Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #1 Skrevet 4. januar 2011 Overskriften sier vel egentlig alt? Sliter med at jeg går (mye) ned i vekt dersom jeg har perioder med dårlig matlyst. Når det er på sitt verste kan jeg lett gå ned 2 kg i uka, og bruker laaang tid på å legge på meg det tapte igjen, uansett hvor mye jeg spiser. Har alltid vært sånn, uavhengig av aktivitetsnivå, men merker at jeg generelt spiser mer og jevnere når jeg er mye aktiv/har mye å gjøre. Lettere å spise mellom gjøremålene enn å spise når jeg bare sitter og leser en hel dag (er student). Så ... Er det noen med peiling på kalorier der ute som vet hva slags mat som er energibomber, evt. bedrer næringsopptaket? Kjenner til de selvsagte alternativene (banan, nøtter etc.), men føler at det er mer snacks og mellommåltider enn mat ... Som regel ender jeg opp med å drikke juice istedenfor vann som tørstedrikk, spise avokadoer og bananer så det tyter ut av ørene, spise egg og bacon-frokost så ofte som annenhver dag samt lunsj, middag og brød til kvelds - da kan jeg kanskje legge på meg en halvkilo i uka ... I det siste har det haglet med kommentarer av typen "syns du har blitt altfor tynn i det siste!", og jeg vet at jeg ser beinete, usunn og lite feminin ut når jeg er under idealvekta ... Begynner å bli lei av å måtte dytte i meg mat konstant for å unngå å gå ned i vekt (Og dere som sliter med å gå ned i vekt som føler for å komme med oppgulp av typen "slutt å grin, du aner ikke hvor heldig du er!" kan like gjerne avstå fra å kommentere. Den har jeg fått høre før.)
Gjest Skrevet 4. januar 2011 #2 Skrevet 4. januar 2011 Mitt beste råd er styrketrening. Det øker matlysten, gir deg muskler (dvs kjøtt på beina) og krever ikke like mange kalorier som f.eks jogging. Deretter vil jeg anbefale matvarer som avokado, sardiner, nøtter osv. Sunt fett er bedre for kroppen enn sukker. Hold deg unna sukker, det er drepen for matlysten. Spis heller frukt hvis du har sukkersug Lykke til, jeg vet hvordan du har det!
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #3 Skrevet 4. januar 2011 Takk for gode tips! Godt å høre at man ikke er alene har vurdert å trene styrke noen dager i uka, men ikke turt å begynne å trene fordi jeg rett og slett syns jeg har vært for tynn ... Skummelt å belaste en kropp som ikke har så mye å gå på, men jeg får vel bare begynne forsiktig
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #4 Skrevet 5. januar 2011 Jeg har også det samme problemet, er 167 cm o g kommer ikke lenger opp på vekta enn 52kg! Og det var bare ett engangs tilfelle! Håpet svangerskapet skulle gi meg noen kilo, men nei... Vanligvis er jeg vellom 48 og 50 kg... Jeg tror kanskje jeg har gitt opp, har prøvd alt uten å komme lenger enn 52, og det raste av igjen mye fortere enn det kom på! Derfor har jeg funnet ut at folk får ta meg for den jeg er, tynn og beinete, ja. Men jeg har et pent ansikt og er alltid smilende ;o) Prøv å tenk på de positive sidene ;o) Da jeg gikk opp til 52 var etter at jeg hadde vært alvorlig syk og måtte legge på meg fordi legen sa jeg var blitt underernært. Da kjøpte jeg en drikk på apoteket (som tilsvarer to skiver med pålegg i næringen) og drakk to eller tre sånne itillegg til vanlige måltider... Men det blir dyrt i lengden... Også en ting til... Folk burde passe munnen sin ang å kommentere om folk har tatt av, eller "blitt så tynn" som du sier. Det er j**** irriterende! INGEN sier "neimen som du har lagt på deg i det siste! Nå må du passe deg så du ikke blir for feit!" Da hadde folk reagert men vi som sliter andre veien blir akkurat like skuffet av slike kommentarer som overvektige hadde blitt!!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #5 Skrevet 5. januar 2011 Hva het den drikken du kjøpte på apoteket? Hilsen en annen som sliter med å legge på seg.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #6 Skrevet 5. januar 2011 HI her. Til anonym 01:44: Det er nettopp sånt som skjedde med deg jeg tenker på. Blir jeg syk nå, har jeg ikke akkurat mye å gå på før det er farlig lite igjen av meg. Prøver å ta forhåndsregler og spise jevnt og trutt, spise når jeg er sulten osv., men i perioder er jeg rett og slett ikke sulten på flere dager. Glemmer jeg å spise da, eller ikke orker å ta kampen med meg selv og trykke i meg brødskivene til frokost og middagsporsjonen jeg har laget meg, så bare raser kiloene vekk. Og ja, det er hemningsløst irriterende å få kommentaren "oi, du har blitt tynn!" slengt i trynet i tide og utide. En ting er at folk som kjenner meg godt (typ bestevenner, nær familie, kjæreste etc.) kan si at jeg må passe på å spise, at jeg begynner å bli for tynn osv. - det er på en måte greit, fordi jeg vet at de sier det fordi de bryr seg om meg, og de kjenner til problemstillingen. Har en mor som var akkurat likedan selv. Er noe helt annet når folk jeg ikke kjenner så godt og ikke har sett på en stund kommenterer at jeg har blitt tynn. Skal jeg slenge "jo takk, og du har blitt feit" tilbake hvis jeg registrerer at vedkommende har lagt på seg noen kilo? Hva med ansatte i klesbutikker som kommenterer at du er "såå slank" når de hjelper deg å finne riktig str? Tror du de sier til kunder med litt ekstra mage at de er "såå runde" før viser dem bort i Generous/XXL/hvadeennkallerdet-avdelingen? Selvfølgelig ikke ... Overvekt er tabu å kommentere, at folk er tynne kan man si uten å bli sett på som frekk engang. Det skal liksom være et kompliment. Unnskyld klagetalen.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #8 Skrevet 5. januar 2011 Amen, klagetaler.. jeg er drittlei av at alle skal kommentere kroppen min. jeg er slank og fin, ikke sjokkerende mager som folk roper over seg at jeg har blitt. Har heller ikke matlyst i perioder, og jeg er slank,ja. men undervektig er jeg ikke! Helt normal!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå