Cupcake! Skrevet 8. januar 2011 #1 Skrevet 8. januar 2011 Har en liten en på ti måneder. Hun er frisk å fin, litt snørrete noen ganger som de fleste andre på denne tiden av året. Var syk med feber, snørr og hoste i begynnelsen av desember. Var til legen før jul pga. hosten som resulterte i oppkast noen ganger. Legen lyttet på henne og alt var fint. Hun er nå helt frisk bortsett fra at hun en gang i løpet av natten får en sånn hosteserie der hun hoster i ca en time. Det er jo noe i halsen som irriterer henne det hører jeg jo. Trodde først det var etter amming men i natt begynte hun i søvne. Ga henne mm men det hjalp ikke. Prøvde å sitte med henne oppreist, la henne ligge med pute under hodet men ingenting hjalp. Er nesten slik at hun bare må komme seg gjennom det. Det er plagsomt for henne og i tillegg kan hun vekke broren i tillegg til mammaen Hun er alltid litt surklete når man hører på brystet men legen sa at alt var ok. Vi snakker 1 time hosting i døgnet, ellers helt fin. Er ikke det rart? Langt innlegg, sorry :/
Gjest Sekretøsa Skrevet 8. januar 2011 #2 Skrevet 8. januar 2011 Astma? Jenta mi var sånn helt til hun fikk astmamedisiner...
Cupcake! Skrevet 8. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 8. januar 2011 Har tenkt tanken, men legen lyttet jo på henne og fant ingenting, og da hostet hun jo oftere en hun gjør nå. Og nå er hun jo helt fin bortsett fra den ene timen om natta... Har ett annet spørsmål også. Når man går til legen for å sjekke at hosten ikke er no mer en bare en hoste, er det vanlig å bare lytte på babyen? Hadde trodd at man skulle lyse litt i halsen og ørene jeg...
#Ariadne# Skrevet 8. januar 2011 #4 Skrevet 8. januar 2011 hei! hatt samme problemet med min datter. var hos x antall forskjellige leger, og alle trodde jeg var gal. hehe. kom gang etter gang med frisk unge. for det var hun på dagtid. natterstid hostet hun sånn som jenta de gjør. ble tilslutt henvist til spesialist, og begynte med astmamedisiner. han foralte at på små barn blir diagnosen stilt utifra hvordan barnet reagerer på medisinene. en annen ting som er typisk for denne type barneastma er at det bare er den kalde årstiden de hoster. vår og sommer er de helt fine. denne type astmaen vokser barna som oftest av seg ved 5-7 års alder. jenta mi er nå 5,5 år og denne høsten / vinteren har hun ikke hatt behov for medisinene. så anbefaler deg å be om en henvisning til en spesialist og ta det derfra. lykke til!
Gjest Sekretøsa Skrevet 8. januar 2011 #5 Skrevet 8. januar 2011 Jeg var hos 2 leger som sa at alt var fint. Når jeg kom til den 3.legen (som var turnuslege) så tok hun opp dette med astma. Hun sa hun ville at vi skulle prøve medisiner en stund for å se om det hjalp, og det gjorde det jo.... Når minsten så ble på samme måte (født surklete, omtrent) så forklarte jeg den lange gangen i dette med jenta mi så fikk jeg medisiner til gutten også. Tok en uke, så var han symptomfri.... Men, jeg vet ikke hvordan de sjekker sånt altså. Regner jo med at det er lungene de lytter på?
Cupcake! Skrevet 8. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 8. januar 2011 Før dere fikk astmamedisiner, hvordan var ungene når de fikk influensa? Kan tenke meg at et astmabarn sliter mer når de i tillegg blir syke. Eller?
Gjest Sekretøsa Skrevet 8. januar 2011 #7 Skrevet 8. januar 2011 De har ikke hatt influensa, så det kan jeg ikke svare deg på...
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 8. januar 2011 #8 Skrevet 8. januar 2011 Vår eldste holdt på slik, på den alderen. Var til lege flere ganger, men legen fant ikke noe før etter flere måneder med hosting. Da satt han diagnosen asmatisk bronkitt. Vi fikk astmamedisin, og etter noen måneder var han helt frisk igjen. Det han hadde er noe de normalt vokser av seg på kort tid. Håper dere finner ut av det! :-)
Cupcake! Skrevet 8. januar 2011 Forfatter #9 Skrevet 8. januar 2011 takker for svar Håper hosten på mystisk vis er blitt borte og ikke vekker oss i natt
Tokatter_USA Skrevet 9. januar 2011 #10 Skrevet 9. januar 2011 Jeg hoster og hoster. For noen år siden fikk jeg astmamedisin mot hoste, og det hjalp (dermed fikk jeg diagnosen astma), denne gangen hjelper det bare så vidt. Den åpner vel bronkiene litt, enten det er astma eller ikke. Uansett, hosten holdt meg våken om natten til jeg satte en panne med vann oppå radiatoren. Etter det har jeg sovet hele natten, hver natt. Prøv det, eller en luftfukter. Hvis du bruker luftfukter, husk å skifte vannet hver dag.
signe maten Skrevet 9. januar 2011 #11 Skrevet 9. januar 2011 Etter at Magnus fikk falsk krupp i desember for ett år siden har ha vært ekkel i pusten og hostet mye på natta hele året, utenom på sommeren. Vi fikk på sykehuset (vi ble innlagt da han hadde falsk krupp) beskjed om at vi antagelig ville oppdage "krupphoste" hvis han ble forkjøla. Og det var han jo i hele vårhalvåret frem til sommeren kom. Men vi hadde jo fått beskjed om at det var greit så vi gjorde ikke noe til eller fra. Da det derimot kom igjen så fort gradene begynte å synke på høsten så gikk vi til legen. Han kunne fortelle at tidligere behandlet de ikke slike ting på små barn - men at nå gav de astmamedisiner for å åpne opp å hjelpe til med pusten. Nå får han astmamedisiner forebyggende og ekstra ved behov (siden han hadde hatt det så lenge) og det er virkelig forbedring, altså! Så det trenger ikke å være sånn
Nøstecamilla Skrevet 9. januar 2011 #12 Skrevet 9. januar 2011 Datteren vår fikk diagnosen astma etter hostekuler som de du beskriver. Det virker som astmaen ble utløst da hun begynte i barnehagen og ble mer utsatt for luftveisinfeksjoner - samtidig som det ble kaldere i været. Astmamedisiner har hatt god effekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå