Gå til innhold

Trenger noen tips til å.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

forbruk og sparing.Vil så gjerne ha bil,men siden jeg er et økonomisk rotehode vet jeg ikke om jeg klarer det ...

Er alene med 2 barn 3 & 12 år.

Jeg har 27000 mnd.Føler at jeg alltid kommer i bakleksa med regningene,å lurer på hva jeg gjør feil.

betaler 9000 i lån og husleie

har ikke helt oversikten på strøm,men det går en del hver mnd.

Hvor mye skal jeg kunne spare hver mnd?

Hvor mye må jeg regne med å bruke på mat

Trenger sånn ca sum om noen kan hjelpe meg utifra de få opplysningene.Eller gjerne fortelle utifra sin egen inntekt,sparing og forbruk ;0)

På forhånd takk !

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk www.sifo.no. Der finner du summer til hva din husholdning "skal" bruke i måneden på mat, fritid osv. Tror det er minimumssummer, men kan jo gi deg en viss pekepinn.

Ellers ville jeg tatt vare på kvitteringer i et par måneder for å se hvor mye du bruker på mat, og hva du handler som du kan kutte ned på. Ellers handle kun et par ganger i uken.

Skrevet

Tusen takk for svar ;0)

Skrevet

Du må sette opp ett budsjett...

F.eks

Husleie : 9000,-

B.hage / sfo : 3000

Strøm : 1000,-

Forsikringer : 1000

Tlf/internett : 500

osv...

Da ser du hvor mye du har i regninger, og hva du bør sette på regningskonto. Greit å sette av litt ekstra.. Om du har regninger for 10 000, så setter du av 11 000..

Jeg setter av 16 000,- til div regninger hver måned (har egen regningskonto). Ikke hver måned det går 16 000, men setter inn det alikevel.

Da har jeg igjen ca 5000,- til mat, klær og bensin.

Skrevet

Sett opp budsjett og legg inn _alle_ faste utgifter, pluss litt ekstra til uforutsette utgifter. Sjekk sifo.no, som noen har tipset deg om.

Opprett en sparekonto og sett inn et fast beløp der hver mnd, det trenger ikke være veldig mye men gjør det! Da får du en buffer i tilfelle vaskemaskina ryker eller du må ha en dyr tannlegetime.

I forhold til mat: Velg en fast da i uka da du handler. Sett opp en meny for uka, lag handleliste ut fra dette og hva du ellers bruker. Hold deg til lista når du handler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...