Gå til innhold

Vernepleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det er godt yrke?

Jeg må muligens omskoleres pga fysiske utfordringer (syntes alltid det er litt flaut å skrive hva det er: Fibromyalgi).

Tidligere har jeg jobbet i barnehage og på sykehjem, trives utrolig godt i begge jobber men fordi de er så fysisk krevende så kan jeg rett og slett ikke jobbe der lenger.

Da tenker jeg at vernepleier må være noe for meg, fortsatt i omsorgsyrker men uten den tunge fysiske biten men at man heller ikke sitter på rumpa hele dagen (kan ikke sitte lenge av gangen pga vond rygg).

tar jeg helt feil her?

Har nylig "oppdaget" vernepleier utdannelsen så det ermulig at jeg har missforstått når jeg sier at den fysiske delen ikke er like tung som feks sykepleier

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke vernepleier selv, men kjenner allikevel godt til yrket gjennom mannen min.Han trives veldig godt i sin jobb (psykiatri).

Hvor fysisk tung jobben er, er jo avhengig av hvor du jobber. De aller fleste stillingene er i boliger for psykisk- og fysisk utviklingshemmede. Noen av disse brukerne krever tungt stell. Men det er jo mange som ikke krever stell i det hele tatt, bare veiledning og tilrettelegging. Kjenner vernepleiere som har jobbet i fengsel (med forvaringsdømte), i psykiatrien,i veiledningsstillinger, i barnehager og i skolen. Så mulighetene er mange.

De fleste stillingene er turnusstillinger, med både kveldsvakter og helgevakter (gjerne hver tredje helg).

Lønna er ganske lav.

Skrevet

En tjener vel det samme som sykepleier, førskolelærer e.l. En vernepleier kan jobbe mange forskjellige steder som Lykke sier; Barnehage, skole, NAV, i psykiatrien, på bolig for barn/ungdom eller voksne med psyk utviklingshemning e.l, i eldreomsrogen, med gravide rusmisbruker osv osv. Det vil være et stort spenn i hvor tung jobben er fysisk. På noen skoler kan det være en ikke trenger noe løft/fysisk i det hele tatt. I og med at det er så mange muligheter vil det nå være god sjangs å få en jobb på dagtid også=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...