Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #1 Skrevet 6. januar 2011 Har i ca 2 uker hatt litt blod i avføringen. Friskt blod vel og merke. Er det noen som har opplevd dette selv? Har ikke vondt, og kjennes ikke ut som det er en rift eller noe. Kan dette være hemoroider? Setter stor pris på om noen kan svare meg på dette da jeg har legeskrekk og helst vil at dette skal gå over av seg selv uten å måtte oppsøke lege.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #2 Skrevet 6. januar 2011 Jeg har fra tid til annen oppdaget litt friskt blod på dopapiret, og det har vært hemoroider. Men da har jeg hatt litt smerter under (hard) avføring, og det har kun vart en dag eller to. Du bør bite i deg legeskrekken din og oppsøke fastlegen, for dette må du få sjekket opp i! Ikke gå for lenge med slikt uten å vite hva det er!! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #3 Skrevet 6. januar 2011 Blod i avføring er ikkje normalt det er Farligt. Hadde det ein gang og ringte legen og fikk besjed kom med ein gang. Du bør nok kontakte legen for det er masse som spiller inn. Men håper for din del att det barre er hermorider.
☆:*´¨`**´¨`*:☆ Skrevet 6. januar 2011 #4 Skrevet 6. januar 2011 Det kan være mye, men man skal alltid kontakte lege når det kommer blod ut fra steder det normalt ikke skal komme blod Ta en telefon til legen, om du ikke har hemoroider, så vil de sikkert sjekke det, men du kan ha innvendige hemoroider som du ikke merker noe til selv.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #5 Skrevet 6. januar 2011 Tusen takk for svar! Hadde jo selvfølgelig håpet på andre svar enn å måtte gå til legen, men men. Nå er iallefall legetime bestillt neste uke. :-) HI
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #6 Skrevet 6. januar 2011 Bra at du har bestilt time! Vet om noen som har så lege/tannlege-skrekk at de ikke bestiller time samme hva... Lykke til, og som sagt; Flott at du tok tak i det! Anno 12:57
Lille-Pernille Skrevet 6. januar 2011 #7 Skrevet 6. januar 2011 Hei du. Bra at du har bestilt legetime. Det er nok ikke som en lengere oppe skriver at blod i avføringen er farlig. Ingen automatikk i det. Det kan selvsagt være farlig, men de fleste av oss vil en gang eller flere oppleve små rifter i endetatmen som kan gi litt blødning ved avføring! Har limt inn et svar til deg på problemstillingen; Frisk blod etter avføring, ofte på papiret er noe de fleste sporadisk kan oppleve. Det er for eksempel vanlig ved hard avføring. Grunnen er som regel en indre eller en ytre hemoroide, en oppsrekkning i anus eller irritasjon lenger inne. Skjer dette en gang, og du ellers er frisk og rask, så er nok dette et ufarlig fenomen. For å være sikker synes jeg ofte det er greit med en rectoscopi, da det er 3000+ tilfeller av tykktarms- og endetarmskreft i Norge i året. Blod i avføringen kan være et symptom. Rectoscopi er en undersøkelse hvor legen med hjelp av et lite rør og en lyskilde lyser opp i endetarmen for å påvise blødningskilden. Det er ikke smertefullt og bluferdigheten legger man fra seg på venterommet. Og husk at når enden er god er allting godt. Med vennlig hilsen Jørgen Skavlan Spesialist i allmennmedisin
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #8 Skrevet 6. januar 2011 Tusen takk for utfyllende svar, Lille-Pernille! :-D HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå