Gå til innhold

Sjekkes blodgjennomstrømning til morkaka

Anbefalte innlegg

Skrevet

...på ordinær ultralyd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, det gjorde hvertfall legen jeg gikk til.

Går sikkert ann å spørre om han/hun ikke gjør det.

Skrevet

Nei. Doppler kan nemlig ikke gjennomføres på alle ultralydmaskinene, og er heller ikke vanlig på en ordinær UL. Men noen ganger sjekkes det på risikosvangerskap, ved mistanke om svangerskapsforgiftning, eller ved at mor spør selv. Da brukes en annen type UL-maskin. Hvertfall på St.Olavs :)

Skrevet

De bruker ikke doppler for å sjekke blodgjennomstrømning ?

Legen jeg gikk til hadde et nytt ultralydapparat hvor han tok mål av en bit av navlestrengen. Sjekket at den hadde 3 kar og fikk opp rødt og blått som symboliserte blodet som kom inn og det som gikk ut.

Dessuten så kan nyere ultralydapparater høre hjertelyden fra den som de bruker på magen for ultralyden.

Skrevet

De sjekket det på Risken på tidlig UL men ikke på den ordinære. Jeg tror at utstyret på sykehuset jeg skal føde på ikke har den "funksjonen". Er det mulig at gjennomstrømningen kan endre seg i løpet av et svangerskap? Alt så normalt ut på den tidlige ultralyden, heldigvis men man skal jo alltid bekymre seg over noe.

Skrevet

Ja, den kan forandre seg. Men, om du er urolig over bevegelser osv burde du ringe fødeavd di å snakke med de om dette.

Du skal ikke bekymre deg for at det er dårlig gjennomstrømning om barnet så friskt og fint ut på ordninær ul.

:)

Skrevet

Du skal ikke bekymre deg for at det er dårlig gjennomstrømning om barnet så friskt og fint ut på ordninær ul.

Det er desverre ikke sant. Hilsen en med erfaring. Men helt enig i øverste linje, merkes reduskjon i bevelgelser i frekvens og i styrke skal man selvsagt ringe føden straks. Da får du ultralyd der de sjekker blodtilførselen til fosteret.

Skrevet

Jeg er heldigvis ikke bekymret men det er rart at terminbestemmelsen fra Riksen var en uke senere enn den ordinære ultralyden. Men jeg mistenker at Riksen brukte en annen måte å måle på enn på fødeplassen min. Jeg tror Riksen så på CRL og fødeplassen så på hodemål.

Hilsen HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...