Gå til innhold

13% over gjennomsnittet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg var på 3d ultralyd i uke 28, lå babyensmål på 13% over gjennomsnittet. Noen andre som har vært med dette? Hvor stort var barnet deres når det ble født?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg er 36 uker på vei nå, og har også en baby i magen som er 13% over gjennomsnittet. Har blitt fulgt med på siden h*n har vært stor hele veien, og SF-målet mitt er veldig høyt. Ble sjekket for mulig svangerskapsdiabetes, men prøvene var heldigvis helt fine. Regner med du kommer til å bli ekstra fulgt opp med ultralyd frem mot fødsel

Skrevet

Jeg stoler ikke på slike målinger, hos meg målte de 10% over gjennomsnittet (altså cirka 3800gram), men barnet ble født 50% over gjennomsnittet (altså 5050 gram)

Skrevet

13% er ikke mye:) Jeg hadde en baby som var 16% under gjennomsnittet på UL , så ble fulgt opp nøye for sikkerhetsskyld. Men fikk beskjed om at det var ikke mye avvik. Men så ble gutten min født, å han veide 3640g så liten var han ikke!;)

Skrevet

13% er virkelig ingenting! Det er så lite at det er nesten umulig å måle, du kan nok ta utgangspunkt i en helt vanlig baby på drøye 3,5 kilo..

Men disse målingene har en ganske stor feilmargin da, for å få en nøyaktig måling som mulig må det måles mange ganger gjennom svangerskapet for å se vekstutviklingen. Det er veldig få som får en sånn oppfølging...

Pga komplikasjoner i tidligere svangerskap fikk jeg ul på hver kontroll og ungen hadde et vekstavvik på godt over 50%. Estimert vekt til termin var 5,5 kilo!

Ble målt siste gangen i uke 36, da ble ungen estimert til drøye 4,5 kilo. Det stemte veldig bra, for hun ble født i uke 37 og veide 4858g.

Skrevet

Ikke så lenge jeg skal til jordmor, så får sikkert vite det om jeg skal følges opp ekstra da. Syntes bare 13 % hørtes veldig mye ut.

HI

Skrevet

ALt innen 2 standardavvik fra gjennomsnittsvekten er normalt....

Altså fra - 22 % til + 22 % vekst er normalt

Skrevet

Jeg fikk også beskjed om at jenta mi var 13% over gjennomsnittet på 3D ultralyd i uke 28 eller 29 (husker ikke helt). Da hun ble født 9 dager før termin var hun 3950 gr og 51 cm.

Skrevet

13% er ikke spesielt mye. Vårt første barn var på 4200 og det er 20% avvik fra gjennomsnittet - og det er helt normalt ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...