Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #1 Skrevet 6. januar 2011 Min aller beste venninne fortalte meg i kveld at hun opplevde flere ganger i tenårene at hennes eldre bror voldtok henne flere ganger! Jeg fikk sjokk, men samtidig forundrer det meg ikke for fyren virker ikke helt stabil!! Hun fortalte dette etterhvert til sin andre bror som hun er mer gjevngammel med og moren sin, men ingen av dem fikk gjort så fryktelig mye, og ingen av dem tok henne heller med på politistasjonen så hun fikk anmeldt det. Dette begynner å bli mange år siden nå, men jeg fikk så utrolig vondt av henne. Jeg ble målløs og visste ikke hva jeg skulle si. Det virker som om hun har kommet seg videre, men jeg skulle gjerne gjort så mye for henne, men jeg vet ikke hva....noen av dere som vil dele forslag?
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #2 Skrevet 6. januar 2011 Hvor gammel er hun, og hva slags ettervirkninger har dette hatt? Det er ikke sikkert at det alltid er gunstig for den som har opplevd noe vondt å "grave opp det hele". Hva var formålet med å fortelle deg det?
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #3 Skrevet 6. januar 2011 Hun viste deg tillit ved å fortelle deg om noe strengt fortrolig. Du skal ikke gjøre annet enn å vise deg tilliten verdig ved å tilby en samtalepartner når hun trenger det, og holde det du for vite mellom dere. Det kan faktisk ikke skade å spørre henne hvordan hun ønsker at du skal forholde deg til det hun har fortalt, ønsker hun hjelp til å ta opp saken og anmelde forholdet? Venninnen din stoler på deg og du betyr nok mye for henne. Ta det som et kompliment og legg deg vel vitende om at et menneske føler slik for deg, og det kun ved at du er deg selv! Fortsett med det, er mitt beste forslag.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #4 Skrevet 6. januar 2011 Hun er sent i 20-årene. Dette hendte når hun var rundt 15 år gammel. Det har ikke vært stor ettervirkning. På denne tiden bodde hun i fosterhjem (men voldtektene skjedde når hun hadde samvær med sin biologiske mor) og fosterfaren kontaktet et støttesenter for incestofre. Hvorfor fosterfaren ikke anmeldte dette for henne aner jeg heller ikke. Etterhvert som tiden gikk så blåste alt bare over. Ingen i familien der snakker om det og hun har "normal" kontakt med broren sin i dag, men hun omgås ikke så ofte med han, Jeg tror ikke det var noe formål fra hennes side ved å fortelle det, men vi satt her med en kopp te hver og snakket om voldtekt og om han mannen som er arrestert i gambia, og da bare fortalte hun det.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #5 Skrevet 7. januar 2011 Tusen takk for svar 00:54! Kjente jeg faktisk ble rørt av det du skrev. HI
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #6 Skrevet 7. januar 2011 Det er dessverre ikke mye du kan gjøre, bortsett fra det du nok allerede gjør siden hun faktisk fortalte deg dette. Det eneste du kan gjøre videre er å være der for henne og lytte til henne om hun trenger det. Jeg vil uansett ikke anbefale deg å "presse" henne til å fortelle mer, hun kommer til deg om hun trenger det. Når det gjelder sånne ting, MÅ det være på personen som forteller sine premisser.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #7 Skrevet 7. januar 2011 Du skal i alle fall ikke gå og anmelde dette. Hun fortalte deg dette i fortrolighet og er et voksent menneske. Vær der som en samtalepartner, men ikke la det gå utover deg. Om hun forteller detaljert og du ikke trives med det så har du lov å fortelle om at hun kan gå til visse andre mennesker og prate om dette. Slike saker blir som regel bare henlagt likevel. Man må ha vitner og/ eller fysiske bevis. I noen få enkelttilfeller, så innrømmer overgriperen overgrepet. Er en ufattelig belastning å gå gjennom forklaringer til politiet, bli sendt til psykiske vurderinger ++ Tro meg! Gikk gjennom hele den prosessen når jeg var 14 år gammel. Og hele saken ble henlagt pga bevisets tilstand.. De kunne ikke bevise noe som helst pga mangel på vitner og fysiske bevis.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #8 Skrevet 7. januar 2011 Det er da heller ingen som kan anmelde en sak på vegne av andre. Det må man gjøre selv, ellers foretar ikke politiet seg noe.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #9 Skrevet 7. januar 2011 Det eneste jeg i tilfelle ville fulgt litt med på, er om hun lar sine egne barn omgås denne broren helt "fritt". Utover det ville jeg latt henne styre dette selv.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #10 Skrevet 7. januar 2011 Det er veldig vanskelig å komme noen vei med å anmelde sånne saker og selve saken tror jeg innimellom kan bli en større belastning enn selve overgrepet da man om og om igjen må fortelle detaljer og bli spurt om det av svært kritiske personer. Jeg vet at jeg ikke ville ha anmeldt forholdet hvis jeg var din venninne. Hun forteller deg nok historien fordi det er godt å få sagt ting og at det er godt å bli trodd. Det beste du kan gjøre er å fortsette å være hennes venninne som før og ikke behandle henne som "rar" pga oppveksten hennes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå