Gå til innhold

Til lege dersom 3-åringen har feber i tillegg til hoste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 3 åring som ofte har hoste.

Har uttallige besøk til lege/legevakt når det har vært som værst. Hun hoster til hun kaster opp, tungt for å puste og får altfor lite søvn etter ei stund.

Samme prosedyre hver gang, dvs akkuttmedisin der og da for å få ned hovenhet i luftveiene samt Ventoline eller Effedrin.

Denne gangen har jeg ikke rushet avgårde, da jeg har medisinene.-

hun har derimot konstant en grad i feber. Vet at det ikke er mye, men bør det ringe en alarmklokkepå at noe kan utvikle seg? Lungebet, el annet?

Hva hadde dere gjort?

Avventet det hele som en forkjølelse eller oppsøkt lege?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ingen tvil om ringt lege. Jeg har ei nå 17 mnd, som hoster nesten til hun kaster opp, men jeg får bare beskjed om, at det er slik som går nå. Ingen kur. Jeg tenker også lungebetennelse, men hvor lenge jeg skal egentlig vente?? Går på tredje uken nå. Sånn hoste har jeg aldri oppleved før.

Skrevet

Nå for tida går influensaen i Norge, så stor sannsynlighet for at hun har det. Derfor ingen grunn til å oppsøke lege i kveld hvis du har kontroll på feberen og pusten hennes vha medisinene du nevner.

Ta heller kontakt med fastlegen i morra.

Skrevet

Til 19:47:

Jo mer langvarig en hostetilstand er, jo større sannsynlighet er det for at det er virus i luftveiene - gjerne flere virus etter hverandre. Typisk for vinteren.

Ved lungebetennelse vil almentilstanden og feberen ikke svinge veldig, men bli verre og verre for hver dag som går, gjerne med en rask utvikling som gjør barnet svært sykt.

Noe annet er falsk krupp. Da sliter barnet med pusten etter leggetid og får en bjeffende hoste og hvesende pust. Da må det opp og bort til vinduet for å puste inn kald luft. Etter ca 30 min i vinduet, avtar som oftest pusteproblemene og hosten. Hvis ikke, er det bra å kontakte legevakt.

Det er slitsomt for foreldrene når småbarn er syke, men hoste er ikke farlig for helsa til barnet.

Skrevet

Dette er det mest slitsomme jeg har vært bort i, jeg med 17 mnd. Hun ligger med åpent vindu hver kveld, så frisk luft får hun. Hun kan hoste lenge før hun sovner, og seff kan våkne flere ganger beg. av hosten. Uregelmessig søvn, og en sliten mamma + baby.

Skrevet

Ja, det er helt forferdelig... Da jenta vår begynte i barnehagen, hostet hun konstant i 2 mnd den høsten. Nå er hun 2,5 år og kan fortsatt hoste på tull for å få oss til å komme inn på rommet, he he..

Små barn har immunforsvar som lett blir oppbrukt, så de har vanskeligere for å bli helt friske enn større barn og voksne, særlig når de hele tiden utsettes for nye virus.

Ei venninne av meg tok tilslutt permisjon for å ha ungen ute av bhg i 4 mnd da hun ikke ble frisk av gjentatte forkjølelser.

Hold ut, det går over!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...