Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #1 Skrevet 6. januar 2011 Det kan nemlig virke slik i debatter... Argumenter som at han ikke får like god kontakt med barnet som med mor går igjen. Samtidig skrives det at fars permisjon er viktig for mors rolle i arbeidslivet, spesielt når det gjelder at mor ikke skal bli lønnstaper. Men er det virkelig slik at han er en dårlig far om han ikke blir hjemme?
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #2 Skrevet 6. januar 2011 Nei. Far her i huset kunne rett og slett ikke ta permisjon - likevel har han kjempegod kontakt med barnet vårt. De har fine morgenstunder sammen der de hører på radio og danser mens de spiser frokost, er sammmen om natten når barnet våkner - får trøst og nærhet fra far og ettermiddag / kveld når tiden går mye på lek og moro. Når jeg ser de sammen så ser jeg at barnet føler seg hundre prosent trygg på pappan sin. Han er en veldig god far som bidrar like mye som meg for at dette skal fungere - han gjør like mye husarbeid, skifter minst like mange bleier og er sammen med barnet så mye han kan osv. Det gjelder bare å få far til å bidra når han kommer hjem
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #3 Skrevet 6. januar 2011 Nei, han blir ikke automatisk dårlig far av det nei Er sikker på at det finens like mange gode og dårlige fedre i den gruppen som kan/vil ta permisjon som i den gruppen som ikke kan/vil. Akuratt som det er med mødre
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #4 Skrevet 6. januar 2011 Nei om han er en dårlig far avgjøres ikke av hvorvidt han tar permisjon eller ikke. Jeg vil allikevel si at det er dårlig planlegging dersom far ikke klarer å ta ut sine 10 uker.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #5 Skrevet 6. januar 2011 Nei, man kan ikke si at en mann er en dårlig far om han ikke tar ut permisjon. Det kan være mange grunner for det. Men jeg må si jeg synes det er rart at så mange ikke "kan" ta ut permisjon. De aller fleste kan nemlig det med litt planlegging. Jeg er av den mening at far og barn har veldig godt av den tiden alene, og at mor kommer seg ut i arbeidslivet, også for likestillingen både hjemme og i arbeidslivet er det viktig. Jeg er for tredeling av foreldrepermisjon
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #6 Skrevet 6. januar 2011 Man er ikke en dårlig far automatisk om man ikke tar ut permisjon, det er helt sikkert. Men det som finnes av dårlige fedre finnes nok stort sett i gruppen av menn som ikke tar ut perm. Alle gode fedre som kan, tar ut perm. Mange gode fedre kan ikke ta perm og stort sett alle dårlige fedre driter i å ta perm, vil jeg tro..
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #7 Skrevet 6. januar 2011 Det går ikke an å kategorisere mennesker som "dårlige" ut i fra en enkelt handling eller ett enkelt valg, mener jeg. Når det er sagt, så har denne debatten to sider: Det ene er hensynet til den enkelte familie, og den andre er hensynet til samfunnet. I et samfunnsperspektiv er det veldig viktig at fedre også tar permisjon med småbarn, at fedre også tar sykt-barn-dager og slikt. Ellers vil arbeidsgivere bruke det mot å ansette kvinner: Hun kommer til å bli borte når hun får barn, først permisjon og så utallige sykt-barn-dager. Og da velger de menn, så slipper de problematikken. (Ja, dette er forenklet, men det viktig å ta inn over seg.) Når det er sagt har jeg stor forståelse for at kvinner ofte velger å ta mesteparten av permisjonen. Jeg hadde selv grusomt tunge svangerskap, og jeg hadde ikke vært i form til å gå på jobb igjen etter seks uker noen gang. (Seks uker er brukt som eksempel fordi det er mors lovfestede permisjon etter fødselen.)
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #8 Skrevet 6. januar 2011 Nei, langt i fra han er ingen dårlig far, og han kan få absolutt like god kontakt med barnet. Kanskje kan man heller si at fedre som MÅ ha permisjon for å få kontakt med barnet er dårligere fedre? Min mann hadde ikke permisjon, hadde ikke rett til det, men han tok virkelig sin del av spebarnstiden for det. Det er ikke alle som har anledning til å ta permisjon. Likevel mener også jeg at fedrepermisjonen er en bra ting, og jeg tredeling er en nødvendighet for å få flere fedre og flere arbeidsgivere til å skjønne at far også er en viktig del av barnets liv og kanskje også er det nødvendig for at en del mødre skal slippe litt taket og så.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå