Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #1 Skrevet 6. januar 2011 Jeg hadde fransk på skolen og praktiserte det litt første sommeren, men nå er alt borte. Tror uttalen sitter greit. Skal nå til Frankrike og skulle likt å kunne noen enkle fraser. Hvilke bør jeg kunne? Sånn utenom merci, sìl vous plait og au revoir.
Gjest Tale30 Skrevet 6. januar 2011 #2 Skrevet 6. januar 2011 Non, je ne veux pas coucher avec toi - jamais!
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #3 Skrevet 6. januar 2011 Jeg skal reise sammen med min norske mann, men jeg kan jo si det til han;)
Gjest Tale30 Skrevet 6. januar 2011 #4 Skrevet 6. januar 2011 Hahaha, det bør du virkelig IKKE si til ham
Gjest Tale30 Skrevet 6. januar 2011 #5 Skrevet 6. januar 2011 Men, seriøst, franskmenn er veldig glade og behjelpelige dersom noen forsøker å snakke på deres språk. Vanligvis er de gjerne lite interessert i å snakke engelsk, dersom man begynner med en engelsk frase. Dersom du begynner med: Bonjour, je parle un peu francais, mais je ne parle pas trés bien. Je suis norvegienne, tu sais Da fyrer de avgårde på engelsk. Merkelige greier
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #6 Skrevet 6. januar 2011 Jeg tenker ikke å prøve å snakke fransk, men å takke for maten, bestille noe, be om romnøkkel osv. Vet av erfaring at dette som regel fører til bedre service fordi alle blir smigret når man prøver seg på deres språk:) Men en samtale har jeg ingen ambisjoner om å dra i land:) Jeg pleier å si "je ne parle francais, mais je comprende une petite peu" Det er mer på mitt nivå
Gjest Tale30 Skrevet 6. januar 2011 #7 Skrevet 6. januar 2011 Det syns jeg er veldig bra! Sammen med de standardfrasene du nevnte i begynnelsen, kommer du langt. Excuse moi, er viktig å si, de er opptatt av høflig språk. Husk å si vous og ikke tu til mennesker du ikke kjenner
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #8 Skrevet 6. januar 2011 Je voudrais.... (jeg ønsker - bestilling på restaurant f.eks) merde! (hvis banning blir nødvendig) Je parle seulement un peu de francais, mais je comprends beaucoup.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #10 Skrevet 6. januar 2011 Takk Tale for dine alltid hyggelige og opplysende svar! Du har mye å bidra med her inne:) Høflighet er vi ikke så gode til sammenlignet med franskmennene nei, så det skal jeg huske på Hvordan ber jeg om romnøkkelen? Sier man ett og ett tall (det kan jeg klare:) Eller må jeg si "tohundreogfjorten" (da kan jeg glemme det)
Gjest Tale30 Skrevet 6. januar 2011 #11 Skrevet 6. januar 2011 Det var hyggelige ord Excuse-moi, je voudrais le clé s'il vous plait? C'est le chambre 214. Jeg vil tro at du må si tohundreogfjorten dersom du skal si det på fransk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå