Gå til innhold

bedre råd som samboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen. Dette er noe jeg lurer på, ettersom jeg har lest innlegg her tidligere om hvor dårlig råd en har som samboer kontra enslig med barn.

Da jeg var enslig med barn hadde jeg ganske dårlig råd. Nå er jeg samboer og har plutselig masse penger sammenlignet med hvordan det var før. Vi er to om husleien, vi spiser ikke mer enn om vi hadde bodd hver for oss, litt mer i strømforbruk men vi har jo plutselig to inntekter.

Så jeg skjønner ikke dette helt. Har eksempelvis du fått dårligere råd som samboer og i såfall hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er de som mottar masse stønader. Vet ikke hva de heter alle sammen, men det er aleneforsørgerstønader som forsvinner dersom du bor sammen med noen.

Skrevet

HI her igjen

Jeg mottok godt med stønader, men det var likevel knapt, ikke i nærheten av det vi har tilsammen nå. Vi tjener helt gjennomsnittelig. Jeg tjener ca 250 og han tjener ca 350 ooo. Med stønader hadde jeg ca 290 000 i året, nå har vi 600 000 fordelt på en voksen til

Skrevet

bedre råd som samboer, helt garantert! Vi har ikke barn enda (ligger fortsatt i magen) men jeg har bodd i leiligheten min ett år alene og ett år sammen med samboer. før og etter samboer er stor forskjell for min del.

Det som blir billigere:

BOKOSTNADER!!!!!!! denne er halvert! og det er den største enkeltkostnaden vi har (jeg gikk fra å betale 9000 i mnd til 4500 i mnd, sier seg selv at det er stooor forskjell!)

Strøm: vi bruker ikke merkbart mer som to enn som en, men vi er to som deler på regningen!

Mat: flinkere til å planlegge hele uken, og det blir ikke så mye hurtige alternativer som i lengden blir dyrt

Forsikringer: forsikringene er de samme (innbo osv) men nå er vi to som deler regningen!

Det er selvsagt mye som er det samme (klær, fritid osv), men alt i alt er det mye billigere å være to enn å være en. sorry damer, men sånn er det. Det har mine veninner som er blitt single nylig, bitterlig fått erfare.

Skrevet

forresten...glemte å legge til at dette nok ikke gjelder absolutt alle, men siden vi er to voksne med gode lønninger, så vil vi uansett være bedre stilt som to enn som en (uavhengig av sosiale stønader).

Det kan hende det er noe litt annet om man ikke har de økonomiske rammene (f. eks en som er arbeidsløs, under utdanning osv)

Skrevet

Bedre økonomi som samboere ! To lønninger er bedre enn en uansett hvordan man regner det :)

Skrevet

HI

Du er ikke så smart du??

Har du noen gang tenkt på at alle mennesker tjener ikke likt??

Det er klart hvis det er 2 voksne mennesker som bor sammen og tjener bra begge to så vil de jo sammen ha en grei økonomi.

Men hva om den ene er student/uføretrygdet og den andre kanskje ikkje tjener så bra i yrket han har valgt og boutgiftene er høye??

Hjelpe meg..har også mye og si hvor du bor i dette landet, da boutgiftene er veldig forsjellige.

Hilsen ei som er sammen med en som tjener 900 000 kr i året mens jeg er uføretrygdet.

Vi klarer oss veldig bra sammen, men tror neppe jeg hadde klart meg såå bra som alenemor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...