Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #1 Skrevet 5. januar 2011 Mannen er sykemeldt og jeg er i permisjon. Han har ikke jobb å gå til enda(ikke kan han heller pga skaden), og jeg lurer på hvor lenge man kan gå sykemeldt før man må over på trygd?Noen som kan dette? Jeg er så redd for å miste hjemmet vårt, vi har 3 barn, minste på bare noen mnd...vil ikke at de skal miste sitt trygge og gode hjem:(
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #2 Skrevet 5. januar 2011 Huff, høres ikke greit ut:( Man kan være sykemeldt inntil ett år tror jeg. Ønsker virkelig at alt ordner seg for dere. Ikke noe greit når noe slikt skjer. Gode klemmer. Er sikkert mange som kan dette mere enn meg.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #3 Skrevet 5. januar 2011 hmmmm.. jeg tenker helt omvendt - jeg har et hus som er verdt sikkert 4 ganger mer enn jeg har i lån på det. Går ting skeis, så har jeg huset som penger og sikkerhet, er min tanke. Husk at hjemmet er der familien er, ikke bygningen en oppholder seg i Og jeg er aleneforsørger og har vært det i mange år, så det er IKKE noen fremmed tanke i måneder med mange utgifter og begrenset inntekt.....
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #4 Skrevet 5. januar 2011 han kan vel være sm i ett år (52 uker). Så må han gå over på arbeidsavklaringspenger. Da reduseres inntekten til 64%. Man kan være sm 52 uker over en 3 års periode. Må jobbe 26 uker (6mnd) for å opparbeide ny kvote. (begynner på nytt etter 26 sammenhengende uker i jobb). Men kan ta egenmeldinger i disse 26 ukene. Er Pengende fra NAV som har betydning. Slik har jeg forstått reglene ihvertfall.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #5 Skrevet 5. januar 2011 Man kan motta sykepenger i opp til ett år uavhengig sykeprosent.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #6 Skrevet 5. januar 2011 tusen takk for forståelsen:) Nei er ikke så greit, vet ikke om han klarer begynne i jobb igjen innen dette året(en vanskelig skade) og da synker altså inntekten ganske mye som jeg forstår:( Men jeg synes det er ganske leit at om man blir skadet og ikke kan begynne å jobbe igjen innen det året, at man da går ned så mye i inntekt at man risikerer å miste hjemmet:( Jeg holder på å legge ut ting etter barna(som ikke brukes mere) til salgs og vi kjøper bare akkurat det vi trenger for tiden:( Mannen min hadde en kjempegod inntekt, men nå ser det bare sort ut:(
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #7 Skrevet 5. januar 2011 12 mnd kan han gå sykemeldt. etter det må han over på aap som er 60% av det han får nå!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #8 Skrevet 5. januar 2011 Jeg kan en del om sånne ting. Det er skjeldent huslånet som velter lasset det er forbruk og annen gjeld. Han kan være sykemeldt i et år, så går han over på lavere stønader i en kortere eller lengre periode, alt etter hvor god eller dårlig helsen hans er. Har han en yrkesskade? Da blir ytelsene større, og arbeidsgiver skulle og ha hatt forsikring på han utenom. Er han dekket av en privat forsikring? Planen på sikt bør være helse og så inntektsgivende arbeid. Mulig dere ikke trenger se på det som verdens undergang om han må over på redusert inntekt nå når barna er små, da er han jo hejmme og avlaster der med inntekt, han kan muligens øke opp til 50% stilling. Var han i en IA bedrift skal de holde stillingen åpen til han i 2 år, etter endt sykemelding, og de bør tolerere en blanding av aap og lønn etter hvor stor stillingsprosent han går tilbake til. Studielån får betalingsutsettelse og rentefritak for den som motar aap og for den som ikke mottar aap om hustandsinntekten er lav. Blir han varig ufør av denne skaden skal hans studielån slettes. Begynner dere å få problemer med lave inntekter og dårlige utgifter må du ta større del, og jobbe alt du kan. Og dere må lage til en langsiktig plan for hvordan sette tæring etter næring. Dere må prioritere huslån, kommunale avgifter og renovasjon, da desse har førsteprioritet pant i boligen og er de mest farlige kreditorer. Det går an å få rentebetjening av lånet, uten å betale avdrag. Om banken ikke har gidd alt for høyt boliglpn skulle dere kunne greie å betjene meste av dette med 2 inntekter. Fordi om det ikke er det høyeste. Særlig med 3 barn. Ikke vær redd, det skal MYE til for å miste huset! Snakk med banken, sett opp plan over økonomien, så er det nok ikke så ille, en kortsiktig plan og en langsiktig plan. Det finnes også fine ordninger for omskolering etter skader og sykdom.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #9 Skrevet 5. januar 2011 21: 55 :Tusen takk for svar Er ikke yrkesskade...:S Eneste jeg ser for meg nå er at jeg begynner å jobbe igjen og han er hjemme med minsten. Blir iallefall noen kroner mere. Vi har heldigvis ikke studielån å betale på, men akk så mye annet:( Tror vi må snakke med banken snart...selge bilen gir oss ikke så mye heller har enda 150.000 igjen å betale på den og får max 220.000 for den...og vi er ganske avhengig av bil(bor ikke i by) jeg måtte hatt en rik onkel i Amerika;)
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #10 Skrevet 5. januar 2011 som andre her sier, det skal virkelig mye til for å miste huset...tror du kan slappe av, men snakk med banken du:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå