Gå til innhold

Noen som kan fransk?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde fransk på skolen og praktiserte det litt første sommeren, men nå er alt borte. Tror uttalen sitter greit.

 

Skal nå til Frankrike og skulle likt å kunne noen enkle fraser. Hvilke bør jeg kunne? Sånn utenom merci, sìl vous plait og au revoir.

Videoannonse
Annonse
Gjest Tale30
Skrevet

Non, je ne veux pas coucher avec toi - jamais!

Skrevet

Jeg skal reise sammen med min norske mann, men jeg kan jo si det til han;)

Gjest Tale30
Skrevet

Hahaha, det bør du virkelig IKKE si til ham :D

Gjest Tale30
Skrevet

Men, seriøst, franskmenn er veldig glade og behjelpelige dersom noen forsøker å snakke på deres språk. Vanligvis er de gjerne lite interessert i å snakke engelsk, dersom man begynner med en engelsk frase. Dersom du begynner med:

 

Bonjour, je parle un peu francais, mais je ne parle pas trés bien. Je suis norvegienne, tu sais :)

 

Da fyrer de avgårde på engelsk. Merkelige greier :)

Skrevet

Jeg tenker ikke å prøve å snakke fransk, men å takke for maten, bestille noe, be om romnøkkel osv. Vet av erfaring at dette som regel fører til bedre service fordi alle blir smigret når man prøver seg på deres språk:)

 

Men en samtale har jeg ingen ambisjoner om å dra i land:)

 

Jeg pleier å si "je ne parle francais, mais je comprende une petite peu" Det er mer på mitt nivå:)

Gjest Tale30
Skrevet

Det syns jeg er veldig bra! Sammen med de standardfrasene du nevnte i begynnelsen, kommer du langt.

 

Excuse moi, er viktig å si, de er opptatt av høflig språk.

 

Husk å si vous og ikke tu til mennesker du ikke kjenner

 

 

Skrevet

Je voudrais.... (jeg ønsker - bestilling på restaurant f.eks)

merde! (hvis banning blir nødvendig)

 

Je parle seulement un peu de francais, mais je comprends beaucoup.

:)

Skrevet

mais je NE comprende beaucoup:)

Skrevet

Takk Tale for dine alltid hyggelige og opplysende svar! Du har mye å bidra med her inne:)

 

Høflighet er vi ikke så gode til sammenlignet med franskmennene nei, så det skal jeg huske på:)

 

Hvordan ber jeg om romnøkkelen? Sier man ett og ett tall (det kan jeg klare:) Eller må jeg si "tohundreogfjorten" (da kan jeg glemme det)

Gjest Tale30
Skrevet

Det var hyggelige ord :D

 

Excuse-moi, je voudrais le clé s'il vous plait? C'est le chambre 214.

 

Jeg vil tro at du må si tohundreogfjorten dersom du skal si det på fransk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...