blomstre Skrevet 7. januar 2011 #1 Skrevet 7. januar 2011 Jeg blir i april den heldige eier av et levende fosil fra planteriket! http://www.nhm.uio.no/besokende/botanisk-hage/arboretet/metasequoia/ Treet feller sine nåler om høsten. Hva slags konsekvenser får dette for jordsmonnet i hagen (surt/basisk) Og hva kan man egentlig plante under et slikt tre, bare blåbær? Masse planer å legge før april :-)
blomstre Skrevet 7. januar 2011 Forfatter #2 Skrevet 7. januar 2011 Fine, fine treet! Et slikt får jeg også: http://bharfot.wordpress.com/2009/05/18/treet-som-vinker-farvel/ :-)
Gjest amandine Skrevet 7. januar 2011 #3 Skrevet 7. januar 2011 Hva slags hage er det du har skaffet deg?? heldige hagen som har funnet en som vet å elske den!
blomstre Skrevet 7. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 7. januar 2011 Eiendommen har i sin tin vært eid av en botaniker. I nyere tid har den blitt delt opp i fler boligromter, og heldige oss har disse to trærne på tomten til vårt hus Ellers har ikke første eier av huset vært så kreativ hva hage anngår, kun plen som er annlagt i tilleg til noen triste rhododendroer... Så Vi starter så å si med 2 perler og blanke ark!
Gjest amandine Skrevet 7. januar 2011 #5 Skrevet 7. januar 2011 Så glad forrige eier må være for at du ser og setter pris på! Jeg har skoghage, jeg! Dvs var skog her før og de som bygget på tidlig 70tall laget fin hage(tror jeg, ettersom restene ser litt strukturerte ut). Når vi flyttet inn hadde ingen stelt hagen på sikkert 20 år, og skogen tar tilbake. Men jeg elsker den! Og veldig godt for meg at jeg ikke må bruke hvert ledige minutt på luking.. Derimot elsker jeg frem det ville og får tak i planter som passer. Liker gamle ting på alle plan...både inne og ute;)
blomstre Skrevet 7. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 7. januar 2011 Ser ut til at man kan lage sur jord ved å tilføre barnåler. Så da bør jeg sikkert velge mest surjodsplanter rundt treet mitt
blomstre Skrevet 7. januar 2011 Forfatter #7 Skrevet 7. januar 2011 Skoghagen høres herlig vill og romantisk ut Lurer på hva slags stil jeg skal gå for. Med de 2 gamle kineserne som allerede bor der bør jeg kanskje lese litt om den kinesiske feng shui-hagen...
Gjest sug lut Skrevet 7. januar 2011 #8 Skrevet 7. januar 2011 Heftige trær, og heftig hagemulighet! Wow, jeg skulle tro du kunne anlegge veldig mye lekkert rundt det der - det blir vel ikke surt over hele hagen og katalogene er fulle av opprinnelige kinesere. Hvis du ikke er så nasjonalitetsnøye er jo japanske hager også genialt lekre, du kan anlegge vanngreier og alt, lekre steinhager med prydgress og sånt. Best av alt: du får ferdige trær (det stod på linken at det tok tredve år før det blomstret...).
blomstre Skrevet 7. januar 2011 Forfatter #9 Skrevet 7. januar 2011 Mange muligheter! (nesten litt for mange... valgets kval)Trærne står i tilleg slik plassert at de ikke tar for mye plass. Og et tre som ikke blomstrer før etter 30 år er absolutt en fordel å få brukt! Vi kjøpte det jo i høst når det var avblomstret, men i prospektet hadde de passet på å legge inn et bilde fra blomstringen - gleder meg! Huset er heller ikke dominerende i noen retning. Er i grunnen ganske kjedelig utvendig og mangler stil.... Er et vanlig hvitt kataloghus som ligner veldig på mesterhus sitt ninni (uten de romantiske detaljene og balkongen). Jeg kan jo passe på en gang gubben er bortreis å gjøre det om til et dragehus for å matche en kinesisk hage, he, he...
blomstre Skrevet 7. januar 2011 Forfatter #10 Skrevet 7. januar 2011 En søster til mine trær: http://www.byavis.no/plantehjornet/3007 :-)
Gjest sug lut Skrevet 7. januar 2011 #11 Skrevet 7. januar 2011 Kjekt med hus som ikke dominerer, da. Blå valmuesøster må jo være genialt, den skal jo ha det surt og ikke sol midt på dagen og sånn. Derfor har jeg gitt opp tanken på å ha den her, men den er nydelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå