Gå til innhold

uahhh! gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

deesperat etter noen råd her inne.

eg trur eg er gravid. skal sef få sjekket det, men mine desperate tanker går på økonomi..er i perm med jentepå ca 7 mnd. har jobb som avtalen går ut i mai. har jo opparbeidet meg full ferie for i år( fra i fjor) altså 5 uker, pluss vel ei uke som er til gode fra i fjor.

men koss blir det då med penger utover. må eg jobbe nå hvis eg har termin med neste mann i september, eller blir eg dekket av denne permisjonen å ferie å sånn?

noen som kan svare meg på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha jobbet/hat lønnet permisjon de siste 6 av 10 mnd. før neste permisjon starter.

Skrevet

Det blir vel ca2-3mnd uten lønn og da vil du få betalt. Akkurat hvordan de regner ut hvor mye penger du får når du ikke er i jobb når du går ut i permisjon vet jeg ikke, men det kan det kanskje hende de kan svare på hos nav, for jeg tror ikke utregningen på nett fungerer i sånne tilfeller.

Husk at du har mulighet for å gå ut i permisjon allerede 3mnd før termin hvis det vil gjøre at du får mer utbetalt. Det jeg tenker på at det er bedre å begynne permisjon 2mnd før termin og få betalt tilsvarende denne permisjonen da og heller ha 2mnd ulønnet permisjon til slutt enn å gå 2mnd uten lønn nå for så å få lengre permisjon betalt, men mindre fordi du ikke hadde jobb når du gikk ut i permisjon. Jeg er som sagt ikke helt sikker på hvordan nav regner ut permisjon når man ikke er i jobb når den starter, men sjekk med dem.

Skrevet

Ja, altså- hun over har rett. Dvs- om du har termin f.eks. 1. september, så går jo du ut i permisjon tre uker før termin- dvs- ca en uke uti august. Den dagen du går ut i permisjon må du ha jobbet (og her teller mammapermen du nå har som "jobb") i 6 av de siste 10 mnd. Dvs. at hvis tiden fra jobbavtalen går ut og /eller mammapermen din går ut og til neste permisjon starter er 4 mnd eller mere, så taper du retten på foreldrepenger (får vel et engangbeløp utbetalt istedet.)

Foreldrepengene dine for neste barn vil vel bli regnet ut fra din lønn siste året. Slik sett vil jeg tro det lønner seg for deg å jobbe etpar mnd. eller tre før jobbavtalen din går ut ja, og heller ta resten av foreldrepermisjonen til første barn når jobbavtalen er gått ut:) Ellers risikerer du å gå arbeidsledig fra mai til permisjon for barn nr. to kommer- du vil ikke tape retten på foreldrepenger så lenge denne perioden ikke er 4 mnd eller mere, men du vil antakeligvis få mindre utbetalt under neste permisjon fordi din lønn antakelig vil gå ned.

Skrevet

tusen takk for svar alle sammen. må prøve å få meg en jobb da for bare noen mdnr.hmm. ikke så lett.men oppklarende.

Skrevet

Hvis du blir sykemeldt noen dager før du slutter i jobben din. Så teller sykemeldingen som jobb (tror jeg).

Mener ikke at du skal s.m deg hvis du er frisk, men er du som meg med veldig dårlig form så blir man fort sykemeldt ut i svangerskapet!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...