Gjest amandine Skrevet 6. januar 2011 #1 Skrevet 6. januar 2011 I går kveld: Gråtende 8-åring(3.klasse) oppdager at hun har svart feil på et spm på matteprøven hun har hatt tidligere på dagen. Spørsmålet var som følger: Hva er et prisme? Har googlet, har spurt min naturfagmor, min professorfar, min mann og google, har sjekket matematikk.org og .net, mathisfun.com(?) osv uten å finne en enkel og riktig definisjon. Kan virkelig 3.klassematte være så innviklet? Det mitt smarte barn(som forøvrig elsker matte) har fått med seg er det om det tredimensjonale. Men gi meg en enkel definisjon som jeg kan videreformidle, pliiiiis
Gjest Skrevet 6. januar 2011 #2 Skrevet 6. januar 2011 Prismer er ikke spesielt enkle. Så greit er det. Hva med å ringe læreren og spørre hvordan du kan forklare det enklelt?
Gjest Skrevet 6. januar 2011 #3 Skrevet 6. januar 2011 http://www.matematikk.net/ressurser/per/per_oppslag.php?aid=299 Her er det ganske greit forklart synes jeg.
Gjest amandine Skrevet 6. januar 2011 #4 Skrevet 6. januar 2011 Det var en av de vi satt og kikket på i går, ja. Takk og lov for google.Og for at både mammaen og tredjeklassingen er relativt oppegående. Men en grei definisjon som enkelt kan skrives ned av nevnte tredjeklassing synes jeg ikke jeg fant. Og ikke ser jeg helt vitsen heller, må jeg innrømme. Har de ikke nok med trapeser og sylindre?
blomstre Skrevet 6. januar 2011 #5 Skrevet 6. januar 2011 Hva står det i boka hennes da? Må vel være en lettfattelig forklaring der? For tredimensjonale figurer så skal de vel kunne forskjellen på prisme og pyramide tror jeg. Og selv om man vet forskjellen er det jaggu ikke lett å forklare...
Gjest Skrevet 6. januar 2011 #6 Skrevet 6. januar 2011 Et prisme skal vel ha den samme 2d-formen både i bunn og topp og skal være forbundet med en rett linje. En pyramide har ingen toppflate men linjene fra grunnflaten møtes i ett punkt. En sylinder er det samme som et prisme, men grunnflaten har bare en kant (tenk sirkel eller ellipse). En kjegle er det samme som en pyramide bare at grunnflaten er rund.
blomstre Skrevet 6. januar 2011 #7 Skrevet 6. januar 2011 Kompetansemål geometri Multi 3. trinn: •gjenkjenne og beskrive trekk ved to- og tredimensjonale figurer knyttet til hjørner, kanter og flater og sortere figurer etter disse trekkene. De tredimensjonale figurene elevene vil lære om er terning, prisme og pyramide, mens de todimensjonale er firkanter som rektangel, kvadrat og parallellogram. •bygge og blir kjent med tegninger av tredimensjonale geometriske figurer. Så ikke sikkert det kreves så eksakt svar her. Tipper dette var en ekstra oppgave for de som tar alt lett. Først på 6. trinn ser det ut som de må kunne de matematiske definisjonene. (Multi er altså matteboka de bruker på vår skole)
Gjest amandine Skrevet 6. januar 2011 #8 Skrevet 6. januar 2011 Tænk ju! Ja, det stemmer at hun er på flinkisgruppa. De har delt i tre grupper og ikke alltid de bruker boka i hennes gruppe. Hun er forøvrig typen som sitter hjemme og regner og lager stykker for moro skyld, samt bruker enhver anledning til matte i praksis. Og hun krever utrolig mye av seg selv, så blir dypt ulykkelig når hun gjør noe feil. Kan tro hvem hun har det fra...
Gjest amandine Skrevet 6. januar 2011 #9 Skrevet 6. januar 2011 De bruker forresten ABAKUS-bøkene på hennes skole, kan ikke si jeg liker dem noe særlig, men det er gjerne bare jeg som er gammel blæh!
blomstre Skrevet 6. januar 2011 #10 Skrevet 6. januar 2011 ps: multi har nettoppgaver også http://web2.gyldendal.no/multi/ :-)
Gjest sug lut Skrevet 6. januar 2011 #11 Skrevet 6. januar 2011 O store guru, når folk kan forklare slikt og tilsynelatende hente det ut fra eget hode fordi de faktisk har forstått det blir jeg glad og ydmykt imponert og gjenkjenner at jeg har enorm respekt for fagkunnskap.
Gjest Skrevet 7. januar 2011 #12 Skrevet 7. januar 2011 Fagkunnskap er konge Derfor sliter jeg mine 48 timer i uka for lønna som er lavere enn for de fleste andre med min utdannelse uten å klage det spøtt. Tenk, en dag blir kanskje mitt arbeid å finne som to setninger i en eller annen skolebok *drømme*.
Anne-B. Skrevet 7. januar 2011 #13 Skrevet 7. januar 2011 Så heldige dere er som blir tatt seriøse og at barna blir delt inn i grupper og greier. Læreren til eldste ville ikke gi ekstra arbeide til henne fordi hun ikke hadde kapasitet til å rette.
Gjest amandine Skrevet 9. januar 2011 #14 Skrevet 9. januar 2011 Ja, det kan du si. Men er jo litt vanskelig, også. For Vakkerungen min er det viktig å holde seg på toppen(bedre hadde blitt krise om hun skulle blitt flyttet!), for jeg innbiller meg jo at det ikke er like kult på nederste trinn, i gruppe med de som ikke er så gode... Av alle merkelige ting har jeg som ikke eier konkurranseinstinkt for fem flate øre fått unger som konkurrerer med seg selv (og andre) hele tiden.
Anne-B. Skrevet 9. januar 2011 #15 Skrevet 9. januar 2011 Jeg forstår Vakkerungen særdeles godt, for det hadde jeg og. Jeg seilte gjennom barne- og ungdomsskolen, og fikk kjempesjokk da jeg faktisk måtte gjøre noe på vgs, så da ble det brått slutt mellom meg og matematikken, dessverre. Godt å høre at hun har utfordringer, sånn at hun slipper å gå rundt og føle seg som en idiot når hun egentlig er veldig smart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå