Gå til innhold

Lure seg til tidleg UL

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg sitt og lurer på om det er mogleg å "lure" seg til tidleg UL ved å for eks sei til legen at ein har hatt ein liten blødning om natta. Eigentleg er eg ein veldig ærleg og sjenert person som ikkje har til vane for gjere slikt, men eg går dagleg rundt og bekymrer meg for fosteret og ser etter blod ved kvart toalettbesøk. Grunnen til dette er at eg hadde ein kjemisk abort i haust, og at eg hadde lungebetennelse under befruktninga og fekk antibiotikakur to dager etter. Er det nokon som har klart å "lure" seg til tidleg UL? Kortid er det i tilfelle best tidspunkt i graviditeten å sjå om alt er i orden med fosteret?

Kan eg ved å vere ærleg mot doktor, pga bekymringane eg nemnte ovanfor, få innvilga tidleg UL? Hadde eg hatt god råd så hadde eg bestilt ein privat time, men her eg bur er det i tillegg langt og dyrt bare å komme seg til ein slik plass kor eg kan få dette.

Håper nokon kan hjelpe meg med desse spørsmåla!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke bare bestille privat ultralyd og betale de 300-600 kronene det koster? Så slipper vi andre betale for deg.

Skrevet

Holder det ikke med at du har hatt en kjemisk abort da?

Jeg hadde ultralyd i uke 7 da jeg hadde prøverør.

Var en fødselslege som tok den innvendige ultralyden hun sa at rundt uke 7 var best med tanke på om det er mer enn en der inne.

Skrevet

hvis du har hatt kjemisk abort tidligere og er veldig bekymret vil jeg tro du får henvisning til tidlig UL fra legen din.

Skrevet

Jeg gikk til min private gynekolog hele svangerskapet, og fikk UL stort sett hver gang. Og man må heller ikke betale noe når man er gravid.

Skrevet

Hva i all verden er en kjemisk abort??? Har hørt om kjemisk graviditet, men da er man jo knapt gravid, og om det er spontanabort du mener så må det mer enn en til for å få ul.... Synes det er sleipt av deg å skulle lyge deg til tidlig ul - tenk om alle tenkte som deg da????? Man får tidlig ul av helsevesenet på MEDISINSK indikasjon, og at man er bekymret er ikke en slik indikasjon..... Du får betale for privat ul som alle andre, eller pent vente til vanlig ul/evt få høre hjertelyden før den tid..

Skrevet

Jeg e 11+5 og har fått 2 gratis UL på sykehuset allerede. De har vært med god grunn, og jeg har ikke lurt meg til de, kun fulgt legens anbefalinger.

Her koster privat UL fra 1100 - 1500kr de fleste plasser, det ville jo blitt ganske dyrt synes jeg...

Gi meg gjerne navnet på en plass i prisklassen 300-600kr...

Skrevet

Jeg har hatt tidlig UL hos gynekologen min og betalt 250 kr hver gang, så det er så absolutt mulig.

Skrevet

Du kan bare ringe en gynekolog (som ikke er privat), om det ikke er lange ventelister for å få time synes de bare det er hyggelig å ta en ul av og til ;)

Her jeg bor er det nok gynekologer og man trenger ikke henvisning fra fastlege for å få time til noe som helst. Jeg ringte bare og sa jeg ikke visste hvor langt jeg var på vei, noe som stemte siden jeg var blitt gravid før jeg hadde fått tilbake mens etter forrige svangerskap, og jeg fikk time med en gang. Betalte 50 kroner for bilde av fosteret og jeg var 8 uker på vei... Jeg gjorde det sånn fordi jeg visste det er ventetid på sykehuset så jeg tok "snarveien" om gynekologen, ser ikke noe galt i det.

Er samme gynekologen jeg ringer til hvert tredje år for celleprøve og sjekk av underliv og forplantningsorganer da. Har ikke du en gynekolog du pleier bruke? Om ikke slå opp på gule sider og ring, har de kapasitet får du time, og det er gratis.

Skrevet

HI her.

Eg liker heller ikkje tanken på og måtte lure meg med til ein UL, så det blir nok til at eg forteller legen korleis eg har det, og håper at det er god nok grunn til å få innvilga tidleg UL. Men når det er sagt, så har ikkje staten brukt mange pengar på meg oppgjennom åra. Dei få gongene eg er sjuk, så skal det mykje til før eg held meg heime. Skal eg helde meg vekke frå jobb så må eg vere sengeliggjande. Då eg hadde lungebetennelse i desember, gjekk eg i to veker før eg måtte innsjå at eg burde komma meg til lege, og då var det bare to dagar igjen til ferien. Andre hadde nok vore heime mykje før enn det, for formen var slett ikkje bra. Og då eg aborterte, fekk eg spørsmål om eg ynskte sjukemelding, men eg svarte nei pga ansvaret eg har på jobb. Så eg er verkeleg ikkje ein person som snyltar på staten!!!

Skrevet

At mor viser sterk uro er god nok henvisningsgrunn...

Når et er sagt så må jeg tillegge at du da blir henvist får å se at det er et foster som lever...

Om du tenker på å måle nakkefold, få en screening av fosterets organ og slikt så få du nok ikke om du ikke er over 38 år...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...