mamamaren Skrevet 5. januar 2011 #1 Skrevet 5. januar 2011 Jeg og min samboer i 4,5 år har nettopp gått ifra hverandre (og godt er det for alle). Våre to barn skal bo fast hos meg, mest sannsynlig 70/30 fordeling. Da får jo jeg, som student, en god del penger av nav til overgangsstønad, litt skolepenger og en del barnehagepenger. Han mener at jeg får så mye av nav at de "betaler for barna, så det trenger ikke han". Han er rørleggerlærling, og har foreløpig ikke den beste økonomien. Når han i tillegg skal ut og finne ny bolig og bil vil han ikke ha så mye penger til overs pr mnd. Det virker som han ikke ser poenget i å gi meg barnebidrag, at jeg skal betale for alt selv. Jeg er nokså ettergivende, og tenker ofte at jaja, det er sikkert rett. Jeg kan betale jeg. En tusenlapp her og en tusenlapp der, jaja... Men i dette tilfellet vet jeg ikke hva som er rett... Hvorfor skal han betale barnebidrag når jeg får så mye fra nav? Takker inderlig for svar...
Gjest Sekretøsa Skrevet 5. januar 2011 #2 Skrevet 5. januar 2011 Fordi det er sånn reglene er. Enkelt og greit. En dag slutter jo pengene fra nav og komme, hva da? Skal han da plutselig begynne å betale? Om du syns det er ille at han må det, så kan dere jo være enige om at han ikke skal det nå, men at du tar det gjennom nav den dagen han får mer inntekt og du selv er ferdig som student.
mamamaren Skrevet 5. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 5. januar 2011 Takk, det hjalp Vi kan jo som du sier ha en avtale om at han begynner å betale når det passer seg. (at vi setter forutsetninger for når han skal betale). Får så vondt av ham, her "kaster jeg ham ut", "tar bilen" (hans ide, han skal kjøpe seg en ungkarsbil, sier han), og får penger fra nav. Men sånn er det. Jeg er bare så glad for at vi har en svært god dialog...
Gjest Sekretøsa Skrevet 5. januar 2011 #4 Skrevet 5. januar 2011 Ja, men da er det jo ikke noe problem da Dere MÅ jo ikke ha en bidragsavtale, men det er klart det er greit at dere er enige om at han betaler når han kommer seg litt ovenpå økonomisk
mamamaren Skrevet 5. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 5. januar 2011 *Lettet*. Da skal vi finne ut av det. Jeg har ei venninne som er så gal på meg, ser du. Hun mener jeg er altfor slepphendt... Hjertelig takk!!
Fru.Antonsen Skrevet 5. januar 2011 #6 Skrevet 5. januar 2011 alternativ 2: trygdeetaten forskuddterer bidragene fra han og han må tilbakebetale de senere. Dette skjer og dersom han uteblir å betale.
Gjest To små gull♥ Skrevet 5. januar 2011 #7 Skrevet 5. januar 2011 Jeg ville krevd et mindre beløp uansett. Det er jo hans barn og bidra skal man. Men heller vært snill på beløpet, kanskje 500-800 kroner, si at han kan ha et fast trekk til en sparekonto som kan være til ungene blir litt større og du kanskje ikke får like mye støtte. Greit du vil klare deg fint økonomisk de neste par årene, men det er viktig å tenke fremover. Lag en midlertidig avtale på en sum dere begge kan leve med, og øk denne til vanlig beløp når han er ferdig med læretiden. Sliter han veldig nå, kan du evt si at han kan slippe å betale i kanskje 2-3 mnd, mot at han setter inn litt mer når f eks skattepengene kommer. Jeg syntes ikke han bør la være å betale, barn koster og det er ikke rettferdig at du skal ha alle utgiftene på de, det er like mye hans barn. Jeg vet om flere som har gått i fella og vært for "snill" , du har vel hørt utrykket, gi noen lillefingeren så tar de hele hånda. Vel sånn er det i mange tilfeller. Tenk litt på deg selv om ungene, og tenk fremover.
lille sprelle Skrevet 5. januar 2011 #8 Skrevet 5. januar 2011 Reglene er til for å følges. Får dere ikke til en privat avtale, så er det så vidt jeg vet NAV som er rette instans. Han blir ferdig med læra etterhvert og du blir ferdig med studier og stønader. Kan hende blir bidraget omtrent lik 0 i starten, men når han begynner å tjene penger, vil det jo bli mer.
Anne-B. Skrevet 5. januar 2011 #9 Skrevet 5. januar 2011 Gi meg en god grunn til at han skal slippe unna? Jeg drev også og unnskyldte bf etter at det ble slutt, fordi jeg hadde dårlig samvittighet fordi det var jeg som gikk. Var jo så synd i stakkaren, han hadde jo ikke jobb, har var så nedbrutt.. Slutt med det. Venninna di har helt rett, du er for slepphendt.
husmus &2 Skrevet 5. januar 2011 #10 Skrevet 5. januar 2011 Herregud, så sløvt. Selvsagt må han betale!
Gjest Skrevet 5. januar 2011 #11 Skrevet 5. januar 2011 Trodde jeg var ille slepphendt jeg, men du tar jo kaka. Kan du ikke bruke NAV sin kalkulator på nett og se ca hvor mye det blir? Og evt lage en avtale på at han betaler litt mindre nå som han er lærling? Den kalkulatoren tar jo hensyn til begges inntekt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå