Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #1 Skrevet 8. januar 2011 hva får en som er uføretrygdet? har en mann som er sykemeldt nå med en stor skade og legen sa han kan mest sannsynlig ikke gå tilbake til yrket sitt...blir isåfall omskolert..men faller uansett utrolig mye i lønn da, det vil si at vi kommer til å miste huset;( jeg har bare utbetalt 12.000 i mnd...han har årslånn på 6-700.000...
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #2 Skrevet 8. januar 2011 Huff, føler med dere! Hvis han skal omskoleres, kommer han etter sykemeldingsperioden over på AAP-penger. Dvs at han får 66% av ca 420 000. Han får ikke 66% av lønna si, ettersom han tjener over taket på ca 420 000. Så han går kraftig ned i lønn ja. Har han uføreforsikring? Eller andre slike ordninger? Jobber han i stat eller kommune, så har han i tillegg til AAP-penger krav på månedlig utbetaling fra Statens Pensjonskasse eller kommunens forsikringsselskap, oftest KLP. Dette er det arbeidsgiver som skal opplyse om, men han søker selv direkte til dem, Dette regnes ut fra lønn, antall barn og alder på dem, og hans egen alder. Du finner mer info om det på www.spk.no under uførepensjon. Denne mnd summen utbetales fra han går over på AAP.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2011 #3 Skrevet 8. januar 2011 Jeg vet ikke hva en får i uføretrygd, men har dere ikke forsikret dere mot dette? Når jeg tok opp lån i banken til huskjøp, tok jeg også med forsikring i Frende på hele lånebeløpet, mot dødsfall, uføre osv. Best å være føre var, om ulykken er ute, så man slipper å miste alt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå