Gå til innhold

gravid og epilepsi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen flere her som er gravid og har epilepsi?

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg prøver å bli gravid, og har epilepsi. Jeg er takknemlig for all erfaring andre vil dele med meg. Er veldig spent!

Hvor gammel er du? Hvilken epilepsi har du?

Skrevet

Hei!

jeg er gravid med nr4 og har hatt epilepsi siden jeg var 2år er nå 30år. jeg har grand mal og bruker medisin hver dag..

Skrevet

Oi! Har det gått bra med alle fødslene og barna? Hvor mye medisin bruker du?

Jeg har Generalisert idiopatisk epilepsi, og har hatt GTK-anfall siden jeg var 14-15 år. Er snart 25 år nå. Bruker Orfiril og litt tegretol daglig.

Skrevet

Jeg lurer på følgende;

Hvorfor får ikke de som har epilepsi adoptere?

Jeg mener, kvinner som har epilepsi får jo barn så hvorfor kan ikke de som ikke KAN få barn få adoptere? Henger ikke på greip

Skrevet

Har ikke store anfall selv, men går på medisin daglig og er da anfallfri. Da jeg gikk gravid med lillemor fikk jeg i etterkant beskjed om at jeg skulle hatt ekstra ultralyder for å holde øye med tilvekst blant annet (dette var ikke verken jeg eller legen klar over at var nødvendig når jeg ikke tok medisinene mine). I tillegg er det viktig med ekstra folat - jeg tar lamictal og det hindrer opptaket av folat i kroppen (vet ikke hvordan det er med andre medisiner). Jeg fikk beskjed om å ta dobbel dose i forhold til det som står på pakken selv om jeg ikke tok medisin, men man skal visst ta enda mer om man tar medisiner i tillegg.

Det er visstnok litt økt risiko for ryggmargsbrokk pga medisineringen, derfor skal du ha tidlig UL også.

Blir det flere barn må jeg gjennomføre svangerskapet med medisiner (har kjørt opp til bil nå, og må jo ta medisinene for å kjøre. Gubben kjører ikke, så jeg må bare...), og da blir det vel sporenstraks risikosvangerskap og ekstra oppfølging. Og som sagt; ekstrakontroller med UL pga tilveksten. Man skal dessuten inn til jevnlige blodprøver for å sjekke dosen medisiner, det kan skje interessante ting med effekten sånn at du må justere dosen underveis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...