Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #1 Skrevet 7. januar 2011 Når jeg var på 3d ultralyd i uke 28, lå babyensmål på 13% over gjennomsnittet. Noen andre som har vært med dette? Hvor stort var barnet deres når det ble født?
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #2 Skrevet 7. januar 2011 Hei. Jeg er 36 uker på vei nå, og har også en baby i magen som er 13% over gjennomsnittet. Har blitt fulgt med på siden h*n har vært stor hele veien, og SF-målet mitt er veldig høyt. Ble sjekket for mulig svangerskapsdiabetes, men prøvene var heldigvis helt fine. Regner med du kommer til å bli ekstra fulgt opp med ultralyd frem mot fødsel
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #3 Skrevet 7. januar 2011 Jeg stoler ikke på slike målinger, hos meg målte de 10% over gjennomsnittet (altså cirka 3800gram), men barnet ble født 50% over gjennomsnittet (altså 5050 gram)
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #4 Skrevet 7. januar 2011 13% er ikke mye:) Jeg hadde en baby som var 16% under gjennomsnittet på UL , så ble fulgt opp nøye for sikkerhetsskyld. Men fikk beskjed om at det var ikke mye avvik. Men så ble gutten min født, å han veide 3640g så liten var han ikke!
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #6 Skrevet 7. januar 2011 13% er virkelig ingenting! Det er så lite at det er nesten umulig å måle, du kan nok ta utgangspunkt i en helt vanlig baby på drøye 3,5 kilo.. Men disse målingene har en ganske stor feilmargin da, for å få en nøyaktig måling som mulig må det måles mange ganger gjennom svangerskapet for å se vekstutviklingen. Det er veldig få som får en sånn oppfølging... Pga komplikasjoner i tidligere svangerskap fikk jeg ul på hver kontroll og ungen hadde et vekstavvik på godt over 50%. Estimert vekt til termin var 5,5 kilo! Ble målt siste gangen i uke 36, da ble ungen estimert til drøye 4,5 kilo. Det stemte veldig bra, for hun ble født i uke 37 og veide 4858g.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #7 Skrevet 7. januar 2011 Ikke så lenge jeg skal til jordmor, så får sikkert vite det om jeg skal følges opp ekstra da. Syntes bare 13 % hørtes veldig mye ut. HI
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #8 Skrevet 7. januar 2011 ALt innen 2 standardavvik fra gjennomsnittsvekten er normalt.... Altså fra - 22 % til + 22 % vekst er normalt
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #9 Skrevet 7. januar 2011 Jeg fikk også beskjed om at jenta mi var 13% over gjennomsnittet på 3D ultralyd i uke 28 eller 29 (husker ikke helt). Da hun ble født 9 dager før termin var hun 3950 gr og 51 cm.
Gjest Skrevet 7. januar 2011 #10 Skrevet 7. januar 2011 13% er ikke spesielt mye. Vårt første barn var på 4200 og det er 20% avvik fra gjennomsnittet - og det er helt normalt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå