Gå til innhold

Er det bare potetmiddager som en "skikkelig" middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk spørsmål av mamma om vi aldri har skikkelig middag, siden vi ikke spiser så mye poteter.. ble litt satt ut, er ikke annen varm mat middag?!

Grunnen til at vi ikke spiser så mye poteter er at mannen min ikke er så glad i poteter, det tar lang tid, jeg føler meg også trøtt etter potetmiddager av en eller annen grunn..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi spiser aldri potet, men vi spiser varm mat sånn sent på dagen og kaller det middag likevel

Skrevet

Pottet måe værra ja, hau hau!

Skrevet

Tror det er litt gammeldags...

Skrevet

Det er ikke sånn at vi lever på grandiosa og big mac heller akkurat:)

Skrevet

For meg er skikkelig middag noe som inneholder potet/ris/pasta/brød, grønnsaker og/eller salat, og kjøtt eller fisk.

Grandis havner ikke under kategorien "skikkelig middag"

Skrevet

Det sier svigerfar også...

Tenkte jeg skulle koke en potet til ham neste gang jeg lager hjemmelaget pizza, så blir det skikkelig middag ;o)

Nei, varm mat på ettermidagen er middag for min del...

Granidis er ikke skikkelig middag men det får gjøre nytten av og til.

Vi spiser heller ikke så mye poteter, vi er glad i pasta vi ;o)

Skrevet

00:30 har tydeligvis fått for mye potet. Kan jo ikke skrive engang!

Skrevet

Det spørs jo på hva man har isteden for potetmiddag det da?

De fleste "vanlige" potetmiddager er jo ofte sunnere totalt sett enn lettvinne middager.

Jeg tenker da på grønnsaker (som faktisk blir spist),kjøttet osv.

Det er ikke all mat som er middag selv om den er varm og spises kl 17:-D

Skrevet

Vi spiser nesten aldri poteter, det er så mange andre gode grønnsaker som vi liker bedre.

Men jeg vokste opp med at en middag SKULLE inneholde kjøtt og poteter...

Skrevet

Da spiser vi nesten aldri ordentlig middag vi...

Skrevet

Hva er det som tar så lang tid med poteter?

Skrevet

Tar evigheter å koke det jo:)

Skrevet

Faren min på 70 er helt enig med din mor.

Stakkars ungene dine sa han sist han var her, som må spise det mølet jeg lager. At det gikk an å bli så lat at jeg ikke gadd å koke poteter til middag.

Kan ikke annet enn å le :-)

Skrevet

Hehe, samme mener mamma. Middagen er ikke ordentlig middag hvis den ikke kommer med potet som tilbehør ;)

Jeg mener middagen ikke er ordentlig middag dersom den ikke serveres med grønnsaker, men meg om det. For meg er spagetti og kjøttdeig ordentlig dersom det kommer med gulrøtter og erter, enda mer ordentlig blir det dersom jeg har laget kjøttsausen selv, men hovedsaken er altså grønnsaker. ...eneste jeg ikke greier matche med grønnsaker er vel grøt... Ergo er ikke grøt middag, men kan fint spises som frokost eller lunsj! ;)

Skrevet

Poteter er jo knallgodt og sunt. Det går litt opp og ned med potetbruken her, men føler middagen er mye "bedre" om det er poteter med. Jeg mener at en middag bør inneholde ris/pasta eller poteter som regel, og kjøtt/fisk.

Vi varierer en del. Går en del i halvfabrikat og, så er nok derfor jeg føler vi må ha litt "skikkelig" middag innomellom

Skrevet

Dette mener besteforeldrene mine også, foreldrene mone er ikke så gamle (jeg er 27)...

Ps: farmor hadde vært 96 i år, og serverte oss pizza, pasta og pølser da vi var små..

Skrevet

Hehe. Jeg fortalte sønnen min en gang at "i dag skal vi spise middag hos mormor og morfar", og han svarte: "Å? Skal vi spise poteter?" Men selv om de spiser i overkant mye poteter etter min smak, så respekterer de at vi liker noe annet. Mamma synes det er veldig eksotisk med all maten vi lager, og forteller hver gang de spiser hos oss om første gangen hun spiste pizza. Hun har heldigvis skjønt at poteter egentlig ikke er så fryktelig sunt og uunværlig, og at mye av maten vi lager er like sunn som hennes.

Skrevet

Jeg må si at jeg synes potet middager er det beste, men samtidig noe en kan bli lei av om det blir for ofte. Prøver å lage middag med potet, grønnsaker, kjøtt og saus fra bunnen av 1-2 ganger i uka. resten av uka går det i pasta, ris eller potet mos. Men potet middag må ikke nødvendigvis bestå av kokt potet, kan være bakt potet eller stekte potetbåter (ikke findus o.l.) alt etter hva som passer best til kjøtt typen.

Skrevet

Unge mennesker som må ha kokte poteter hver dag syntes jeg ofte er kjedelig på andre ting også. Det finnes jo så utrolig mye god mat og middag uten poteter.

Vi bruker enten ris, poteter, linser, kikerter, pasta eller liknende som tilbehør og har masse grønnsaker og enten kjøtt eller fisk. Av og til er det så mye godt på bordet at vi fint kan spise vegetar. Vi har aldri de samme matrettene i løpet av en mnd. Jeg er svært opptatt av mæringen i maten og at maten skal være noe spennende vi gleder oss til.

Skrevet

Syns det ser ut som det er mange misforståelser ute å går her.

I samme innlegg som det sies at poteter ikke er sunt så nevnes pizza og pølser som middagsalternativer.

Poteter er ganske mye sunnere enn både pizza og pølser.

Skrevet

Nei, selvfølgelig er det ikke bare potetmiddag som er skikkelig middag. Men i mine øyne skal en middag være sunn og ha litt balanse mellom grønnsaker, proteiner og karbohydrater + litt næring for å være skikkelig:)

Vi spiser poteter en gang i året (julaften). He he:)

Skrevet

Nei selfølgelig er ikke bare potetmiddag som er ordentlig mat.. Vi har sikkert potetmiddag ca to ganger i uken. Det er noen middagsretter jeg må ha poteter til, feks kjøttkaker, fiskekaker i brun saus, fiskeboller osv. De såkalte tradisjonelle rettene er også godt av og til :)

Derfor blir jeg nysgjerrig på de som aldri spiser poteter, hva dere har som tilbehør i f.eks kjøttkaker?

Skrevet

Nei, skikkelig middag er noe som er balansert med masse grønnsaker. Helst uten for mye sløvende karbohydrater. Ikke rart man blir trøtt av poteter så mye det får blodsukkeret til å svinge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...