Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #1 Skrevet 7. januar 2011 Hvor gamle er dere? Jeg føler det er de eldste her inne som er imot dette og mener vi heller bør gifte oss for å lovlig ta mannens navn.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #2 Skrevet 7. januar 2011 Jeg er enig med HI her, jeg ville ikke bytta til sambos etternavn om vi ikke gifter oss, vet ikke om jeg ville gjort det da en gang.. Hilsen ei på 20
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #3 Skrevet 7. januar 2011 Om du er 20 er du jo langt i fra en av det eldste her inne... Smårips!
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #4 Skrevet 7. januar 2011 Ville asbsolutt ikke byttet som samboer. Har ikke byttet selv om vi er gift og han har et uvanlig og pent etternavn. For meg er mitt etternavn noe jeg har hatt hele livet og til de grader identifiserer jeg med, ved å bytte mister jeg på en måte noe av meg selv. Men det er meg, hva andre gjør er deres sak. og ja jeg er ei gammel kjerring på snart 40
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #5 Skrevet 7. januar 2011 Det å være samboer er på en måte et radikalt standpunkt, mens det å ta mannens etternavn er et konservativt standpunkt. Hilsen ei som mener det skaper forvirring når alle gjør som de føler for.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #6 Skrevet 7. januar 2011 Jeg har søkt om å få skifte til min samboers etternavn. Det er fordi jeg ikke kan fordra mitt eget og at jeg vil ha samme etternavn som sønnen min.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #7 Skrevet 7. januar 2011 Jeg vil ikke skifte til min samboers, her blir det en kombinasjon av begges. Grunnen til det er at jeg vil hete det samme som barna mine selv om forholdet skulle ryke en gang i fremtiden. Har ei venninne som sliter med det der. Hun og barna tok mannens navn. Mannen fant ei annen og gifta seg med henne. Nå heter stemor det samme som barna hennes, mens hun heter noe annet. Hun angrer bittert for å si det sånn. For øvrig synes jeg det er bakstreversk at det alltid er mannens navn som skal føres videre.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #8 Skrevet 7. januar 2011 "Hun og barna tok mannens navn. Mannen fant ei annen og gifta seg med henne. Nå heter stemor det samme som barna hennes, mens hun heter noe annet. Hun angrer bittert for å si det sånn." Skjønte ikke helt den der... Har venninna di skiftet tilbake til sitt gamle navn siden hun ikke heter det samme som barna sine?
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #9 Skrevet 7. januar 2011 Om dere vil ha samme etternavn som ungene deres forstår jeg ikke hvorfor dere gir ungene deres samboers etternavn og ikke deres eget.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #10 Skrevet 7. januar 2011 Hele familien ønsker å ha samme etternavn?
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #11 Skrevet 7. januar 2011 Ja greit det, men det er ikke det de sier. De sier de vil ha samme etternavn som ungen sin.
Gjest Skrevet 7. januar 2011 #12 Skrevet 7. januar 2011 Jeg er 36, elsker navnet mitt, men har ett ønske om at jeg, sambo og barna skal ha samme navn. De har nå hans etternavn Har ikke noe stort ønske/behov for å gifte meg...
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #13 Skrevet 7. januar 2011 Ja hun tok tilbake pikenavnet sitt da det ble slutt, var et ganske stygt brudd så hun ønsket ikke å hete det samme som eksen. Er det ikke vanlig å gå tilbake til pikenavnet når man blir skilt?
Tante Blås Squaw Skrevet 7. januar 2011 #14 Skrevet 7. januar 2011 Mulig jeg er teit, men hvorfor ser noen på det som et problem at andre velger å ta partners etternavn uten at de er gift? Er det liksom en "rett" bare gifte mennesker skal ha? *ler*
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #15 Skrevet 7. januar 2011 Greit at hele familien ønsker å ha samme etternavn, men da må man godta å hete det samme som eksen hvis det blir slutt da, i hvert fall hvis man vil hete det samme som unga. Ellers kan jo hele familien ha begges etternavn. Eller... nå skal jeg være HEEEEELT crazy her: Familien kan ta MAMMAS etternavn! Wow, det skulle tatt seg ut:)
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #16 Skrevet 7. januar 2011 Er det mange som ser på det som et problem? Er vel heller noen som syns det er rart, ettersom felles etternavn tradisjonelt har vært noe som hører ekteskapet til. Jeg har i hvert fall ingen problemer med det, selv om det aldri en gang hadde falt meg inn å bytte etternavn.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #17 Skrevet 7. januar 2011 Jeg tok samboers etternavn for 2 år siden. Da var jeg 24. Gjorde det fordi jeg har barn med han, og barn med en annen en. Ville ha samme etternavn som hvertfall et av barna. Dumt at vi er en familie på 4 stk, og har 3 forskjellige etternavn. Nå er vi gift da
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #18 Skrevet 7. januar 2011 ..må legge til at jeg ikke har noe forhold til å hete det samme som 70% av telefonkatalogen heller....
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #19 Skrevet 7. januar 2011 Oi, jeg har aldri hørt om det før jeg. Er det noe ny motens greier det eller? Jeg syns det blir helt feil å ta samboers navn når man ikke er gifte. Egentlig kjempe teit. Mannens etternavn kan man få hvis man gifter seg. Men så er jo jeg ei gammal kjerring å i følge mange her inne;) Hilsen ei på 32
ellen-propellen Skrevet 7. januar 2011 #20 Skrevet 7. januar 2011 Men dere bor sammen,har kanskje en samboer kontrakt (som man bør ha), eier felles hjem,har felles barn og du ønsker å ha felles navn Hva er da forskjell på å være samboere eller ektefeller? Ritualet? Om man ikke liker den relgiøse delen av ritualet så er jo borgerlig giftemål ett alternativ. Jeg spør ikke for å krangle,men jeg skjønner det bare ikke:-S Hva blir da forskjellen. Man får bedre rettigheter om man gifter seg,gjør man ikke?
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #21 Skrevet 7. januar 2011 Jeg er 35, og kan ikke se at det skal ha noe innvirkning på behovet for samme etternavn for hele familien om man er gift eller ikke. Har man behov for å ha felles etternavn hele gjengen, så har man behov for det, om man velger å gifte seg eller ikke. Har man ikke behov for å ha samme etternavn på hele gjengen så har man ikke det, da beholder alle sitt, og så finner man på noe for ungene, bestemmer om det skal være begges, hennes eller hans. Ser ingen forskjell på å dele etternavn om man er gift eller ikke gift. Statistisk sett er det kvinner med lavere utdanning som tar mannens etternavn når de inngår ektepakt. Er vel ikke akkurat det man liker å assosieres med. Det er større hyppighet av kvinner med utdanning på hovedfagsnivå, eller utover det, som ikke tar sin ektemanns navn, enn gifte kvinner uten utdanning.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #22 Skrevet 7. januar 2011 Jeg er snart 30 og kunne godt tatt samboers navn
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #23 Skrevet 7. januar 2011 Jeg er 25 og kommer til å ta samboers etternavn. Det er veldig få som heter det, kun hans slekt. Og jeg kunne tenkte meg at jeg, min samboer og barnet vårt har samme etternavn. Vi har uansett ikke råd til å gifte oss med det første. Skal vi gifte oss vil vi ha et skikkelig bryllup, noe som er vanlig i min samboers familie. De er gjerne 100 - 120 personer, selv til middag...
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #24 Skrevet 7. januar 2011 Jeg synest egentlig at det er litt radikalt å ta amboerens etternavn. Det er å gjøre som man vil, å ikke bry seg om det etablerte. Det er jo det som får folk til å være så i mot det, at det er noe som de konservative gifte ser på som kun sitt, noe vi som er samboende ikke kan gjøre, noe vi ikke skal kunne tillate oss, for vi er tross alt ikke like etablerte, vi har ikke underlagt oss det etablerte systemet med giftermål. Det er juks, da blir det jo ingenting spesielt å gifte seg mere, det forringer ekteskapets verdi, og jeg vet ikke alt som er blitt ytret i disse diskusjonene her i dag. Det er radikalt, det truer det etablerte, det hedrer friheten til å gjøre som man vil, så jeg vil absolut slå et slag for dette!
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #25 Skrevet 7. januar 2011 Vi skal ikke gifte oss, og jeg har tatt hans skjeldne etternavn. Det var viktig for han at ungene våre fikk hans navn, jeg følte ikke så sterkt for at de skulle ha mitt. Om det mot formodning skulle bli slutt mellom oss, så kommer ikke jeg til å ha hans navn mer. Om ungene da heter noe annet enn meg gjør jo ikke noe, de heter jo det samme som sin far, og han kommer jo fremdeles til å være faren deres, fordi om vi ikke er sammen lengre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå