Gå til innhold

Hvordan vet man om fosteret har vekstavvik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, lurer på dette...blir litt skremt når jeg hörer historier hvor det ikke ender så godt så viser det seg at barnet har vekstavvik:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jordmor/lege måler symfysemål og finner kanskje at det er flatet ut og du blir da henvist til ul. men det er bare på ultralyd at de kan måle vekstavvik, og den metoden de bruker der har og en ganske stor feilmargin, så desverre er det ikke alltid at sånne ting blir oppdaget, men heldigvis så går det oftest bra, selv om det finnes triste skjebner innimellom. tror ikke du skal uroe deg for mye for det. :-)

Skrevet

ok, takk for svar :) setter litt spor når man leser om det som ikke ender så godt.

Skrevet

ja, det er klart det. Helt normalt å bli engstelig når man hører triste historier og man kjenner de mye mer på kroppen når man selv er gravid. Det viktigste er at du kjenner godt med liv, da er det ikke noe å engste seg for, og du kommer kjapt inn for sjekk om du føler at noe ikke er som det skal. lykke til med svangerskapet :-)

Skrevet

De sjekker jo lengden på bein og kranie ved ultralyd, men det er ikke så lett å sjekke hvor "tykk" barnet er. Slik sett en del feilmargin der.

Så lenge magen vokser som den skal og du er frisk ellers så er det ikke noen grunn til å bekymre seg.

Har hørt noen historier, men da har f.eks. mor merket at noe var galt, babyen ble veldig rolig eller oppførte seg tydelig annerledes, mor følte seg svært uvel osv.. Så lenge du blir fulgt opp med svangerskapskontroller og føler deg noenlunde normal så må du bare tro at alt er greit.

Jeg går selv til ekstra ultralyder for vekstkontroll av babyen, men det er på grunn av at jeg har en sykdom. Det går for øvrig fint med baby nå, og forrige var godt over snittet i lenge og vekt ved fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...