Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #1 Skrevet 5. januar 2011 Eller tror du det har med manglende stimulering fra foreldrenes side, lite lesing i barneårene og lite leksehjelp? Syns ofte det er voksne som har vokst opp med en litt ressurssvak alenemamma som lider av dysleksi.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #2 Skrevet 5. januar 2011 Oj. Du er jo smart. Selvfølgelig er det medfødt!
Tante Blås Squaw Skrevet 5. januar 2011 #3 Skrevet 5. januar 2011 Dysleksi er medfødt. Sånn apropos; mine foreldre fulgte meg overhodet ikke opp, og jeg er likevel blitt svært språkmektig.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #4 Skrevet 5. januar 2011 Du virker å ha ett eller annet medfødt hvertfall, HI........ Det er medfødt, ellers skulle jo alle barn i samme familie blitt dyslektikere....... Jeg har et barn med dysleksi i sterk grad, og et barn som knakk lesekoden fortere en du kan telle til en. Og jeg har heller ikke problemer. Bøker har vi så det nærmer seg åpningen av vårt private bibliotek, og lesing har vært daglig...... Men far til barna har dysleksi(dog har han 6-800 000 i årsinntekt nå )...... Og farmoren deres har det.... Jeg har til og med søsken med svak dysleksi Så da er vi vel ressurssvake, dersom din teori skulle stemme
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #5 Skrevet 5. januar 2011 med det jeg sier mener jeg ikke at alle barn av ressurssvake alenemødre eller ingen barn fra ressurssterek kjernefamilier, får dysleksi. jeg mener at JEG tror det er større sannsynlighet for å få det dersom man vokser opp i et ressurssvakt hjem.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #6 Skrevet 5. januar 2011 Ressurssvake hjem? Mener du da alenemødre spesielt, eller alenefedre spesielt? Eller rassurssvake familier generelt, uavhengig av om det er en eller to foreldre tilstede, og uavhengig av kjønn`?
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #7 Skrevet 5. januar 2011 Da må du se litt mer på sammenhengen. Ofte er dysleksi følge til andre tilstander. Og om du har lest litt, så vet du at i familier med barn med handikap(uansett art og vanske), så er sjansen for skilsmisse større enn i de med "normale barn" Og bare for å ha sagt det - jeg vet om flere barn fra "kjernefamilier" som har dysleksi, enn hva jeg vet om barn fra skillsmissefamilier med det samme. OM det bare er dysleksi, vel og merke. Og dette viser seg også igjen i klassen til min eldste - hn er en av 4 på gruppen, og de tre andre er fra "kjernefamilie"(som du så fint forklarer det som...)
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #10 Skrevet 5. januar 2011 Fikk vite at vi skulle være obs på det da far har dysleksi.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #11 Skrevet 5. januar 2011 Se på kongehusene rundt omkring... "Alle" har de jo dysleksi. Mon tro hvorfor.....
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #12 Skrevet 5. januar 2011 Sikkert pga. inavl. Eller mulig det er fordi de er så ressurssvake?
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #13 Skrevet 5. januar 2011 Det er vanlig at dysleksi forekommer hos flere medlemmer i samme familie. Ved nærmere studier har man også funnet at dysleksi forekommer i visse slekter og blir overført fra generasjon til generasjon. I en viss utstrekning skulle det kunne være spørsmål om sosial arv, der den eldre generasjonen formidler holdninger og vaner som gjør det vanskelig for barnet å lære å lese. Nærmere analyser viser imidlertid at det snarere er genetiske faktorer som spiller størst rolle. Hvordan den genetiske nedarvingen skjer, vet man ennå ikke nøyaktig. Etter all sannsynlighet er det ikke spørsmål om en enkel nedarving der bare et enkelt gen er innblandet. Alt tyder på at nedarvingsmekanismen er komplisert og omfatter mange gener lokalisert på mange ulike steder i arvemassen. Dysleksi er alltid resultatet av et komplisert samspill mellom arv og miljø, et samspill som begynner allerede i fosterlivet. Man arver altså ikke dysleksi; man arver gener som kan gi disposisjon for dysleksi under visse miljøbetingelser.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #14 Skrevet 5. januar 2011 Det er vanlig at dysleksi forekommer hos flere medlemmer i samme familie. Ved nærmere studier har man også funnet at dysleksi forekommer i visse slekter og blir overført fra generasjon til generasjon. I en viss utstrekning skulle det kunne være spørsmål om sosial arv, der den eldre generasjonen formidler holdninger og vaner som gjør det vanskelig for barnet å lære å lese. Nærmere analyser viser imidlertid at det snarere er genetiske faktorer som spiller størst rolle. Hvordan den genetiske nedarvingen skjer, vet man ennå ikke nøyaktig. Etter all sannsynlighet er det ikke spørsmål om en enkel nedarving der bare et enkelt gen er innblandet. Alt tyder på at nedarvingsmekanismen er komplisert og omfatter mange gener lokalisert på mange ulike steder i arvemassen. Dysleksi er alltid resultatet av et komplisert samspill mellom arv og miljø, et samspill som begynner allerede i fosterlivet. Man arver altså ikke dysleksi; man arver gener som kan gi disposisjon for dysleksi under visse miljøbetingelser.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #16 Skrevet 5. januar 2011 foreldrene mine var flinke til å hjelpe meg med lekser, skriving og lesing. Ble lest for hver kveld Jeg har dysleksi, riktig nok ble det ikke funnet ut før 5 klasse men, jeg har jo alltid hatt det. Det var ikke noe som bare kom Ingen andre i familien har fått oppvist dysleksi
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #17 Skrevet 5. januar 2011 Hvilke miljøbetingelser da? Gener har lite med miljø å gjøre....
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #18 Skrevet 5. januar 2011 Faren min er dyslektiker og jeg og søsteren min er det. Men vi har blitt veldig godt fulgt opp hjemme. Dysleksi er noe 10 % av befolkningen lider av Eks: Kong Harald, Martha, Erna Solberg og Tom Crus.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #19 Skrevet 5. januar 2011 Dette er hentet fra dysleksiforbundet, du får spørre dem...
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #20 Skrevet 5. januar 2011 Mannen min er dyslektiker. Jeg kan si mye om hans familie som ikke er flatterende... Jeg har ikke dysleksi og elsker å lese. Vi har (jeg har) bøker over hele huset, og har alltid et leseprosjekt på gang. Jeg har lest for mine barn siden de var bittesmå, likevel utredes nå eldste for dysleksi. Vi er ikke en ressurssvak familie! Jeg tror at dysleksi er arvelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå