Gå til innhold

12 uker gravid og dundrende hodepine, andre ? hjeeeelp.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

har nå dert våken i hele natt..... har slitt med hodepine i 3 uker eller no sånt, er det på det verste hjelper ikke paracet engang...

så nå fikk jeg 2 paralgin forte som jeg tok, endelig begynner det å hjelpe litt,

har vandret frem og tilbake i stua, stått i dusjen i vaaaarmt vann i en halvtime, holdt på å gå fra vett og forstand, så leste her at det ikke var farlig i den forstand å ta paralgin, må nok ringe legen på mandag, dette går bare ikke, kan ikke være sundt for hverken mor eller barn,

vet ikke om det er kraftig hodepine eller en form for migrene, den "lettere " hodepinen har jeg kalrt å leve med, men når den skallebanken setter inn som verst som nå inatt, så går jeg bare rundt å klarer ingenting, løper rundt, gråter, hyler, vugger, var liksom legevakta neste, hadde det ikke vert for at det var paralgin i hus som jeg kunne låne,

hadde bare lyst å skalle huet mitt i noe, kappe det av, så ille var det, og jeg overdriver ikke i det hele tatt desverre....

er det noen som har fått migrene/slik kraftig hodepine i graviditeten??

hva har du evt fått for det ? det er ho helt håpløst, orker ingen ting bare sitte og grine og vugge,

sorry klageinlegg, men det her er ikke humant en plass...

er det noen som får paralgin elr liknende for slikt ? vet det er andre der ute som har slitt med kraftig hodepine dagen lang når de går gravide

tips mottas med takk!!!!! sorry rotete innlegg, sliten i skalllen, og klarer ikke tenkte klart lengre, +mangel på søvn, og klokka er nå over halv 5 på natten, hjelp anyone???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg er faktisk 12 uker gravid jeg også. Men jeg har kommet over hodepinen jeg hadde i desember. Den var så kraftig at jeg var sengeliggende i en uke, da stod jeg bare opp for å gå på do. Jeg klarte faktisk ikke å formidle til hverken til moren min eller kjæresten min hvor ille det var, det skjønte de først da jeg greide forklare ting etter at det var over. Før denne uka hadde jeg også mye hodepine, men ikke den intense smerten i hodet. Så jeg skjønner godt hva du går igjennom nå.

Men jeg husker godt den dagen jeg ble kvitt den, det var den dagen jeg drakk 4-5 liter væske. Dagene etter drakk jeg 3 liter minst. Det hjalp veldig med mye drikke for meg altså. I svangerskapsboka står det at årsaken kan være hormonet progesteron og at det da hjelper med drikke og en gåtur. Dette fant jeg selvsagt ut etter den helvetesuka, men anbefaler deg å få i deg mye væske. Jeg gjorde jo ikke det, for jeg ville jo bare ligge i senga og ikke måtte gå på do, og det angrer jeg på. Jeg husker takk og lov lite fra denne uka, faktisk to av ukene, husker bare plutselig at jeg var på kjøpesenteret og oppdaga at det var desember og snart jul. Men jeg kom faktisk fram til at den smerten jeg opplevde i hodet i perioder der var det verste jeg noen gang har opplevd av fysisk smerte. Det topper altså to fødsler og boring av tann utenbedøvelse.

Men jeg hadde virkelig kontakta lege eller jordmor hvis jeg var deg, jeg skulle jo det da jeg hadde min hodepine, men jeg var rett og slett for syk til å gjøre det eller be noen andre. Håper virkelig det hjelper å drikke masse. Lykke til!

Skrevet

Jeg hadde det som deg. Så forferdelig hodepine at jeg bare lå under dyna i senga. Kastet tilogmed opp et par ganger på grunn av de sterke smertene.

MEN jeg fant ut at det var hovne bihuler som var problemet. Slimhinnene hovner jo som kjent opp under graviditeten. Kjøp deg et neseskyllehorn på apoteket. Lag en blanding av 1liter vann og 1ts salt og ha i hornet. Skyll inn det ene neseboret slik at det renner ut av det andre (ekkelt de første gangene, men du venner deg fort til det). Puss nesa og gjør det samme på andre siden. I begynnelsen kan du supplere med litt nesespray etter denne prosedyren ettersom nesespray åpner opp. Jeg følte meg ikke engang tett i nesa når jeg hadde hodepinen, men tro meg - det er virkelig verdt et forsøk!

Nå er jeg i uke 34 og har ikke hatt hodepine side. Jeg begynte med dette:)

Skrevet

tusen takk for svar :)

trodde jeg drakk tistrekkelig da, men nå sitter jeg som sagt med flaska og skal gjøre det fremover, hodepinen har ikke kommet tilbake enda, men er tung i hodet, og den kommer nok. håper bare jeg slipper dette så altfor lenge, for sliter meg fullstending ut, dette er den j.. natta jeg noengang har hatt, vill heller hatt en fødsel sier jeg bare , så ille er det.

på en måte godt å vite at jeg ikke er eneste som har opplevd dette.og selvfølgelig er det lørdag idag, ... så skal kontakte legen på mandag. har ikke time før fredag, men vedvarer hodepinen nå så ringer jeg mandag morgen. blir det like illle igjen iløpet av helga så blir det legevakten,

noe så sinnsykt forferdelig, har ikke ord engang..

så godt at det hjalp deg da, skal forsøke samme rådet du gjorde :)

takk igjen:)

Skrevet

da har jeg vert på legevakten da det begynte igjen tidligere idag,

så fikk beskjed om at det var spenningshodepine, og migrene!!!

hjelp, skal jeg gå med dette????

fikk bekjed om å ta paracet, men det hjelper jo ikke noe !!!

andre som har dette ? går gravid og fåt migrene-medisin? legen der ville ikke gi meg det... :( siden jeg var gravid

Skrevet

Men hvorfor prøver du ikke å skylle med neseskyllehorn? Virker jo stokk dum som helst vil ha sterke medisiner før du har prøvd alt av naturlige råd. Selv paracet har vist seg å ikke være bra, spesielt for guttefostre

Skrevet

Jeg har nettopp hatt en uke med dundrende hodepine (er 18 uker på vei). De første to døgnene var jeg sengeliggende. Er helt nazi på det med smertestillende nå når jeg er gravid, så har ikke tatt noe. Smertene satt som en klo i panna, med vekslende stråling på sidene av hodet.

Var hos fastlegen i forgårs og hun sier at jeg har hormonutløst migrene og at jeg mest sannsynlig kommer til å få flere anfall ila svangerskapet. Jeg skal prøve meg på jobb til uka, men hvis jeg får hodepine på nytt, skal jeg over på svangerskapspenger. Hva sa legen på legevakta om jobbing til deg?

Fikk til råd å ta det helt med ro, det er det viktigste av alt! Det nytter ikke å trave rundt og tro at jeg skal få gjort noe - hvile er det sentrale. Det er jo også det jeg har erfart siste uka: Det eneste som har hjulpet, er å ligge og å sove. Så får dagene bare gå.... Og 2-åringen får klare seg med pappa...

For deg som har spenningshodepine, anbefaler jeg akupunktur. Har hatt god erfaring med det tidligere. For fosterets skyld, bør du gire ned noen hakk sånn at det er mulig for deg å klare deg uten smertestillende.

God og rask bedring til deg!

Skrevet

tusen takk for svar :)

ang smertestillende, så har jeg kun tatt paralgin en eneste gang, da holdt jeg på å gå fra vettet, det enste andre jeg har tatt er paracet, har jeg fått nbeskjed om at er det mildeste legemiddelet som er og er ikke farlig i det hele tatt, tar det som sagt bare når jeg har VONDT på det verste....

jeg er sykemeldt foreløpig, men når den går ut så tviler jeg artjeg klarer å jobbe hvis det forsetter slik, men får se hvordan det forløper...

ang neseskyllehorn: så tviler jeg på at det hjelper mot migrene.... den andre grunnen er at jeg misliker alt som som kommer in i nesen, har store problemer med alt , nesespray etc, fordi jeg brekker meg og rett og slettt kaster opp pga slikt, har alltid hatt det sånn, bare jeg blir forkjølet og får får mye slim, så ender det i oppkast... så beklager jeg ikke har prøvd det ut enda, men har ikke glemt det alikevel :)

Skrevet

Jeg hadde et par sånne anfall i starten av andre trimester. Fant ut at det ble utløst av røyklukt og stress.

Jeg tok ikke annet enn paracet. Legen min sa jeg kunne ta ibux, men etter å ha lest om det turte jeg ikke prøve engang. Jeg hadde dødd av dårlig samvittighet hadde det skjedd noe fordi jeg tok medisiner som potensielt kan skade fosteret. Husk at paralgin og paralgin forte er to ulike legemidler. Forte'n inneholder kodein i tillegg til paracetamol.

Om kodein sier felleskatalogen: Graviditet: Ved langvarig behandling av moren med kodein er det sett abstinenssymptomer hos det nyfødte barnet. Kodein skal bare brukes ved graviditet i korte perioder hvis fordelen oppveier en mulig risiko.

Sannsynligvis går det greit å ta det en gang eller to.

Ellers er det å legge seg mørkt og kjølig, med frisk luft. Og drikke MASSE! Du kan også prøve kulde-/varmepakning på panna eller skuldrene hvis det er stress-relatert.

Drikke minst tre liter vann pr dag er bra for å forebygge. Du kommer til å tisse masse, men det er det verdt.

Det er utrolig vondt og slitsomt, men du kommer deg nok gjennom det! For min del ble det mye bedre i tredje trimester.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...