Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #1 Skrevet 7. januar 2011 Hørte om et par som har det slik: Hansen og Jensen gifter seg. Begge beholder sine etternavn. De får to barn, det ene heter Hansen, det andre heter Jensen. (Det heter såklart noe helt annet, men you get the point.) Jeg syns det er en sær ordning, men funker det for dem så ok. Hva syns dere?
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #2 Skrevet 7. januar 2011 Jeg synes det er ille at ingen av dem er modne nok til å gi avslipp på sitt eget navn når det faktisk er snakk om at de har fått to barn.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #3 Skrevet 7. januar 2011 I min familie har vi en slik ordning. Jeg het det samme som pappa til etternavn og broren min het det samme som mamma til etternavn. Fungerte fint det
Tante Blås Squaw Skrevet 7. januar 2011 #4 Skrevet 7. januar 2011 Oi, kjenner du folk i slekta til Husets Herre? ;o)
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #5 Skrevet 7. januar 2011 Er man så moden når man utsletter seg selv så til de grader at man gir slipp på navnet sitt altså? Heller motsatt, mener nå jeg.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #7 Skrevet 7. januar 2011 Utsletter seg selv? Det er vel hvordan man oppdrar barna sine og gjør dem til god mennesker som gjør at man har noe å gi i livet og at en god ånd lever videre. Dette ligger jo ikke i etternavnet. At to foreldre ikke en gang kan bli enige og etternavn på ungene og to søsken derfor ender opp med to forskjellige synes jeg faktisk er litt flaut. Hva skjer om de får en attpåklatt? Må de da ha enda en unge slik at fordelinga blir 2 barn med hvert etternavn?
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #8 Skrevet 7. januar 2011 Min familie (altså jeg/mine søsken/foreldre) har det sånn. Mine foreldre beholdt sine respektive etternavn og gav oss ungene ulike etternavn. Jeg synes det er ganske kult faktisk, vi er litt spesielle siden ikke mange har det sånn, og det gjør også at jeg ser annerledes enn mange på dette argumentet om at familien blir en "enhet" bare alle får samme etternavn. Det virker for meg som om mange blander sammen etternavn og familiebånd. Jeg vet hundre prosent at det ikke er etternavnet som binder oss sammen som familie. Det er helt andre ting som skaper den gode, nære familiefølelsen.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #9 Skrevet 7. januar 2011 I min familie er et av navnene bare familien som heter. Dermed er det slik at barn ofte får dette, i et tilfelle har faren et typisk sen-navn men et litt mer utradisjonelt mellomnavn, så barnet har fått hans mellomnavn og familiens etternavn. Det kan jo kanskje by på noen utfordringer i hverdagen. Men ordner seg som regel, selv har jeg ikke samme etternavn som mitt barn. og kjenner ikke behovet heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå