Mamma+2 Skrevet 5. januar 2011 #1 Skrevet 5. januar 2011 Vi har holdt sammen i 3 år,..vi ble sammen etter at jeg var blitt syk og hadde fått en kronisk sykdom ( ME) så sånn sett har han vert klar over hva han går til...¨ Vi har begge barn, men mye faller på han og jeg har MYE dårlig samvittighet.... Han gir meg ingen grunn til å frykte at han skal gå...men jeg ser jo selv at han må leve et "snevert" liv pga meg....han har jo knapt egentid,.,. Vrir hodet mitt hva jeg kan gjøre for at han skal føle at han og blir sett i dette forholdet.... Er nok veldig påvirket av at det er mange rundt meg av familie og venner som går fra hverandre i desse tider,,, Det verste er at jeg hadde forstått det om han ikke hadde orket mer...vi har ikke barn sammen, så ingenting som holder han her på den måten.... Noen tips om hva jeg kan gjøre for at han føler det er ålreit og at jeg kan lette samvittigheten min...vi har ikke familie nær. de bor 20 mil unna, så lite hjelp og avlastning i hverdagen
Tante Blås Squaw Skrevet 5. januar 2011 #2 Skrevet 5. januar 2011 Det eneste rådet jeg har er at du bør virkelig snakke med ham. Fortell ham hvordan du har det, si rett ut at du er redd han vil gå fra deg hvis du er til for mye bry. Skal vedde på at han kommer til å berolige deg ;o)
Mamma+2 Skrevet 5. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 5. januar 2011 Har snakket med han flere ganger og han beroliger meg jo så godt han kan....men i hodet mitt er det desverre sånn " Jada hører hva du sier, men jeg tror det kan skje for det " he-he.. Mye tid alene er som kjent grunnen til mye bekymring!!!
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 5. januar 2011 #4 Skrevet 5. januar 2011 Jeg var også selv bekymret for dette da jeg hadde ME. At samboeren skulle bli lei fordi jeg ikke klarte noe og han måtte ofre endel. Men det var hans valg å fortsette å være sammen med meg. Men så kom det til at jeg ble så deprimert over alt og endte opp med å med å bare føle meg til bry så da gjorde jeg det slutt. Noe han heldigvis klarte å ordne opp i etter noen dager så jeg tok han tilbake. Jeg syns du skal snakke med han allikevel om det er vanskelig. Men han ser nok at du sliter endel og forstår deg. Bare forklar han at du setter pris på alt han gjør og at han er der for deg
Tante Blås Squaw Skrevet 5. januar 2011 #5 Skrevet 5. januar 2011 Den kjipe nyheten er at ME'n kan du ikke gjøre allverdens med. Den gode nyheten er at tankemønsteret ditt kan du endre! ) Det tar tid og er slitsomt, men det går absolutt an ) Skriv ned de negative tankene, og vær dønn ærlig mot deg selv - de aller teiteste tankene skal også med. Ikke sensurer deg selv. Så går du gjennom lista, punkt for punkt. Hvis du for eksempel tenker "han kommer til å gå fra meg om jeg blir sykere" - utfordre denne påstanden; -hvordan vet jeg det? -sier han noe som tyder på det? -gjør han noe som tyder på det? -hvor mye sykere da? -ville jeg gått fra ham om han var syk? osv osv Og snakk med ham, masse ) Lytt til ham og ta svarene hans alvorlig - når han sier at han ikke skal noe sted, så stol på at det BETYR det. *stor klem*
pip pip Skrevet 5. januar 2011 #6 Skrevet 5. januar 2011 Ønsker deg masse lykke til i hverdagen. Har selv ME og vet hvor utrolig slitsomt det er. Nå er jeg veldig heldig side jeg har en lett variant (men kjedelig uansett). En bok du kanskje bør lese er Stop thinking, Start living. Jeg var veldig imot de selvhjelp bøkene før jeg leste den. Den får deg litt ut av tankemønsteret. Den går litt på det at et er veldig lett å tlage situasjoner i hodet, ting om ikke har skjedd eller kommer til å skje. Samme som hjemmetråkkende Squaw sier. Vet det ikke er lett i din situasjon, ME vet å trykke en ned. Men verdt et forsøk.
pip pip Skrevet 5. januar 2011 #7 Skrevet 5. januar 2011 Ønsker deg masse lykke til i hverdagen. Har selv ME og vet hvor utrolig slitsomt det er. Nå er jeg veldig heldig side jeg har en lett variant (men kjedelig uansett). En bok du kanskje bør lese er Stop thinking, Start living. Jeg var veldig imot de selvhjelp bøkene før jeg leste den. Den får deg litt ut av tankemønsteret. Den går litt på det at et er veldig lett å tlage situasjoner i hodet, ting om ikke har skjedd eller kommer til å skje. Samme som hjemmetråkkende Squaw sier. Vet det ikke er lett i din situasjon, ME vet å trykke en ned. Men verdt et forsøk.
Mamma+2 Skrevet 5. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 5. januar 2011 Høres ut som en bok for meg.....men finnes den kun på engelsk ? Det blir nok i så fall for tøff lesning...ME gjør jo hodet enda mer surette enn før....
pip pip Skrevet 5. januar 2011 #9 Skrevet 5. januar 2011 uff nei jeg tror ikke den kommer på norsk. Men er sikker på at det finnes mange slike bøker på norsk også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå