Gjest Skrevet 5. januar 2011 #2 Skrevet 5. januar 2011 Jeg bruker såpa fra Nøstebarn, men hadde ikke turt det hvis jeg ikke visste at ullprogrammet var veeeeldig skånsomt
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #3 Skrevet 5. januar 2011 Ull fra Nøstebarn skal i utgangspunktet vaskes for hånd. I maskin må du bruke en såpe beregnet for ubehandlet ull (altså ikke Milo), Nøstebarn selger en sånn. Jeg ville teste om min maskin var skånsom nok for plaggenen derfra og "ofret" et plagg. Det gikk fint, men det kommer helt an på maskinen. 30 grader er uansett maks!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #4 Skrevet 5. januar 2011 Takk for svar Må jeg kjøpe nøstebarn sin, eller finnes det andre sånne lanolin-såper? Og jeg har håndvask-program på maskinen min, kan jeg bruke det istedetfor ull-program? Har ikke peiling nei HI
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #5 Skrevet 5. januar 2011 Jeg har vasket på ullprogram 30 grader med Milo og det har gått helt fint. Jeg var imidlertid uheldig en gang og fikk ved en feil med et nøstebarnplagg i en 40 graders vask, det gikk IKKE bra (Janus f.eks tåler jo 40 grader)
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #6 Skrevet 5. januar 2011 Bånsull har også lanolinsåpe. Bruk ullprogrammet, 30 gr.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #7 Skrevet 5. januar 2011 Du "ødelegger" den positive egenskapen med ubehandlet ull hvis du vasker med milo eller annet ullvask fra butikken, men ullet er fortsatt varmt og godt og du ødelegger ikke ullet, bare reduserer den issolerende effekten og den "selvrensende" effekten. Jeg vasker all ull med nøstebarn sitt vaskemiddel, det er billig og godt. Kjøper alltid den største flasken og den holder leeenge for du trenger ikke mye pr vask.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #8 Skrevet 5. januar 2011 Hvis du har håndvask.program, går det bra. Ikke bruk ullvask, det er nok ikke beregnet på ubehandlet ull. Bruk også vaskemiddel for ubehandlet ull fra feks nøstebarn, sonett el.l. Helsekost har ofte dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå