Gå til innhold

Hvor mye kan en forvente av en 5-åring??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter som er 5 1/2 år. Hun er veldig utadvent og til tider spinn vill. Hun er hos faren sin annen hver uke og jeg føler jeg står litt fast i oppdragelsen.

Egentlig er hun en blid og sjarmerende jente, men jeg føler jeg må styre henne med "jernhånd" for at hun skal oppføre seg fint, dermed blir det mye kjefting fra min side. Dette har jeg dårlig samvittighet for hver dag, samtidig klarer jeg ikke la være når hun ikke hører etter. Det er ikke alvorlige ting det er snakk om, men jeg vil at hun skal høre etter med en gang jeg ber henne om noe.

Som i dag når vi sto opp, hun skal tulle så mye hele tiden, og det tar laaang tid å kle på seg, vaske hendene etter dobesøk, spise maten sin...

Jeg lurer egentlig på om jeg har litt for store krav til henne, eller om jeg ikke kan forvente at hun skal være så "lydig" som jeg vil???

Vil jo gi henne god oppdragelse, slik at hun ikke blir en forvent unge som ikke hører etter på skolen og ute blant andre....

Gode råd og innspill mottas med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat det med å tulle kjenner jeg veldig igjen fra min egen sønn på 5 år. Tror det ligger veeeeldig til alderen + at dem er barn.

Alle vil vi at ungene skal oppføre seg og høre etter med en gang. Om det er noen trøst så oppfører dem seg som regel mye bedre borte enn hjemme.

Du sier at du fløler du står litt fast i oppdragelsen fordi hun bor annen hver uke hos faren sin. Jeg skjønner veeeeldig godt hva du mener. Min eldste bodde i 10 år annen hver uke hos faren. Jeg syntes det var veldig vanskelig å oppdra gutten fordi det var helt andre krav til han hos faren. Når han begynte på skolen syntes jeg det bel ekstra vanskelig med dette med lekser. Jeg følte at han hadde oppfølging med leksene kun annen hver uke når han var hos meg. Nå i vår valgte sønnen min å flytte til meg permanent. Han spurte meg til og med hvorfor han hadde bodde 50/50 og hvem det var som hadde den teite ideen. Nå turte han og si hva han mente. Hadde jeg vist dette før så hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse for å få han på heltid. Han syntes ikke det fungerte med den boformen. Følte ikke han hørte til noe sted og syntes det var veldig vanskelig med regler og sånn selv om faren og jeg samarbeidet så godt vi kunne.

Skrevet

Har en sønn som fyller snart 5 år. Vi kjører mye tog, og jeg synes det er forferdelig å ha han med på tog. Skikkelig umulig. Eneste som hjelper, er å ta han rolig, lenge før vi skal på toget og si at i dag må han høre på meg, at det er viktig. Og at mamma blir veldig glad.

Å gjøre dette hjelper i alle slags situasjoner, men det må gjøres på forhånd, sånn at han vet hva som skjer.

Skrevet

Takk for innspill :)

Ja, det er en stor utfordring at hun er hos faren annen hver uke med helt andre regler enn her. Der tror jeg det meste er lek, han er ikke så veldig voksen av seg :)

Og det med å snakke om ting på forhånd fungerer veldig bra, hvis jeg bare husker det, og det er jo ikke så lett å snakke om absolutt alt på forhånd heller... Men en ting jeg absolutt bør gjøre oftere :)

Men mener dere at man skal forvente at en 5-åring hører etter med en gang hun/han blir snakket til? Jeg er så usikker, føler jo på en måte at jeg prøver å dressere henne som en hund! Samvittigheten tar meg på kveldene når jeg synes jeg har vært alt for streng med henne... sukk...

Skrevet

Vet hvordan du har det:)

Her har vi to jenter som nettop har blitt 7 og 8 år, og nei- ingen av de hører med en gang heller om det er noen trøst;)

Barn er barn og i denne alderen er de gjerne litt vimsete og de skjønner nok ikke viktigheten i å gjøre alt vi sier akkurat når vi sier det...

Jeg er en streng mamma som mener at barna skal høre etter når de blir fortalt ting, men ser jo også at barn og voksne tenker veldig ulikt:)

Det å forbrede barn på hva som skal sje er absolutt veldig lurt. Samtidig så mener jeg at en jente på 5 år skal kunne "tåle" at ikke alt er satt opp på forhånd egentlig.

Det er veldig vanlig at barn siste året i barnehage og første året på skolen har en slags pre-puppertet der de tester litt ekstra grenser og prøver å finne sin egen identitet så du må nok være tålmodig:)

Ang. det at hun bor 50-50 hos deg og faren så ville jeg snakket med faren og forklart hvordan dere hadde det hjemme om dagen.

Kanskje han også opplever det samme?

Uansett så burde der kunne bli enige om at dere ikke nødvendigvis har de samme "reglene" (det tåler barn og de hvet hva de får lov til hos hvem) men at dere kunne hatt de samme konsekvensene om hun ikke hører..

Da ser hun nok ganske fort at dere faktisk er litt samkjørte og at det lønner seg å høre på både deg og pappaen:)

Ellers er det bare å telle til 10 og velge sine krangler med barn i denne alderen:)

Skrevet

Dette forventer jeg av min gutt på 5,5år.

Om morgenen: Kle seg selv, gå på do selv + vaske hender, re opp sengen og ta opp gardinene. Jeg smører frokost, men han rydder tallerken og glasset sitt etterpå. Alt dette må jeg "mase litt" på. Vi har regelen at jeg spør 2ganger. Om man ikke hører etter må man på rommet for å tenke litt. Jeg hjelper til med å gre håret og "overvåker" tanpuss.

Dagtid: Har to gutter på 3,5år og 5,5år og jeg forventer at dem leker fint med hverandre. Det er ikke lov å løpe inne (må gjentas flere ganger).

Gutten min vil ikke ha meg med i leken. Han er mye ute med venner i helgen og er i bhg i ukedagene.

Ettermiddag: Han må sitte fint ved middagsbordet. Og han må sitte til broren også er ferdig med å spise. Han må si nei-takk og ja-takk.

Han må takke for maten, og rydder tallerken.

Han går på fotball og jeg forventer at han hører på treneren. Han har en tendens til å tulle mye - noe treneren ikke godtar.

Kvelden: Alle leker må ryddes inn på rommet før barnetv. Ved bad og dusj hjelper jeg til, men han liker å sette vann på selv og velge hvilken truse han skal ha på osv. Han vasker håret og kroppen selv.

Han pusser tenner selv. Han må legge seg kl 19.30.

Ellers forventer jeg at han behandler alle godt og er høflig.

Gutten min er glad og sosial. Vi ler mye i løpet av en dag og både koser oss og tuller og tøyser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...