Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #1 Skrevet 8. januar 2011 Er det slik at når ungene bor fulltid hos meg, med annenhver helg og en dag annenhver uke hos far er det jeg som har fullt foreldreansvar? Er det kun delt om man har ungene annenhver uke hver? Det handler vel om støtte, hvem som mottar barnetrygda etc?
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #2 Skrevet 8. januar 2011 Foreldreansvar har ingen ting med omsorg/samvær å gjøre. Er man ikke sammen når barnet blir født så får mor hele foreldreansvaret om ikke annet blir oppgitt. Er man gift får man automatisk delt foreldreansvar. Du må nesten sjekke opp om du har fullt ansvar eller om dere har delt.
Gjest ->>- Skrevet 8. januar 2011 #3 Skrevet 8. januar 2011 Det har, som annie sier, ingenting med daglig omsorg å gjøre. Hvem som har foreldreansvaret er registrert i folkeregisteret.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #4 Skrevet 8. januar 2011 Folkeregisteret, som hvor ungene står med adresse?
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #5 Skrevet 8. januar 2011 Ja. I folkereg. blir navn, personnummer, adresse og andre opplysninger vedr. en person (som foreldreansvar) oppført 13:23
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #6 Skrevet 8. januar 2011 13.33,takk ) Nå er vi (bf og jeg) oppført med ett barn hver, pga barnetrygd og tilknytning til skole pga bosted. Til våren/sommeren er vi enig om at begge ungene skal ha adresse hos meg, siden de bor hos meg nå, slik at jeg får det jeg har krav på av barnetrygd (vi har sjonglert med penger frem til nå, mange grunner til det, mest hensyn til BF's økonomi). Så, når da begge sønnene har adresse hos meg, da har jeg automatisk eneforsørger-ansvar? Er det ikke mer enn det som skal til? Ikke noen avtale med signatur etc? Eller noe skjemaer, Norge er jo glad i skjemaer )
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #7 Skrevet 8. januar 2011 Omsorg, samvær og hvem som mottar hva har ingenting med foreldreansvar, fullt eller delt, å gjøre. Som sagt: Du må sjekke dette opp 13:23
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #8 Skrevet 8. januar 2011 Dersom dere "bare "var samboere, og har barn som er født etter 1/1-06, så har dere delt foreldreansvar. Barn født før 1/1-06 i samboerskap, ga mor foreldreansvar alene. Dersom dere har vært gift, så har dere automatisk delt foreldreansvar. Er en alene ved barnets fødsel, så har mor foreldreansvar alene, dersom ikke annet blir avtalt. En kan ha delt foreldreansvar, men da må en gi far delt foreldreansvar. Eller han kan gå til retten, og vil da i de aller fleste tilfeller få dette der. foreldreansvar er en juridisk sak, og har ikke med hvordan barna blir "fordelt" mellom foreldrene. En far uten noe som helst samvær, kan likevel ha delt foreldreansvar med mor. Hovedomsorgen har den som har barna det meste av tiden. Den andre er samværsforelder. Samværsforelderen trenger ikke ha foreldreansvar, men har alle retter til samvær likevel. Foreldreansvaret må en ha for å kunne skaffe pass til barnet, gi barnet navn, melde barnet inn i trossamfunn osv. Har begge foreldrene forelderansvar, så trengs begges underskrift til dette. Har mor eller far foreldreansvar alene, så trengs det kun denne forelderens underskrift. Den uten foreldreansvar, kan f eks ikke skaffe pass til barnet osv. Den som har hovedomsorgen må ha foreldreansvar. Det er ikke noe som heter eneforsørger-ansvar.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #9 Skrevet 8. januar 2011 eneforsørger og eneansvar er to forskjellige ting, du blir da eneforsørger, men det er du allerede for ett av barna, forskjellen er at når nr to flytter til deg blir du det for begge og bf må betale bidrag og mister barnetrygd.. Dere må sende inn (bf) flyttemelding til folkeregisteret,den holder det at han signerer. Nav krever kopi av samværsavtale ved beregning av bidrag så det må dere også ordne, den må begge signere, siden han skal vel fortsatt ha samvær??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå