Gjest Kira ønsker seg en til ♥ Skrevet 5. januar 2011 #1 Skrevet 5. januar 2011 Den lille er straks 16 mnd, og ser at hun foretrekker å bruke venstrehånden blant annet når hun spiser. Hun bruker høyrehånden også, men føler at venstrehånden blir mest brukt. Ikke det at det spiller noen rolle om hun er venstre-eller høyrehendt, men har lest at det er arvelig og genetisk bestemt. Og stusser litt da ingen i vår familie er det. Lurer på om deres barn gjorde slik da de var små, uten at de var keivhendte/venstrehendte?
mamman til to gutter Skrevet 5. januar 2011 #2 Skrevet 5. januar 2011 Sønnen min har brukt begge hendene like mye og det var umulig å se om han egentlig foretrakk å bruke en av dem. Nå er han 3,5år og har begynt å bruke høyre hånd mer enn venstre, men han kan fortsatt av og til holde gaffelen i venstre hånd når han spiser. Ikke helt svaret på det du spurte om, men hvilken hånd han foretrekker har hvertfall endret seg fra begge til høyre:-)
Fjerteberte Skrevet 5. januar 2011 #3 Skrevet 5. januar 2011 Vi lurte også på om pjokken her i huset var venstrehendt ( min mor var opprinnelig det, nevøen min er det, broren og datteren til sambo er det- så mye venstrehendte rundt oss!), han brukte venstre til nesten alt! Nå er han 5 1/2 og skriver og tegner med høyre.
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 5. januar 2011 #4 Skrevet 5. januar 2011 Jeg mener det ikke er "arvelig"..
elskerlivet Skrevet 5. januar 2011 #5 Skrevet 5. januar 2011 min brukte nesten bare ventste helt fram til han var 5, til å spise, tegne, holde kopppen sin osv, jeg var bombesikker på at han var venstrehendt, men neida, nå er det høyre så det suser, og har gjort det fra dag en på skolen...
Gjest Kira ønsker seg en til ♥ Skrevet 5. januar 2011 #6 Skrevet 5. januar 2011 Takk for svar alle sammen! Da får vi bare vente i spenning for å se hva hun foretrekker når hun blir eldre;)
*smula* Skrevet 6. januar 2011 #7 Skrevet 6. januar 2011 Jeg har vært overbevist om at min sønn er venstrehendt fra han var ganske liten. Han er nå 3,5år og har bedre kontroll på venstre enn høyre, men bruker begge to. Både hans far og morfar er venstrehendte. Interessant å lese at andre har byttet når de har blitt eldre. Spennende å se på utviklingen videre.
Hufsla Skrevet 6. januar 2011 #8 Skrevet 6. januar 2011 min sønn så også ut til å være det. Men når vi endelig hadde konkludert med at han var det, så brukte han andre hånden. Når vi da hadde konkludert med at han var høyrehendt likevel, var han tilbake på venstre. Etter litt nøyere studering viste det seg at han brukte begge, dvs han tegna f.eks et menneske. Brukte sin høyre hånd på det som ble tegna på høyre siden av arket, og venstre hånd på det som ble tegna på venstre side. Før han begynte på skolen ble det trent litt på diverse ting, bl.a. pennegrep, og at han skulle finne ut av hvilken hånd som var best for han. Nå bruker han høyre hånd når han skriver og tegner.
Gjest Skrevet 6. januar 2011 #9 Skrevet 6. januar 2011 Min eldste (6 år) er venstrehendt og det har vært tydelig fra før han var 1 år. Min bror er også venstrehendt. Yngstemann er høyrehendt, men brukte begge frem til ca 1,5 år.
Stellaborealis Skrevet 6. januar 2011 #10 Skrevet 6. januar 2011 Eldste på snart 4 er venstrehendt og det så vi tidlig, på samme måten som deg. Hun byttet i begynnelsen men ble til slutt helt konsekvent med å bruke kun venstre til å skrive, tegne, spise osv.. Vi ser de samme tendenensene på snart 2-åringen og. Det er forsket mye på dette med om det er arvelig, men forskere har visstnok konkludert med at det er arvelig betinget. Selvsagt vil det alltid finnes unntak! Min mann er venstrehendt og flere i hans familie er det. Samme med flere av mine søskenbarn, bestemor, oldemor osv... De sier jo at venstrehendte er mer kreative så det er jo en bonus;) hehe...
Cornelianelia Skrevet 6. januar 2011 #11 Skrevet 6. januar 2011 Jeg er ganske sikker på at min fireåring er venstrehendt. Hun bruker så godt som alltid venstre hånd til å spise med og til å tegne med. Ser at hun ikke klarer å holde tegnesakene skikkelig i høyrehånd, det blir helt feil - akkurat som om jeg skulle tegne med venstre. Vi har ikke rettet på henne på noen måte, men enkelte ganger spurt om hun liker best å bruke den hånda, og da svarer hun bare at det gjør hun. Men det spiller da ingen rolle om hun skulle være venstrehendt.
☠Diamanda Galas☠ Skrevet 6. januar 2011 #12 Skrevet 6. januar 2011 jenta mi på 5 har alltid brukt høyre...jeg fulgte nok automatisk med på det fordi jeg selv er venstrehendt, og la aldri merke til at venstre ble brukt da hun var mindre... lillebror på 16 mnd grep alltid etter leker med venstre når han var baby.han spiser og tegner med venstre, men han kaster alltid ball med høyre...så tiden får vel vise hva det blir til. min pappa,og mormor er venstrehendte, og svigerfar er "tvehendt", dvs han skjærer brød med venstre, men spiser med høyre.han skyter hardest med høyrearm i tennis, men er mer treffsikker med venstre osv... både min pappa og mormor ble tvunget til å bruke høyre som barn, og pappa skriver som en kråke med høyre...min farmor prøvde hardt å få meg til å bruke "riktig" hånd da jeg var liten, men foreldrene mine satte heldigvis en stoper for det:-) viktig for dere med venstrehendte barn; kjøp riktig saks...er klin umulig å bruke saks for høyrehendte!
lille sprelle Skrevet 6. januar 2011 #13 Skrevet 6. januar 2011 Det sies at man ikke kan se det før ca 5 års alder, men for noen er det lett å se. Jeg anbefaler at dere passer på at hun bruker begge hendene mest mulig. Er venstrehendt selv, og det er av og til en fordel og ikke noe problem, men det er aboslutt enklest å være høyrehendt i et høyrehendt samfunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå