Gå til innhold

Er jeg hysterisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, nå er jeg skikkelig lei meg for det føles ut som min samboers familie synes jeg er hysterisk:-(

Familien til samboern er fantastiske på mange måter. Vi blir så godt tatt emot, de er kjempeflinke besteforeldre og ordentlige mennesker på alle punkter bortsett fra....alkoholen. Det gjelder forsovet mest svigermor, men hele familien har en holdning til alkohol jeg ikke er vant til.

På juleaften ble svigermor ganske så full utpå kvelden, selv om jeg ikke vet hva barna mine på 9 og 4 år fikk med seg så liker jeg det ikke i det hele tatt. Og det er sånn hver jul, og samboern min har sagt ifra for noen år siden.

Så kommer nyttårsaften som vi avtaler og feirer med søsteren min sin familie, hjemme hos samboern sin bor med familie.

Jeg vet at svogeren min drikker ganske mye han også men han holder seg såpass rolig at det kan jeg la gå.

Svigerinnen min har et vennepar, som jeg og søsteren også kjenner sen tidligere. De er kjempesnille og hyggelige....så lenge de holder seg edru. Da er det stor fare for at han sovner mitt på gulvet, hun blir høylytt og grov i munn eller at de begynner å krangle vilt med hverandre. (De slåss allvorlig til tider, med flaske i hodet, og blåveis og blod).

Dagen før nyttårsaften viste det seg at de også blitt invitert. Etter å ha snakket med samboern og søsteren min så ringer samboern til broren sin for å fortelle at vi velger å ikke komme. Han reagerer rolig og sier at det er kjedelig men at sånn er det nå. Samboern min poengterer at de går kun på alkoholen og ikke på personerne, og jeg opplevde at han forstod det.

Der emot blir svigerinnen min så sint man kan bli på oss. Hun har også fortalt dette for det kranglete paret, hvilket resulterer i at han lurer på hva han gjort oss og hun gråt hele kvelden. Nå føler jeg meg som en stygg ulv som satt igang dette og mår kjempedårlig, og likeså samboern min.

På nyttårsaften bestemmer vi oss for å dra dit på dagen så barna får treffes en tur alikevel (både våre barn, og fetterene gråt store tårer for at de ikke skulle feire sammen alikevel).

Svogeren min er hyggelig som alltid og jeg opplever ikke at han dømer oss for dette, men svigerinnen nekter å komme ned og når hun må hilser hun ikke engang. Vi valgte å dra for det ble så ubehagelig stemning.

Huff, dette føles ikke godt det hele tatt men jeg mener egentlig bare at vi tok et standpunkt om hva vi ønsker at våre barn skal oppleve.

Jeg liker svigerinnen min skikkelig godt, og vi har begynt å komme hverandre nærmere men jeg er redd dette har ødelagt forholdet.

Nå sitter vi 50 mil unna, og skal jeg snakke med henne blir det enten på telefon eller mail.

Blir helt forvirret om hva som er normalt sammen med barn, for det er tydelig at jeg ikke er enig med dem:-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke normalt med flatfyll, slåssing og grov fyllesnakk i nærheten av barn. Syns du gjorde et bra valg. Tøft, men bra. Det eneste du kan gjøre, er å gi personene det gjelder, en forklaring om at det ikke er dem som personer, men alkoholbruken i forbindelse med feiringene.

Skrevet

Du er ikke hysterisk! Du, og din samboer, virker som gode og fornuftige foreldre som velger å skjerme barna fra fyll og bråk.

Fyll og bråk hører ikke hjemme med barn tilstede og særlig ikke i jula som skal romme glede, varme og gode opplevelser for barna.

Jeg kan gjerne ta meg et glass vin til maten eller en øl på kvelden, med eller uten barn, men ikke noe mer enn det. Og det ville aldri falt meg inn å invitere til fest eller dra på fest med barna når jeg visste at det kom til å bli fyll, støy og bråk.

Stå på deres! Skjerm barna fra slikt tøv (jeg kaller det tøv når voksne mennesker ikke klarer å begrense seg) og lær dem gode verdier ang. alkohol og forbruk.

Godt nyttår:-)

Skrevet

Barn på 4 og 9 år skal vel ikke være sammen med fulle voksne? Dere som foreldre har all rett (og plikt?) til å skjerme barna fra dette. Dersom svigerfamilien ikke forstår det har alkoholen fått en altfor stor plass i deres liv. Dette er trist, og særlig for de barna som ønsket å feire nyttår sammen.

Syns ikke dere kunne gjort noe annerledes.

Gjest amandine
Skrevet

Signerer Anne-B. Hadde gjort akkurat det samme som deg, HI! Et glass eller to til maten er helt ok i min bok, men sånt som du beskriver er ikke trivelig verken for voksne eller barn.

Skrevet

Barn og alkohol hører ikke sammen, en ting er å ta seg en øl, eller et glass vin, men når man blir synelig beruset, eller når man når promille som tilsier kjøring er forbudt, så synes jeg ikke noe om denne miksen.

Dere tok et valg for barnas beste, og skal stå ved det. At svigerinna er sint for det, og samtidig forteller alt til det paret er rett og slett barnslig av henne! Hun må da forstå at dere setter barna først.

Når du skal prate med henne om det, ta det over tlf, da det man skriver lett kan bli misforstått. Forklar at det ikke hadde noe med menskene å gjøre, men at dere som foreldre ikke vil at barna skal oppleve slike tilstander som kan oppstå ved alkohol inntak. Er jo ikke dermed sagt dere forhånsdømmer noen, dere ser bare for dere hvordan kvelden kunne utviklet seg, og handlet der etter.

Skrevet

Jeg er enig med de to andre her: jeg synes du handlet helt riktig. Barn og fyll hører overhodet ikke sammen, og da får de andre bare være fornærmet.

Vi kan også ta oss litt vin til maten, men bare veldif lite - et glass eller to for smakens skyld.

Jeg er veldig opptatt av å unngå å ha barna med steder der gjestene kan bli fulle. Dette har vi tatt konsekvensene av, så på nyttårsaften får kun to0 av våre vennepar komme på vår årlige nyttårs"fest". Det er veldig gode venner som vi vet er rolige som oss og heller aldri blir fulle.

Andre gode venner lurer kanskje på hvorfor vi ikke ber dem også, men grunnener at vi vil ha feriringen på barnas premisser så lenge dette er sammenkomster der barn også er invitert.

Synd for deg at svigerinnen din og vennene hennes ble så sure på deg, men jeg synes du er tøff og har retten på din side.

Skrevet

Vær stolt av deg selv og valget dere tok! Dere tenkte først og fremst på barna deres, noe enhver god forelder skal gjøre.

Barn skal skånes fra fyll.

Skrevet

Du er ikke hysterisk, men gjorde helt det rette valget. Voksne mennesker må skjønne at alkohol og barn ikke hører sammen. Håper du får pratet ut med svigerinnen din og at dere fortsatt kan ha et fint forhold!

Skrevet

Du gjør helt rett, og er overhodet ikke hysterisk!

Jeg har ingen problemer med å nyte et glass eller to i nærheten av barn, men barn og fyll hører IKKE sammen! Sier som hun over her, dere som foreldre PLIKTER å skjerme barna fra den slags oppførsel som du skisserer over her.

Hadde aldri vært aktuelt å utsette mine barn for voksne som blir så fulle at de skriker, sloss og herjer- og jeg hadde gitt blanke blaffen i om noen ble sur på meg for det.

Skrevet

Egentlig vet jeg at jeg ikke overreagerer men det er rart hvordan man kan bli når mange andre får mig til å føle det.

Dette har ødelagt så mye føler jeg. Merker at samboern min ikke vil snakke om det engang før jeg vet at han synes det er veldig tøft altsammen. Han liker ikke å såre noen og det føler han at han har gjort:-(

Men det ordner seg sikkert, takk for alle peppende svar, jeg trengte de:-)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...