Gå til innhold

Venter jente med leppe/ganespalte i mai


Cino

Anbefalte innlegg

heisann just do it :)

 

vi har ikke visst kjønnet med noen av våre tre som vi har fra før så vi fant ut at vi ville vente til fødselen med denne også :) har tre jenter fra før så må si d hadde vert artig med en gutt, men uanset om det er gutt eller jente så blir vi like glad :)) kjente jeg hadde veeeldig lyst å vite det når vi var på ul denne gangen når legen spurte om vi ville vite d, men greide å holde meg :) hehehe :)

 

ja vi er helt rolig ang. den lille hjertefeilen da det er som du sier at leger vil ikke gi noen falske forhåpninger, og hadde det vert noe alvorlig så hadde han helt garantert sagt noe :)

 

har termin 15. juli så hører egentlig ikke til her inne, men kom snikende alikevell :) hadde termin 16. juli med forrige jenta vår så mange lurer på om vi kun har sex en gang i året ;) hehehe.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei jenter! Siste status herfra er at alt går bra med eldstegutten vår. Heldigvis! Han er hjemme fra barnehagen denne uka også, men får sannsynligvis starte opp igjen neste uke.

 

Jeg har bare to uker igjen før permisjonen starter, og gleder meg til å få gjort klart litt hjemme. Ligger langt etter skjema...

 

JustDoit: Jeg ønsker å kjøpe pumpa før babyen vår kommer, og da trenger jeg bekreftelse på spalten for å få støtten fra NAV. Er usikker på om jeg må betale fullpris for pumpa og så sende kvitteringen til NAV, eller om jeg betaler mindre når jeg kjøper den. Tipper på det første...

 

Fagremøy: Så godt at dere slipper spalte denne gang. Det er visst mange som blir født med bilyd på hjertet, så vidt jeg har skjønt, uten at jeg vet hva det innebærer. Men sier legen at det blir bra så ville jeg stolt på han. Som JustDoit sier så pleier de være forsiktige med å love for mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Snublet tilfeldigvis over denne tråden, og ville bare si hei :-) Er ikke gravid selv, men har en jente som nærmer seg 3 år som har en enkelsidig totalspalte.

 

Ser dere etterlyste litt informasjon i starten av tråden. Dere har sikkert funnet mye underveis (har bare skumlest litt her), men ville uansett tipse dere om å ta en titt under "barselperm" i menyen på http://www.lgs.no/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

 

Der ligger all informasjonen som dere får på sykehuset når barnet blir født. Kan være greit å ha sett på dette på forhånd da det er ganske mye informasjon der, både om behandlingsopplegg, mating og trygderettigheter. LGS-foreningen har også noe som heter fylkeskontakter, det er foreldre som selv har barn med spalte som gjerne svarer på henvendelser via telefon eller mail! Så hvis dere trenger noen å snakke med så er dette en fin person å ringe. Kontaktinfo finner dere under "kontakt oss" og "fylkeskontakter" på lgs.no. Ellers ser jeg at det allerede er tipset om facebook siden, jeg er ofte innom den selv.

 

Selv har jeg erfaring med både pumping, mme, habermannflasker, leppelukking og ganelukking. Så send meg gjerne en pm hvis det er noe dere lurer på (eller lag et innleg her og send meg en pm slik at jeg husker å sjekke....).

 

Ser Cino lurer litt på dette med pumpe. Du må legge ut selv og sende inn krav om refusjon etterpå (se trygdrettigheter i barselpermen). Jeg kan varmt anbefale Medela sine to dobbeltpumper "pump in style" og "freestyle". En god dobbel elektrisk pumpe er et must hvis man vil satse på pumping. Under ammedebatten på Dinbaby finner dere en god tråd med pumpetips. Og på forumet flaskemelk på Dinbaby så finner dere masse om mme.

 

Så ville jeg bare dele storesøsteren sin reaksjon da hun så sin lillesøster for første gang: "men mamma, det gjør jo ikke noe at hun har en sprekk i leppa, hun får jo bare et større smil!" :-)

 

Lykke til med fødsel og barsel alle sammen!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

CINO:: Hufff og huff, stakkars gutten din. Det må ha vært tøft å få den telefonen fra barnehagen. Jammen godt det gikk bra til tross for omfanget.

Tenk at du får babyen ut 2.mai :) Du blir vel først ut i køen av oss du da :) Spennende. Jeg har menstermin 2.mai (Ultermin 7.mai) men denne jenta vil nok ikke ut før det nærmer seg 2 uker overtid.

 

FAGREMØY: Så bra at alt så fint ut på UL :) Halve slekten min er født med bilyd på hjertet. Tror det er ganske normalt - kjenner flere andre også som har bilyd på hjertet... Aner ikke hva det kommer av, men uansett er det ingen i min slekt som har "lidd" pga hjertefeilen.

 

JUSTDOIT: Jeg slipper keisersnitt siden morkaken har flyttet seg såpass at den ikke sperrer for åpningen lenger :) Og hodet har nå festet seg, magen har sunket og hodet ligger godt ned i bekkenet, så da slipper jeg å bekymre meg over setefødsel også:)

 

BLOMSTRE: Takk for at du skriver et innlegg her og deler litt erfaringer med oss. Liker veldig og høre andres personlige erfaringer når det gjelder alt det pratiske, fremfor generell informasjon.

Og for en flott storesøster :) :) Måtte tørke en liten tåre da jeg leste sitatet:)

 

Ellers ingen ting nytt på denne fronten. Ligger stort sett på sofaen (bekkenløsning) og nyter vårsolen...... gjennom vinduet ;)

 

Klem

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Tyder på at cino blir første kvinne ut ja.....det kan fort bli deg og da plutselig gravid, Kan jo hende frøkna får hastverk med å hilse på familien sin ;) Har liten tro på at jeg blir først, håper ikke det, har jo termin 29 mai ;)

 

Cino: aaaha...pga kjøp av pumpe ja, det kunne jeg jo ha tenkt meg;) Har du kjøpt/bestemt deg for en spesiell? Hvor kjøpte du den?

Jeg har såvidt begynt å sjekke ut hva som finnes på markedet, men skal vente til neste UL med å kjøpe. (drøy uke til).

 

Fagremøy: 15. juli ja, bra du fant "veien" inn hit, setter pris på at du deler dine erfaringer med oss og gir oss gode råd på veien.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen jenter! Godt å se at det fremdeles er liv i tråden vår :). Og takk til deg, Blomstre, for alle tips og gode råd. Som de andre jentene skriver over her er det alltid godt å høre hvordan andre mødre med spaltebarn har taklet utfordringene.

 

Jeg har nå bare to dager igjen på jobb før jeg går ut i permisjon, men starter permisjonen min med å dra på todagers kurs i vegteknologi i neste uke (jobber bare 50% denne uka). Men etterpå, da skal jeg roe ned og gjøre klar heimen, for jeg begynner å bli veldig sliten. Har masse arrvev i snittet mitt, og det begynner å bli vondt å røre seg. Og det passer så dårlig med alt jeg har igjen å gjøre....

 

Jeg skal på UL og svangerskapskontroll om en uke, og fra da av ønsket legen på sykehuset å ha meg inn til kontroll hver uke. Sikkert pga. forhistorien min med HELLP. Etter UL skal jeg en tur på sykehusapoteket og kjøpe pumpe. Kjøper den doble, elektriske til Medela, som jeg har fått anbefalt av både ammehjelpen på sykehuset og fra en mamma til et spaltebarn som vi kjenner. Sykehusapoteket skal visst ha den inne, eller i alle fall skaffe den på kort tid. Og så skal jeg kjøpe steriliseringsutstyr for mikrobølgeovn. Det har jeg også fått anbefalt av den sammen mammaen. Er visst alfa og omega i forhold til sterilisering av flasker og pumpeutstyr. Jeg er i alle fall innstilt på å gjøre det hele så enkelt som mulig for meg selv. Så får det koste det det koste vil.

 

Jeg kommer forresten til å ta meg med PC'n på sykehuset, og kommer sikkert til å legge ut bilder av babyen på bloggen min. Nå håper jeg hun ikke kommer før den 2. mai, men skulle hun komme før så finner dere meg der. Linken dit er: http://cinosverden.blogspot.com

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :)

 

Her er det lite nytt da jeg ikke lenger får oppfølging.

Men var hos jordmor i går og hun mente jeg kom til å føde før påsken var omme. Akkurat DET tviler jeg på da jeg gikk overtid med begge to. Men øyner såklart et lite håp når hun sier det :)

 

Ellers er det sinnsykt deilig at våren endelig har kommet. Perfekt tid å få barn på rett og slett :)

 

Noe nytt med dere??

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Å føde i påsken hadde jo vært greit det, så lenge det er innenfor de 3 ukene, er det jo greit ;)

 

Går nok for medela pumpa jeg også, går innom sykehusapoteket på torsdag. (skal begynne å tenke på alt jeg trenger på torsdag)

 

Ingenting nytt med meg, MEN på torsdag (2 dager til) håper jeg vi får sett ansiktet til lillegutt. Selvom det gjør ingen forandring, så vil jeg så gjerne at legen skal få mulighet til å få se på han. Og for min del hadde det vært greit å vite ca. hvordan spalten ser ut.

Også blir det spennende å se om han har snudd seg med hodet ned, storesøster gjorde jo aldri det :/

 

Det hadde vært veldig koselig om vi kunne følge hverandre litt etter fødselen også, jeg vet at jeg ikke kommer til å være her på BIM etter fødsel.

Er dere på facebook? Der er det jo lett å skrive private meldinger, og lage en tråd slik som her (privat). Her finner dere meg iallefall ;)http://www.facebook.com/#!/profile.php?id=648012109. Legg meg gjerne til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter!

 

Jeg gikk ut i permisjon i går, men er på kurs i dag og i morgen. Men nå kjenner jeg det skal bli godt å roe litt ned før keisersnittet. Spennende å se med deg da Plutselig_gravid om babyen kommer tidligere denne gang :).

 

Jeg var på UL i går, og da var plutselig spalten på høyre side... Tidligere har vi fått vite at den er på venstre side, men samtidig så skjønner jeg ikke at det skulle være noe feil med bildene vi så i går. Gjett om jeg grubla på det i natt. Resultatet ble veldig lite søvn, noe som passer kjempedårlig når man skal på kurs. Men spalten er i alle fall ensidig, som tidligere nevnt. Krysser fingrene for at dere også får sett bilde av veslegutten deres, JustDoit.

 

Ellers var jeg innom sykehusapoteket i går, og møtte på en lite behjelpelig ekspeditør. Pumpa hadde de ikke inne, men den var bestilt. Men hun kunne ikke si noe om når den kom. Og av flaskene hadde de kun en Medela flaske, og Grieg hadde hun ikke hørt om. Vi har jo fått tips av sykehuset om å vente med å kjøpe flasker til vi vet hvilken type hun tar, men at vi kan gi beskjed til apoteket om at vi trenger mange flasker når hun kommer. Men på apoteket var det ikke så enkelt nei. For om de skulle bestille flasker så måtte jeg kjøpe de, og ellers har de bare en flaske inne om gangen. Jeg kjøpte den ene Medela-flaska sånn at jeg i alle fall har en, men tror jeg skal ringe Leppe-/ganespalteforeningen for å høre hvordan jeg kan løse dette. For jenta må jo få mat, og når jeg ikke kan amme så må jeg jo ha flasker. Og det stresser meg litt at jeg ikke vet at jeg får tak i når jeg trenger det. Har litt høyt blodtrykk, og det blir jo ikke bedre av dette heller.

 

Ellers er alt klart her. Huset ser ikke ut, men alt er på plass. Har sydd sparkebukse som hun skal få ha på når vi reiser fra sykehuset, og skal sy litt mere når jeg er ferdig på kurs.

 

Jeg er forresten ikke på facebook, men har jo denne bloggen min som jeg kommer til å oppdatere.

 

Lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

cino: Hva? Det var merkelig! Er spalten på høyre side, men ser jo tydelig på bilde på bloggen din at det er venstre side. Må være speilvendt da. Ja-ja, det har jo ingenting å si, men skjønner at det skaper litt tanker.

 

Merker jeg blir irritert på dine vegne ang. service fra apoteket. Skal jo gjennom det samme i morgen, spent på hva jeg blir møtt med!

Ring foreningen du og hør, det kommer jeg til å gjøre, så ringer jeg kanskje Riksen, de kan jo sikkert bestille for oss også.

Jeg ser nå at det står i heftet (LKG) at vi kan bestille flasker på rikshospitalets apotek, hvis det er vanskelig å få tak i, de er sikkert behjelpelige med å sende til deg.

 

Du må komme deg på facebook...hehe... ;)

Er ikke helt inn i "bloggens verden", kan man ha en dialog der?

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cino: Det var jo kjempe merkelig. Skjønner godt at det ble lite søvn den natten ja... Kanskje du har to stk inni magen din, men at den ene gjemmer den andre og så bytter de litt på plassen ;) ;) ;) hehe;) DET skulle tatt seg ut!

Nei, det var utrolig sprøtt altså. Hva sa legen til dette da??

 

Justdoit: Legger deg til på facebook jeg :) Og masse lykke til i morgen forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justdoit: Får ikke lagt deg til jeg... Kommer bare inn på min egen side når jeg trykker på linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da var endelig torsdag her og jeg skulle få se omfanget av spalten! Trodde jeg! Men lillegutt vil ikke vise seg frem. Nå får vi bare uklare bilder, og spalten ser jo annerledes ut for hver gang.

Han har hodet ned....juhuuu.....og legen tror ikke han vil snu seg til seteleie. Han vokser bra og har det bra, veier nå 2,3 kg :) Så alt i alt er jeg fornøyd med dagen ;) Skal tilbake om 4 uker, men vet egentlig ikke hvorfor. Synes det er slitsomt med alle kontrollene, men for all del bra med oppfølging.

 

Plutselig_gravid.

haha....det skulle ikke forundre meg, jeg er ikke den mest stødige på data.

Da gjør vi det på en annen måte, sender deg en PM jeg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angående flaskene, så anbefaler jeg å gå på apotekretthjem.no :) Der får dere tak i Medela flaskene. Hvis dere har flasker fra før, passer de smokkene med ring og ventil på de flaskene.

Flaskesettene er ganske dyre, så vi har bestilt smokker, flaskeringer og ventiler, og vil bruke flaskene jeg har til Medela pumpen og Dr Brown flaskene. De passer :) lir litt billigere da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse: adr en apotekhjem.no

Angåenede Grieg flaskene, så heter de også Easyfeed vet jeg. Kanskje de da vet hvilke flasker det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ny kontroll i morgen, men jeg skal ikke ha flere ULer før ks, med mindre prøvene mine blir dårlige. Men det tror jeg ikke. Jeg har slått meg til ro med at spalten er på venstre eller høyre side, og prøver ikke tenke så mye på det.

 

Jeg har ringt LGS-foreningen også, og fikk tips om å ringe fylkeskontakten sånn at hun evt. kan ta det opp med sykehusapoteket. Nå er det jo påskeferie, så jeg venter til påska er over. Fikk også tips om å bestille flasker på nett hos Apotek1, og nå har jo Taurus80 kommet med et kjempekjekt tips om å bestille hos Apotekhjem.no. Tusen takk Taurus80!! Jeg har vært inne og kikket, og der har de i alle fall alt vi trenger. Pumpen har de også, men så lurer jeg på - hva er forskjellen mellom Medela Pump in style advanced og Medela Freestyle Pump? Jeg inbiller meg at det er den første jeg bør kjøpe, for det var den de viste oss på sykehuset.

 

Ønsker dere en fin påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei jenter! Her kommer en kort statusrapport fra St. Olavs hospital. Prinsessa kom til verden natt til mandag 25/4-2011, og hun er bare helt nydelig. 3085 g og 47 cm lang. Jeg utviklet HELLP-syndrom igjen, og jenta måtte ut med hastekeisersnitt. Jeg har ligget til observasjon frem til i dag, men er nå på bedringens vei, Skriver litt mer senere. Lykke til dere også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære, kjære Cino!

Får frysninger og tårer i øynene jeg (pga glad på dine vegne). Tenk at du har prinsessa di i armene nå. GRATULERER SÅ MYE!!

 

Synd at du utviklet HELLP, men godt å lese at du er bedre.

Gleder meg til å høre mere fra deg, men bli frisk først nå ;)

 

klem fra meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke termin før i slutten av juli, men regner med at jeg føder i begynnelsen av juli/slutten av juni pga diverse problemer.

 

Rett før påske fikk jeg vite at gutten i magen hadde en leppespalte. Jeg fikk ingen informasjon, jm sa ikke ett kløyva ord utenom at hun så en spalte og at hun skulle sette meg opp til ny ul helt i slutten av juni. Og så gikk jeg ut derifra i sjokk.

 

Jeg valgte privat 3d-ul og den hadde jeg for to dager siden. Den viste dobbesidig spalte, men lillegutt lå konsekvent med hendene foran ansiktet så han fikk ikke sett noe mer enn det.

 

Jeg har måttet finne all info selv på nettet. Jeg vet at det kan være lite lurt, men jeg hadde blitt gal dersom jeg bare skulle gått og tenkt og antatt sånn og sånn, så for meg har det vært positivt.

 

Jeg vil få oppfølging fra rikshospitalet, og vet at jm jeg går til kontroll hos har sendt henvisningen dit.

 

Jeg kommer til å fortsette å følge med innpå her, føler at det gjør godt å høre om andre i samme situasjon og hva dere tenker og erfarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen inn til oss, Jordbæret! Vi ble advart om å lese om leppe-/ganespalte på nettet, men jeg gjorde det likevel. Og ingenting av det jeg leste skremte meg noe mer enn den informasjonen som jeg fikk på sykehuset. Bare man er litt flink til å filtrere ut de mest useriøse sidene så er det faktisk mye greit å lese. Og det er mye trøst i å lese andres historier og hvordan de har taklet utfordringene med spalten.

 

Vi fikk reise hjem fra sykehuset i dag, og jeg håper å kunne oppdatere bloggen min med noen bilder i morgen. Jenta vår har spalte på venstre side, sånn som vi hele tiden har trodd. Leppespalten går opp til rett under neseboret, kjeven har bare et lite hakk, men det er ganske stor ganespalte. Jeg får derfor ikke til å amme, men har kommet i gang med pumpingen. Vi bruker Medela Habermann flasker med spesiell tut, og de fungerer kjempegreit. Men prinsessa vil bare sove og sove så vi sliter litt med at hun ikke har lagt på seg nok. Skal derfor tilbake på sykehuset på mandag for veiing. Også må de sjekke hørselen på det ene øret, for der har de ikke fått helt bra resultat.

 

Med meg går det også bedre. Må ta det med ro, og går på blodtrykksmedisin enn så lenge. Jeg skal også tilbake på sykehuset på tirsdag for å sjekke at jeg er helt fri for HELLP.

 

Da får dere ha en god natt. Min natt blir vel kort, for med mating, pumping, vasking og sterilisering så blir det lite tid til søvn. Men hva gjør man ikke for disse søte små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til alle sammen.

 

Jeg har ikke visst om spalten mer enn noen dager, men jeg føler at jeg er ganske så ovenpå igjen. Jeg håper bare på rask kontakt med riksen da jeg har så lyst til å få helt klarlagt omfanget av spalten, i allefall det de kan se. På 3d-ul bildene ser jeg at det er noe der, men jeg kan ikke se noe om fasongen eller størrelsen fordi det endrer seg fra bilde til bilde og på noen bilder ser leppa helt hel ut og nesa ser ut til å være der neser skal være. Men det er en spalte, det er helt hundre prosent sikkert, og jeg tror at den er dobbelsidig. Det hadde vært så godt å vite helt sikkert. Er det noen som har noen formening om hvor raskt jeg vil få kontakt med spalteteamet? Jeg er nesten 29 uker på vei nå.

 

Cino; Gratulerer med babyen, venter i spenning både på bilder og videre oppdatering om hvordan denne første tia har vært. Det 3d-ul bildet du har på bloggen din, hvor er det tatt? Der ser man jo ansiktet helt tydelig, og man kan se at vesla er kjempefin.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Cino: Nå har dere endelig fått svar og kan begynne med den viktige oppgaven ; kjærlighet og omsorg. Så fint at dere føler det går bra med habermannflaskene, så får vi satse på at prinsessa blir litt mere våken etterhvert. De sover jo veldig mye de første ukene. Men dere blir godt fulgt opp- bra!

Kjenner jeg gleder meg mer og mer til å få min gutt i armene :)

 

Jordbæret: Velkommen inn hit. Så godt å høre at det værste sjokket har roet seg.

Jeg stusser litt over oppfølgingen du får, vi andre fikk jo info og noen fikk snakke med lege samme dag som spalten ble påvist. (jeg hadde UL i romjula, og legen var ikke tilstede, så fikk oppfølgingsUL om en uke). Men vi hører alle til store sykehus da. Kanskje du hører til et lite sykehus der de ikke har samme kompetansen.....men da må de jo passe på at du får rask oppfølging en annen plass!

Jeg hadde tatt og ringt riksen selv jeg, de er veldig hyggelige der og sier vi bare skal ta kontakt hvis vi lurer på noe. På onsdager har de kontakttelefon for LKG(spalte): kl 12-14. tlf:23070605. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordbæret: 3D-ULen er tatt på St. Olavs hospital i Trondheim, og apparatet legen brukte var helt nytt. Jeg tror jeg var den første til å prøve det, for legen hadde to damer med seg som forklarte hvordan han skulle bruke apparatet, og bildene var veldig klare. Damene jobbet ikke på sykehuset, men kom fra leverandøren av utstyret. De syntes også at bildene var veldig klare, og jeg var visst en ideell pasient, for jeg er i utgangspunktet ganske slank.

 

Ellers er jeg helt enig med JustDoit. Ring Rikshospitalet og snakk med dem. Vi fikk veldig mye info fra barnelegen på St. Olavs samme dag som vi fikk vite om spalten. Han sa også at det bare var å ringe Riksen utenom fastsatt tid for kontakttelefon. Jeg var jo 27+4 uker da jeg hadde 3D-UL, og jeg tror det er rundt den tiden man får de beste bildene. Så ring og mas! Ellers er det kjempebra at du allerede har kommet så langt i prosessen med å akseptere spalten!

 

Ellers ligger jeg litt etter skjema med innlesing av bildene. Det har vært så fint vær her i dag så jeg har prioritert å gå den aller første trilleturen med prinsessa, og har ellers vært mye ute. Men jeg gir beskjed så snart jeg har oppdatert bloggen. Må legge meg litt tidlig i dag, for om hun sover på dagen så vet hun jammen meg å være våken om natten. Hun var våken fra kl. 23 til kl. 03.30 i natt. Ellers sov hun resten av døgnet. Typisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...