nå har jeg lært, og jeg skal ha med egen håndpumpe på sykehuset og jeg skal amme sittende :-)

Skrevet

Dytter på denne, har lyst at så mange som mulig blir litt obs på dette ang ammingen og melkeprod. Om ikke barnet tar puppen med en gang, er det viktig å ha melka klar i puppen når barnet finner ut at pupp=mat!

Skrevet

Dytter videre. Oet råd til. Hver 3 mnd hadde (3mnd, 6 mnd 9 mnd) jeg lite produksjon av melken og sønnen min begynt gråte fordi han var sulten. Men jeg fikk et tips; det finnes et nesspray som man kan bruke. Jeg fikk resept fra fastlegen min og før jeg brukte jeg drak te med melk etter 5 min brukt jeg nesespray og ammet. Da var det masse melk. Etter 2,3 dager var det helt vanlig melk produksjon slik at sønnen min var mett. Jeg brukt dette med begge barna mine.

Husker ikke hva den heter, siden det var for 4 år siden. Jeg venter nr.3 så har tenkt å bruke den. Hvis noen er interessert kan spørre legen min.....

Ammet barna mine hver 2 time i begynnelsen fordi de spist lite og sovnet fort, måtte bare kle av de for å vekke de:)

Amming er lettest og best;)))))

Skrevet

oxytocin heter den nesesprayen, det er ihvertfall en som heter det og som skal hjelpe ved amming :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...